Samtidig med Steam-lanseringen har spillet fra 1994 fått en offisiell ekspansjonspakke.
I dag ble strategispillet Master of Magic sluppet på Steam, av de nye eierne i Slitherine Software. Steam-versjonen inkluderer både originalutgaven, og muligheten til å spille med en tilhengerskapt oppdatering som fikser «bugs» og generelt gjør spillet triveligere å spille.
Ny ekspansjon basert på populær modifikasjon
Slitherine har også lansert en betal-ekspansjon for det over 25 år gamle spillet. Den heter Caster of Magic, og startet tilværelsen som en modifikasjon. Nå får den offisiell integrering, og en prislapp på cirka 20 kroner.
Caster of Magic byr blant annet på nye muligheter til å skreddersy spillfiguren din, et forbedret diplomatisystem, flere nye enheter og magiske formularer, nye bygninger, bedre kunstig intelligens og flere muligheter til å skreddersy verden du vil spille på. Master of Magic er fra før av tilgjengelig på GOG, men om ekspansjonen også slippes der vites ikke. Oppdatering: Nå er den ute på GOG.
Master of Magic ble i sin tid utviklet av SimTex, studioet som også sto bak Master of Orion-spillene. Den beste måten å beskrive det på er som en fantasy-versjon av klassiske Sid Meier’s Civilization, men spillet har rikelig med unike aspekter som gjør det til en veldig annerledes spillopplevelse. Blant annet kan spillerne selv ta kontroll over kampsekvensene, i en egen taktikkmodus.
Slitherine kjøpte rettighetene til Master of Magic i fjor sommer. Enn så lenge har de ikke røpet planene sine for serien, men med tanke på at de også lanserte en oppfølger til nittitallsklassikeren Fantasy General i fjor, virker det ikke utenkelig at vi også kan få et helt nytt Master of Magic-spill i løpet av de kommende årene.
Oppdatering: Slitherine-topp Iain McNeil har postet i en tråd på Steam-forumet til spillet. Der forklarer han at kildekoden for Master of Magic er borte, og at Caster of Magic er laget ved å redigere den kompilerte koden (veldig imponerende). Han sier også at det neste spillet i serien vil bruke en moderne spillmotor, og bekrefter sånn sett at planen er å lage et. Skaperen av Caster of Magic sier på sin side at han håper inntektene fra salg på Steam, GOG og Slitherines egne nettbutikk vil sikre at han kan fortsette å jobbe med prosjektet.
Har blitt noen timer CoM siden våren og må innrømme at den er ikke halvgæli. Den har kommet langt siden jeg testet gratisversjonen med masse anime-ledere for noen år siden.
Dumt at nye magiformularer og lederegenskaper må erstatte gamle, lurer på om CoM2 har samme utfordring. Virker som det går tregere å lære seg magi, så masse ny magi jeg ennå ikke har prøvd selv om jeg har spilt gjennom CoM med alle 5 sfærene og diverse komboer. Tar lang tid å komme seg til Very Rare.
God del vanskeligere enn orginalen også, ikke bare fordi gode gamle muligheten for å starte med en Rare magiformular er borte og fordi AI bygger masse skip nå. Ai virker generelt bedre, selv på lave vanskelighetsgrader som jeg kjører nå kan de være ganske aggressive og komme med friske komboer.
Men vil aldri komme over at paladin har mistet magic immunity!