Det første grafiske eventyrspillet er 40 år gammelt

I går var det nøyaktig 40 år siden Ken og Roberta Williams fullførte utviklingen av Mystery House.

Den 5. mai 1980 sa ekteparet Ken og Roberta Williams seg ferdig med et spill de hadde utviklet for Apple II. Spillet, som het Mystery House, var Robertas idé. Hun hadde blitt hektet på teksteventyrspill, og hadde lyst til å lage et spill i samme sjanger. Men hun ønsket å ta sjangeren ett steg videre, ved å inkludere grafikk.

Resultatet ble det som regnes som tidenes første grafiske eventyrspill, og det kan altså nå feire sitt 40-årsjubileum.

Mystery House ble utviklet på en Apple II, som var en av de første populære hjemmedatamaskinene. Ken ga seg til med programmeringen mens Roberta skapte mysteriet. Hun var inspirert av Agatha Christie-boken And Then There Were None, og satte spillet sitt til en mystisk herregård der beboerne blir drept én etter én. Spillerens jobb blir å stoppe morderen før det er for sent.

Mystery House.
Mystery House.

Vektorbasert grafikk

Grafikken ble først tegnet for hånd, og så overført til datamaskinen via et primitivt tegnebrett. Ken utviklet et system som forvandlet tegningene til vektorgrafikk, som ble tegnet opp i sanntid av spillet. Denne metoden sikret at det var mulig å legge inn store mengder grafikk i spillet.

Utgivelsen av Mystery House var egentlig tenkt som et hobbyprosjekt. Ken og Roberta satte inn annonser i diverse magasiner, og kopierte manuelt både disketter og instruksjonsmateriale, som ble pakket i zip-loc-poser og sendt til de som bestilte. De ble det etter hvert mange av – spillet solgte over 10 000 kopier via postordre alene.

Suksessen ledet ekteparet Williams til en svært vellykket karriere som eiere av sitt eget spillselskap – Sierra On-Line. Her gjorde Roberta seg bemerket med en rekke spillutgivelser i årenes løp, og hennes mest kjente er definitivt King’s Quest. Det kan du lese (mye) mer om her.

Om du skulle ha lyst til å teste Mystery House, ble det gitt ut gratis av Sierra i 1987. Du finner det blant annet hos Sierra Help Pages. Det støttes av eventyrspillmotoren ScummVM.

Roberta Williams mottok nylig en pris for sitt arbeid i spillindustrien. I den forbindelse satte nettbutikken GOG sammen en video bestående av gamle promo-videoer og intervjuer, der Ken og Roberta forteller om karrieren sin:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.