Et klassisk spill har fått en svært dårlig nyversjon.
Da jeg så at Commodore 64-klassikeren Impossible Mission skulle få en nyversjon på Steam, ble jeg først ganske begeistret. Så tok jeg en nærmere titt på traileren og skjermbildene, og merket at entusiasmen kjølnet litt. Animasjonene virket merkelige, og grafikken så ut til å være oppskalert på en uheldig måte.
Men jeg tok likevel sjansen på å kjøpe spillet da det dukket opp, det kostet tross alt bare 13,17 kroner (her hadde jeg på tross av skepsisen min lett betalt 20 øre til for å få en kulere pris) med lanseringsrabatt. Dommen etter litt testing? Jeg skulle bare ha stått over.
Trøbbel allerede i starten
Jeg har to PC-er. På hovedmaskinen kom jeg inn i spillets begredelige hovedmeny, men «start»-knappen fungerte ikke. Den eneste andre knappen, «quit», virket. Det lovet jo godt.
Den andre maskinen lot meg komme inn i selve spillet, skjønt da jeg ved en feiltakelse aktiverte pausemenyen låste det seg. Greit nok, jeg prøvde igjen, og denne gangen fikk jeg i det minste spille. Så her er noen av de andre tingene som er galt med dette spillet:
- Lydeffektene er ikke synkronisert med animasjonene, for eksempel når du løper.
- Kontrollene føles rare. Det er som om gulvet er islagt, og når du lander etter et hopp sklir hovedpersonen videre en stund før han stopper.
- Hovedpersonen kan noen ganger finne på å sprette rundt som ei flipperspillkule.
- Grafikkoppskaleringen er elendig, og grafikken bærer generelt preg av hastverksarbeid. Det ser helt forferdelig ut.
- Det er ingen konfigurasjonsmuligheter overhodet.
- En liten greie, men ok: Fargene er ikke helt trofaste mot originalversjonen.
Kontrollene er det største problemet, dette er et spill som i utgangspunktet krever millimeterpresisjon, så når man sklir rundt som en elefant på en skøytebane går det bare ikke. Det alene er grunn nok til å ikke kjøpe dette spillet. Det er så godt som uspillbart.
I rettferdighetens navn skal jeg også si at det virker som rommene er gjenskapt på en trofast måte, og så langt jeg kan se oppfører robotene seg ganske likt som i originalen. Lydeffektene er originale, og vi får den klassiske «Another visitor…»-regla.
Ah, og jeg har fått pausemenyen til å virke tre av fem ganger totalt. Det er jo noe!
Uansett, dette var begredelige greier. Rett og slett trist at en klassiker har fått en så elendig behandling av dagens rettighetsinnehavere. Hold deg unna!
En liten oppdatering: Jeg har valgt å beholde Impossible Mission Remastered på kontoen min, og jeg ser at utgiveren har erkjent at spillet har problemer og uttrykt at de ønsker å fikse disse. Så jeg skal sjekke spillet om noen måneder, og om det da har blitt en respektabel utgivelse skal jeg lage en ny artikkel om spillet.
Oi. Ganske utrolig. Takk for advarselen!