Spillhistories klassikerkalender – luke 8

I dag graver vi dypt i spillhistoriens skattkammer.

Vi hiver oss på julekalendertrenden vi også, men siden dette er Spillhistorie.no kan du selvsagt ikke vinne noe. I stedet får du rett og slett bare gleden av å lese om ett nytt retrospill, hver dag frem til og med julaften. Satser vi på, da. Vi kjører samme modell som i serien gode, gamle spill, og når jula er over legger vi disse artiklene inn i den serien for å gjøre det lettere å finne dem.

  • Navn: Adventure
  • Utvikler: Atari (Warren Robinett)
  • Utgiver: Atari
  • Første utgivelsesår: 1980
  • Originale plattformer: Atari 2600

Adventure for Atari 2600 trekkes ofte frem som et av tidenes mest innflytelsesrike konsollspill. Det regnes vanligvis som det første actioneventyrspillet noensinne, og la dermed grunnlaget for sjangeren som blant annet huser The Legend of Zelda. Der tidligere konsollspill var enkle og vanligvis poengfokuserte saker, ofte med én skjerm, prøvde Adventure å skape en historie – eller et eventyr – med spilleren som en aktiv deltaker.

Her har jeg (den grønne firkanten) drept dragen (det som ser ut som en and) med sverden (det som ser ut som en pil).
Her har jeg (den grønne firkanten) drept dragen (det som ser ut som en and) med sverden (det som ser ut som en pil).

Enkelt, men det fungerer

Handlingen finner sted i et kongerike der en ond trollmann har stjålet en hellig gral og satt tre mektige drager til å beskytte den. Du er en eventyrer, og må navigere deg gjennom spillets verden (som består av hele 30 skjermer) der du finner og bruker ulike objekter for å hjelpe deg å til å finne og returnere gralen. Underveis må du unngå eller overvinne de mektige dragene, og forholde deg til en flaggermus som stjeler og flytter på ting – både dragene og flaggermusen eksisterer i verden uavhengig av deg, og flaggermusen vil også påvirke den aktivt ved å flytte ting.

Sett med moderne øyne er selvsagt Adventure et veldig enkelt spill. Du styrer en firkant, og kan plukke opp ulike gjenstander ved å trykke deg opp i dem. Det betyr at de limes til deg, og flytter seg sammen med deg. Gjenstandene inkluderer ulike nøkler, et sverd som lar deg overvinne dragene om du klarer å få det til å komme i kontakt med dem, og ei bro(!) som hjelper deg å krysse vegger for å finne hemmelige rom. Spillverdenen har labyrinter som må løses, slott du kan gå inn i og mørke katakomber der kun dine nærmeste omgivelser er synlige, opplyst av en fakkel.

Jeg bærer med meg en nøkkel gjennom en av spillets labyrinter. Det som ser ut som to firkantede paranteser er en bro, som kan brukes til å krysse veggen.
Jeg bærer med meg en nøkkel gjennom en av spillets labyrinter. Det som ser ut som to hakeparanteser er en bro, som kan brukes til å krysse veggen.

Jeg kan nok aldri leve meg inn i spillet som man ville gjort da det var nytt, men det er faktisk litt småtrivelig om man legger godviljen til. Når man først vet hva de ulike tingene skal forestille (og hva de gjør), er det artig å utforske spillets verden, og prøve å finne de ulike nøklene. Flaggermusen er irriterende, men den tilfører en viss dynamikk til opplevelsen.

Inspirert av teksteventyr

Adventure var et forsøk på å gjenskape en forenklet versjon av teksteventyret Colossal Cave Adventure (også ofte kjent som nettopp Adventure) på konsoll. I utgangspunktet en nærmest umulig oppgave, gitt at spillskaper Warren Robinett hadde 4 kilobytes med total lagringsplass på spillkassetten og kun 128 bytes med minne hvor han kunne lagre informasjon om spillets tilstand (én byte kan representere ett tall fra 0 til 255, en kilobyte er forenklet sagt 1000 bytes).

Jeg har funnet gralen. Dette var i den enkleste spillversjonen – Adventure har tre «spill», med ulik vanskelighetsgrad og funksjonalitet.
Jeg har funnet gralen. Dette var i den enkleste spillversjonen – Adventure har tre «spill», med ulik vanskelighetsgrad og funksjonalitet. Den enkleste er nærmest bare en opplæringsmodus.

Spillet klarer ikke å overføre kompleksiteten og fleksibiliteten fra datidens tekstbaserte eventyrspill til konsoll, men det lykkes i å gi spilleren de viktigste interaksjonsmulighetene, og dermed sjansen til å skape sitt eget eventyr i sanntid på skjermen. Dette er actioneventyrsjangeren kuttet ned til det aller, aller mest grunnleggende – og det er faktisk fullt spillbart med litt godvilje og fantasi.

Adventure er inkludert i blant annet Atari Vault.

Adventure får ofte æren av å være det første spillet som hadde et påskeegg, i dette tilfellet et hemmelig rom med teksten «Created by Warren Robinett» (som tok hele 5% av lagringsplassen på spillkassetten). I realiteten er påskeegg-konseptet en god del eldre.

Juletrebildet er det Anastasia Lavrinovich som har tatt. Alle skjermbildene er tatt av versjonen inkludert i Atari Vault.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

%d bloggere liker dette: