Tidlige inntrykk: Destiny’s Sword

Velg din vei gjennom en fremtidskrig i dette nye eventyrspillet.

Destiny’s Sword finner sted langt ut i fremtiden. Menneskeheten har kolonisert en haug av ulike planeter, men har fortsatt ikke lært å leve i fred med seg selv, og på planeten Cypris er det opprør. Du og teamet ditt har blitt sendt dit som en del av et forsøk på å slå ned opprøret og finne ut hvem som står bak.

Det har skjedd ett eller annet som du må forholde deg til.
Det har skjedd ett eller annet som du må forholde deg til.

Spillbok med ekstra statistikk

Spillet fungerer som en «velg ditt eget eventyr»-bok, men valgene du tar underveis påvirker mer enn bare hvor historien går videre. Soldatene under din kommando har sine egne personligheter og følelser, og påvirkes på ulike måter av det som skjer. Det lønner seg naturlig nok at de er i vater når kulene begynner å fly og resten av teamet er avhengig av dem. Jeg liker at «rollespillstatistikken» i dette spillet egentlig handler mest om det mentale, og sånn sett minner det litt om Sacred Fire, som jeg testet for en stund siden.

Kampanjen er strukturert i en serie oppdrag, og mellom disse kan du snakke med teamet ditt eller utføre medisinske operasjoner og reparasjon av utstyr. Noen ganger vil ting skje i oppdragene, som ulike soldater har ulike oppfatninger om, og hvordan du forholder deg til dette er med å påvirke soldatenes holdninger. I tillegg kan det dukke opp situasjoner, som krever din respons. Spillet har en god del dybde her, skjønt hvor mye statistikken du får se faktisk påvirker handlingen vet jeg fortsatt ikke helt.

Pen grafikk og solid grensesnitt.
Pen grafikk og solid grensesnitt.

Teksten i spillet er skrevet av forfatteren M. D. Cooper, og spillet er også satt til et av et av hennes universer. Jeg skal innrømme at jeg ikke kjenner til henne fra før. I motsetning til mange andre spill i denne sjangeren, er ikke Destiny’s Sword spesielt teksttungt, og du må aldri lese spesielt mye mellom hver beslutning. Men det merkes i alle fall at spillet er satt til en gjennomtenkt verden, for konfliktene og stedene vi besøker oppleves troverdige. Det hele akkompagneres av flotte, håndmalte 2D-bilder.

Litt hikke underveis

Grensesnittet er også solid, men spillet har noen tekniske problemer. Jeg måtte blant annet starte hele kampanjen på nytt etter det første oppdraget, da det andre nektet å starte som det skulle uansett hva jeg gjorde. På min andre lagrefil gikk det greit. Et annet problem er at det går an å snakke med folk om de samme tingene flere ganger, noe som ikke er helt ideelt ettersom valgene dine i disse samtalene påvirker den følelsene og holdningene deres.

Hm!
Hm!

Destiny’s Sword er lansert i «early access», og dessverre slutter kampanjen i tidligversjonen akkurat når handlingen begynner å bli interessant. Det vi får nå varer ikke veldig lenge, muligens halvannen til to timer. I tillegg bærer denne delen preg av å være en slags opplæringsdel til resten av spillet, der de korrekte valgene generelt virker ganske åpenbare og du i tillegg blir geleidet av en KI til å gjøre riktige ting underveis. Derfor er det rett og slett ikke så mye å si om spillet akkurat nå, og det er også litt vanskelig å anbefale at du kjøper det.

Men det er lovende, og bør nok inn i lista over ting å følge med på om du liker historiedrevne spill med litt «annerledes» rollespillelementer. Jeg ser frem til å finne ut hvordan det utvikler seg.

Ifølge utviklerne skal spillet være i «early access» i cirka et halvt år. Det er tilgjengelig på Steam. Vi har mottatt testeksemplar fra utgiveren.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.