cd SPILL leker politi og røver i ukens (ganske obskure) spill.
Det er gøy å høre om kjente og kjære klassikere, men vel så moro er det å få høre om mer obskure titler fra spillhistoriens rike bibliotek. Chicago 90 er et franskutviklet spill fra 1989, som cd SPILL beskriver som en slags tidlig forgjenger til Grand Theft Auto-serien.

Spillet finner sted i en by (antakeligvis Chicago, skjønt layouten er nok litt annerledes i spillet enn virkeligheten) sett skrått ovenfra. Her spiller du enten som politi eller røver, og avhengig av hvem du spiller er målet å fakke skurken eller rømme fra byen. Spillet har en åpen verden så du kan kjøre hvor du vil. Som politi er det også mulig å spille litt strategisk, ved å gi ordre til kollegaene dine.
Franske spill har historisk hatt en tendens til å skilte med kule konsepter og systemer, men tidvis merkelig implementering. Skjermbildet i denne artikkelen gir vel et visst inntrykk av at Chicago 90 også har valgt noen spesielle løsninger her og der, men du får høre hele historien i podcasten:
Vi må også ta med at cd SPILL nå har fått seg en Patreon, der du kan støtte dem med en fast sum i måneden. Du finner den her.
Skjermbildet i artikkelen er hentet fra Mobygames, mens toppbildet er det Anette Jøsendal som har tegnet.