Fra den (kanskje) første MOD-fila noensinne i 1987 til en av Team 17s siste kavaleriframstøt på vegne av en visnende plattform i 1993: Vi har plukket ut 20 av de beste temalåtene som ble laget for Amiga.
På Commodore 64 måtte man kode sin musikk og musikkmaking var derfor forbeholdt en liten klasse av yppersteprester som behersket begge disipliner. På Amiga, derimot, ble prosessen demokratisert av relativt lettbrukte tracker-programmer som Soundtracker og Noisetracker. En armada av begavede gutteromskomponister tok over showet, og selv om et par C64-veteraner er representert i denne samlinga, domineres den av (den gang) svært unge folk som startet sine soundtrack-karrierer i demoscenen.
Astaroth – Level 1
År: 1989
Utgiver: Hewson Consultants
Musiker: Jochen Hippel
Et seks minutter langt epos som bare fortsetter å slenge ut nydelige små temaer fra den samme forkvaklede, SID-chip-hjemsøkte spøkelsesskog-avdelingen av Jochen Hippels (18 at the time) gutterom. Astaroth var et uspektakulært plattformspill som på ingen måte fortjente denne temalåt-maktdemonstrasjonen.
Armalyte – Level 2
År: 1991
Utgiver: Thalamus
Musiker: Martin Walker
Amigaversjonen av C64-klassikeren Armalyte var legendarisk fryktelig, men Martin Walkers soundtrack klarte man ikke å ødelegge på veien over fra 8 til 16 bits.
Twintris
År: 1990
Utgiver: ukjent
Musiker: Walkman
Småmelankolsk, superstilfullt soundtrack fra den norske amigalegenden Walkman, som skal ha eksentrisitetspoeng for at han gikk barbeint hele året til rollespill-sessions hos en nær alliert av Retrograd.
Battle Squadron
År: 1989
Utgiver: Electronic Arts
Musiker: Zoer / Klaren
WELWOME WO WARBLE THWADRON!!! Et framoverlent, gladlynt bidrag til den sjarmerende og overraskende tettbefolkede subsjangeren: skytespill-temalåter som startet med at man ønsket velkommen til spillet. Denne låten var en perfekt introduksjon til Battle Squadron, et fargerikt og eksplosjonsintenst skytespill fra de samme danskpeisene som lagde Hybris.
Amegas
År: 1987
Utgiver: reLine
Musiker: Karsten Obarski
Den første mod-låtene noensinne som ble brukt i et kommersielt spill og – muligens – den første trackerlåten noensinne. Amegas var en harmløs Breakout-variant, men med temalåten satte Karsten Obarski grunnparameterne for genersjoner av gutteromsbaserte amigamusikere.
Blood Money
År: 1989
Utgiver: Psygnosis
Musiker: Ray Norrish
Vridd og stemningsfullt soundtrack for et tidlig skytespill fra DMA Design, senere kjent for ting som Lemmings og Grand Theft Auto.
Elf
År: 1991
Utgiver: Ocean
Musiker: Matthew Cannon
Søtt, landlig og svært uhipt soundtrack til et plattformspill som involverte alver. [2023-edit fra Spillhistorie: Elf er et ganske merkelig spill]
Turrican
År: 1989
Utgiver: Rainbow Arts
Musiker: Chris Hülsbeck
WELCOME TO TURRICAN – AHAHAHAH! Dette stilige skytespill-soundtracket fra retro-berømte Chris Hülsbeck er på mange Amiga-veteraners favorittlister – litt på tross av at det har et temmelig utilgivelig generisk åttitalssynthbrekk rundt 1:40-merket.
Apidya
År: 1992
Utgiver: Blue Byte
Musiker: Chris Hülsbeck
Mer Hülsbeck. Denne gang fra soundtracket til det ganske så glimrende, insektsbaserte skytespillet Apidya.
Onslaught
År: 1989
Utgiver: Hewson
Musiker: Kim Christensen
Nok et kjedelig plattformspill fra Hewson med flott musikk. Vi aner et mønster.
Xenon 2 – Megablast
År: 1989
Utgiver: Imagworks
Musiker: Tim Simenon / Bomb The Bass
Ikke komponert på Amiga, men en Bomb the Bass-singel som ble samplet og bearbeidet og klemt inn på en diskett som fulgte med spillet. Bomb the Bass var omtrent maks kult på engelsk elektro-gatenivå i 1989, og dette var på noen måter en forsmak på Wipeout/PSX-trenden med hipp elektronisk musikk i engelskutviklede spill. (Amerikanerne skjønner seg som kjent ikke på denslags, og vet ikke bedre enn – den dag idag – å hyre inn storballede, kompassløse nu-metal acts.)
Shadow of the Beast 3
År: 1992
Utgiver: Psygnosis
Musiker: Lee + Tim Wright
En av mange stemningsfulle temaer fra Psygnosis’ berømte slåss-puzzle-hybrid. Dette siste kapittelet i serien regnes av mange som spillet der utviklerne endelig fikk gameplay-miksen sånn cirka rett. Soundtracket er skrudd og stemningsfullt.
Cadaver
År: 1990
Utgiver: Imageworks
Musiker: Richard Joseph
Bombastisk, takt-marsjerende introduksjon til Bitmap Brothers´ hyllest til den allerede da temmelig retro sjangeren som ble kalt arcade adventures (tenk ZX Spectrum og Ultimate Play-The-Game.)
Alien Breed II
År: 1993
Utgiver: Team 17
Musiker: Allister Brimble
Engelske Team 17 fortsatte å utvikle kule ting for Amiga lenge etter at hovedfeltet hadde beveget seg videre til PC.
Quest For The Time-Bird
År: 1989
Utgiver: Infogrames
Musiker: Charles Callet
Quirky og etnisk og veldig fransk musikk fra et eventyrspill basert på en eller annen kontinental-europeisk tegneserie. Retrograd savner tidene dra franskmenn var en uberegnelig maktfaktor i spillbransjen, med sære og alltid nydelige spill som gjerne hadde monstrøst feilmonterte grensesnitt.
Cybernoid II: The Revenge
År: 1989
Utgiver: Hewson
Musiker: Frédéric Hahn
Litt overrasket over at Hewson Consultants har tre spill med på denne lista, men de hadde åpenbart peiling på musikk der i gården. Stemningsfull og vridd liten sak det her ihvertfall.
Captive – Fin
År: 1991
Utgiver: Mindscape
Musiker: Christ Crowther
Positivt innstilt liten avslutningslåt fra et kritikerrost Sci-Fi rollespill som Retrograd dessverre skar klar av tilbake i ´91.
Chambers of Shaolin
År: 1993
Utgiver: Thalion
Musiker: Jochen Hippel
Nok et ganske skummet soundtrack fra Jochen Hippel, en mann som likte å holde ting 8-bit og som likte å vri rundt på lydene sine for å oppnå maksimale mengder urovekkende. Og hva driver Jochen på med nå om dagen? Jo han arbeider innen logistikk (les: kjører gaffeltruck) for et eller annet tysk firma som jeg ikke finner på Internett. Ganske deprimerende.
Beyond The Ice Palace
År: 1992
Utgiver: Elite
Musiker: David Whittaker
Slepphendt Amiga-oversettelse av uinspirert Ghosts ´n´ Goblins-klone. Men: fin tittelmusikk fra C64-størrelsen David Whittaker.
Heimdall
År: 1991
Utgiver: Core Design
Musiker: Martin Iveson
Cores massive, norrønt orienterte arcade-adventure var tidlig ute med subtil bakgrunnsmusikk som bygde stemning. OK så labbet gjerne musikken avgårde i egne retninger som ikke nødvendigvis matchet spillet så alt for godt, men Core og Iveson skal ha for at de tok et godt steg i retning moderne musikkbruk i dataspill.
Denne artikkelen ble opprinnelig publisert den 19. mars 2010 på det norske nettstedet Retrograd, og har blitt republisert her til glede for nye lesere. Her er vårt komplette Retrograd-arkiv.