5. og 6. runde av NM i Amiga-spill

Conquests of the Longbow vs. Covert Action. Speedball 2 vs. World Championship Boxing Manager. Hvilke spill bør vinne?

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag , cupoppsett, og hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Her er oversikten over alle kamper.

Runde 5: Legend of Robin Hood, The: Conquests of the Longbow vs Covert Action

Legend of Robin Hood, The: Conquests of the Longbow

Conquests of the Longbow.
Conquests of the Longbow.

Holy shit 8 disketter. Og når jeg skriver dette så sier google

Hva er en diskett?

 

Uansett, dette ble startet via WHDload, så da slapp jeg heldigvis å bytte disketter.

Etter å ha spilt spillet litt får jeg heller lyst til å snakke om en annen som er god med pil og bue. Jeg vil snakke om Erika Eiffel. Hun var ganske god med pil og bue. Så god at hun var med på landslaget til USA mellom 2004 og 2006. Selv om hun ikke var med i OL i bueskyting, er damen ganske kjent. Hun er den eneste som har giftet seg med Eiffeltårnet. Ja, selveste tårnet. De er gift.Vil du vite mer kan du lese boken: “Rautaiset rakastajat – matkani Erika Eiffelin maailmaan” Her er en link til den finske lydbokutgaven.

Spillet starter som et vanlig Sierra spill, god og informerende intro akkompagnert av “vakker” trubadurmusikk.

Det aner meg at her må dagen reddes. I rollen som Robin Hood må jeg sikkert løse en del utfordringer og bli kjent med nye venner. Så reddes vel kongeriket og Lady Marion blir gift med rett person. Alt dette er antagelser på bakgrunn av filmen til han som red på buffaloer.

Det er jo et klassisk pek og klikk spill, og det er mulig å få 7325 poeng, ganske mye mer enn Larry med sine 222 og Police Quest med sine 245. Etter å ha fått 2 av 7325 gir Retrogamingpappa opp. Er vi heldige så prøver han seg på en runde til.

Covert Action

Covert Action

Covert Action er et spionasje- og strategispill utviklet av selveste Sid Meier. Spillet går ut på å være hemmelig agent og redde verden. Spillerne blir her utfordret med oppdrag som å installere avlyttingsutstyr, infiltrere fiendens skjulesteder, dekode hemmelige meldinger og forhøre fanger. Hvert oppdrag er generert tilfeldig.

Spillet er strukturert i form av oppdrag, der spillerne kan motta forfremmelser etter vellykkede gjennomføringer. Hovedmålet for hvert oppdrag er å avdekke detaljer om en kriminell sammensvergelse. Spillerne må arbeide mot tiden for å avsløre hvem som er involvert i sammensvergelsen og deres roller før det er for sent.

For å samle informasjon og ledetråder, benytter spillerne seg av ulike minispill. Disse minispillene gir en dypere innsikt i spionasjeverdenen og inkluderer blant annet bilkjøring der du skal følge etter noen uten å bli sett, eller prøve å riste av deg motstanderen, kryptografi, elektronikk eller infiltrering av et bygg (og som oftest ender opp med en skyteepisode). Klarer du et minispill avsløres viktig informasjon som navn, bilder, steder og andre brikker i puslespillet for å løse sammensvergelsen.

Dette var teorien, men hvordan gikk det når Retrogamingpappa prøvde seg?

Sikkert ikke så veldig bra.

Etter at Sid Meier ga ut dette spillet lagde han the “Covert Action Rule”. Aldri putt to spill inn i ett. Han mente at småspillene fungerte ganske bra, og etterforskningsdelen fungerte ganske bra. Men når du må inn i et ti minutters minispill for å finne dokumenter, og så kommer tilbake til etterforskningen din, så har du mistet tråden på hva du holdt på med. Etter det ble det kun ett hovedspill i resterende utgivelser.

[så skal vi kanskje være glade for at Microprose ikke var beinharde på Covert Action Rule, for da hadde vi vel aldri fått XCOM-serien – red. anm.]

Runde 6: Speedball 2: Brutal Deluxe vs World Championship Boxing Manager

Speedball 2: Brutal Deluxe

Brutalt

Speedball 2 er ett av de få spillene Retrogamingpappa har spilt ved ujevne mellomrom fra tidlig nittitall til dagens dato. Det er flere årsaker til det. En av grunnene er at det er å finne ferdig ut av boksen på THEA500 Mini. Der er det jo “mulig” å spille det med den medfølgende controlleren. Dersom du ikke ønsker å amputere venstre tommel, kan du også spille dette på original maskinvare. Og ikke for å skryte, men dette blitt spilt på RGP1 sin Amiga 500, Amiga 600 og Amiga 1200 på diverse retrogamingsamlinger de siste 10-12 år. Så det er ikke så mye mimring som skal til før musikken fester seg i hjernebarken. Det må kanskje også presiseres at det er stort sett spilt flerspillerdelen av Speedball 2. Enspillerdelen har ikke vært prøvd siden det glade nittitall. Det eneste som huskes fra den tiden er at når du skal se hvor god en spiller er, gjelder regelen jo styggere, jo bedre.

Jo bedre en spiller er, jo styggere ser han ut på bildet.

Dersom du ikke har spilt Speedball 2 før, så er det ganske enkelt. Se for deg en håndballbane. Fjern alle regler, og putt banen inn i et bur. Bytt så ut ballen med en stålkule. Flest mål vinner når to omganger er spilt. Underveis kan du få flere powerups, og muligheter til å skade motstanderen enda mer.

 

Loom, så elegant og vakkert spill, trollbandt meg med gåter og musikk. Stunt Car Racer, første 3D-opplevelse og mange ekstatiske øyeblikk når bilen hoppet myyyye lenger enn den burde og ble smadra sønder og sammen. Speedball 2 trenger ingen forklaring. Bare sabla bra! Som ball, på speed. 2!

-Naggiz

 

Ganske gøy.

World Championship Boxing Manager

World Championship Boxing Manager

Dette var velbrukte disketter for 30 år siden. Husker ikke så mye hva spillet gikk ut på forutenom at man var manager for en eller flere boksere og passet på at de fikk bokset seg litt? Det er mye som er uklart fra den tiden, vi får se om dette er et fint sår å plukke litt på.

Joachim har skrevet om oppfølgeren til dette spillet som kom 30 år senere.

Musikken er forfriskende, som en god heistur når du er litt på en snurr.

Spillet lar oss velge hvem vi vil ta inn i boksestallen når vi starter. Retrogamingpappa starter med kun en bokser, men det er nok mer enn nok da dette tydeligvis er Rocky Balboa, basert på bildet. Vi skriver kontrakt og befinner oss så inne på et nedrøykt kontor med en sekretær som kanskje har på seg en annen outfit i oppfølgeren. Vi bemerker oss at det meste av kommunikasjonen på dette kontoret skjer ved at man bruker telefonen til å ringe for å avklare boksekamper, mottar brev med diverse bekreftelser, eller roper på sekretær for å informere om at vi må dra på kamp.

Vi får avtalt en kamp med vår kommende stjerne og setter i gang treningen. Det som mangler her er montage-musikken fra den første filmen som Sylvester Stallone tjente penger på (han ba om prosenter på inntjening og tjente rundt 250 millioner kroner ekstra i tillegg til lønna på 350 000,-)

Fight Night, vi setter kursen mot arenaen. Kampene i spillet er som de tidligere fotballmanagerspillene, der du kun ser tekst. Og det fungerer egentlig ganske bra. I tillegg må du snakke litt med bokseren din mellom rundene. Så har du også 30 sekunder (poeng) du bruker mellom rundene for vanning av bokser, eller motvirke skader. Totalt 4 forskjellige valg du må spre disse poengene ut over.

Etter to runder med et lite overtak, bytter vi taktikk til å være litt mer dirty, og gå for KO. Det funker ikke, men i løpet av de neste rundene får vi større og større overtak. Det ender med en knock out i løpet av runde 10. For en start på boksekarrieren!

Legend of Robin Hood, The: Conquests of the Longbow Covert Action

Første gang utgitt på Amiga

1992 1992

Utgiver

Sierra On-Line MicroProse Software

Utvikler

Sierra On-Line MicroProse Software

Funker det 30 år senere

Nei Nei

 

Speedball 2: Brutal Deluxe

World Championship Boxing Manager

Første gang utgitt på Amiga

1990

1990

Utgiver

Image Works

Goliath Games

Utvikler

The Bitmap Brothers

Goliath Games

Funker det 30 år senere

Spesielt 1 mot 1

Ja, sa han litt nølende

Avstemmingen er nå ferdig og Speedball 2: Brutal Delux stakk av med en soleklar seier på 86,8%.

Legend of Robin Hood, The: Conquest sof the Longbow vant med 51,3% over Covert Action med sine 48,7%

 

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også alle kamper.

Om du ønsker å bidra med en anmeldelse av et spill, enten til konkurransen eller ellers, ta kontakt på kontakt(at)spillhistorie.no eller via Discord.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

5 kommentarer om “5. og 6. runde av NM i Amiga-spill”

  1. Conquest of the Longbow funker absolutt den dag i dag! Synd at Christy Marx aldri fikk samme oppmersomhet som de tre andre kvinnelige designerne i Sierra, men dette er et veldig undervurdert spill. Rundet det aldri back in the day, siden jeg ikke var så gammel, og Sierra-spill var vanskelige, men jeg det er på lista over eventyrspill jeg må få fullført. Synes forøvrig det ser ut som grafikken er noe dårligere enn i OOS-versjonen? Ikke overraskende i så fall!

    Svar
    • Ikke overraskende i det hele tatt, DOS-versjonen støttet vel VGA. Ser ut til at Amigaporten bruker grafikken fra CGA-versjonen? Sierra var generelt dårlige på å porte til Amiga, det var aldri noe optimalisering fra dem for å kjøre bra på den hardwaren i det hele tatt som jeg kan huske

      Svar
      • Det var en veldig kort periode der Amiga-versjonene var hakket bedre enn PC-versjonene, på grunn av bruk av samplede lydeffekter. Quest for Glory er vel kroneksempelet der, et spill der lydene betyr veldig mye for stemningen. Men ellers var Amiga-versjonene enten så og si identiske med PC-utgavene, eller dårligere.

        Svar
  2. Conquest of the Longbow har jeg vanvittig gode minner fra (selv om det ble spilt på pappas slepbare jobbpc og ikke Amiga) er litt redd for å ødelegge gode minner som jeg var dum nok til å gjøre når jeg testet Kick Off 2 forrige helg… Får vel spille det en dag og duger det ikke får jeg skylde på DOS-kim som påstår at det duger den dag i i dag

    Svar
  3. Jeg satt så mange timer med speedball. Kanskje det artigste spillet utenom silkworm til Amiga. Prøvde speedball på telefonen. Ikke samme i det hele tatt. Speedball brutal deluxe II helt nydelig. «Ice cream» «ice cream»

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.