Bli med når vi utforsker kongeriket Daventry

Joachim, Terje og Håkon tar for seg klassiske King’s Quest i ukens episode av Spæll.

Ukens episode av podcasten Spæll er endelig ute, og denne gangen blir det et skikkelig dypdykk i en PC-klassiker.  Spæll-vert Håkon har fått med seg meg og Terje Høiback (som du jevnlig hører i Spillegal-podcasten) for å snakke om eventyrspillet King’s Quest fra 1984, og vi har alle ulike erfaringer fra spillet.

Den første King's Quest-versjonen for vanlige PC-er hadde bare CGA-grafikk.
Den første King’s Quest-versjonen for vanlige PC-er hadde bare CGA-grafikk.

Et historisk viktig spill

Som seg hør og bør er det litt uenighet om hvorvidt et spill som feiret 40-årsjubileum tidligere i år fortsatt er verd å spille, men at King’s Quest er et viktig spill er det ingen uenighet om. Det var på mange måter King’s Quest som la grunnlaget for grafiske eventyrspill slik vi kjenner dem i dag – minus pek-og-klikk-kontroller, riktignok – og det var også en inspirasjonskilde for andre sjangere.

I podcasten går vi gjennom historien bak spillet, og tar selvsagt også for oss både handlingen, kontrollene og hvordan det er å faktisk spille. Både jeg og Terje har fullført spillet, mens Håkon … kanskje ikke kom helt i mål. Nøyaktig hvor langt han kom finner du ut her:

Ellers har jeg jo skrevet et rimelig stort tilbakeblikk på spillet tidligere, så du kan jo lese det hvis du er sulten på mer King’s Quest. Her er et lite utdrag:

King’s Quest representerte et stort skritt fremover for eventyrspillsjangeren da det kom i 1984, og introduserte mange av elementene som kom til å prege fremtidens eventyrspill. I tillegg la det grunnlaget for Sierras gullalder som spillutvikler – motoren og spillsystemene utviklet for King’s Quest ble brukt i alt fra Leisure Suit Larry til Police Quest, og det er faktisk vanskelig å se for seg hvordan spillhistorien hadde sett ut om det ikke hadde vært for dette ene spillet.

Samtidig er faktisk King’s Quest underholdende den dag i dag. Faktisk vil jeg gå så langt som å si at King’s Quest er et obligatorisk spill for alle som er interessert i spillhistorie, og hvis du henter frem en «walkthrough» for de mest obskure nøttene og bruker lagrefunksjonen flittig i klatresekvensene, så er det en i tillegg en rimelig trivelig opplevelse.

Jeg har faktisk skrevet tilbakeblikk på alle King’s Quest-spillene frem til og med nummer seks:

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.