Nok en uke, nok et romstrategispill. Stardrive 2 ble lansert i går, og tilbakemeldingene virker stort sett positive. De som klager, klager på den kunstige intelligensen. Det er egentlig vanlig med imperiebyggespill, men i dette tilfellet er problemet akkurat det motsatte av hva det bruker å være: Datamotstanderne er ikke for dumme, men for farlige. Det er jo lovende – det må da være et langt lettere problem å fikse enn dataspillere som er for dårlige.
Originalspillet var generelt en hyggelig affære, selv om det i mine øyne var litt for krigersk og ensidig. Toeren gjør store forandringer, blant annet ved å gå over til en turbasert modell i stedet for sanntidsmodellen fra originalen. Du får fortsatt slåss i sanntid, men da i egne sekvenser, som i Total War. Som i originalspillet er det å designe dine egne romskip en viktig del av jobben som statsleder, og det er jo alltid gøy å vite at det er dine egne designvalg som legger grunnlaget du må jobbe med i de taktiske kampsekvensene.
Jeg er usikker på om jeg har mest lyst på Stardrive 2 eller Star Ruler 2. Siden jeg er veldig glad i rombaserte imperiebyggespill føles det veldig godt å ha et slikt dilemma.
Her er den obligatoriske traileren. Ganske spesiell slutt, må jeg si.
Er forresten et interessant intervju med skaperen på VentureBeat. Er ikke så ofte man så mye utgiverskryt fra en uavhengig utvikler.