Slitherine har annonsert Polaris Sector, et nytt romstrategispill som blant annet skilter med et spennende forskningssystem.
Strategispesialisten Slitherine har allerede det som kanskje er mitt favoritt-romstrategispill fra de siste ti årene i stallen sin (Distant Worlds), og nå har de annonsert et annet spennende spill i sjangeren. Polaris Sector foregår i en del av rommet der «en naturlig død er en uvanlig luksus», så dette blir neppe et spill for deg som bare vil bygge imperier i fred.
Det virker generelt som du vil slite litt uansett hva du prøver på – er du liten og svak blir du plaget av pirater og plyndrere, er du stor og sterk vil de andre rikene slå seg sammen for å gi deg bank. Men samtidig lover utviklerne at du får rikelig med muligheter til å skreddersy spillets dataskapte galakser, slik at rammene rundt spillet blir slik du ønsker.
Ellers skryter de blant annet av et nytenkende forskningssystem som skiller teoretisk vitenskap og anvendt vitenskap, og der du må balansere mellom å forske på ulike konsepter og finne praktiske bruksområder for dem.
Spillet lar deg også designe dine egne romskip fra bunnen av, og du får total frihet. I tradisjonelle spill i denne sjangeren er for eksempel utforskningsskip vanligvis små og raske, men her kan du forvandle et frakteskip til et utforskningsskip om du vil. I kamp kan du styre skipene selv, eller la datamaskinen ordne taktikkeriet for deg.
Avansert diplomati loves vi også, med handel og allianser. De mer lugubre metodene inkluderer å bevisst lekke falsk informasjon til fiendens spioner for å lure dem i feller.
Slitherine sier så vidt jeg kan se ikke når spillet skal lanseres, men du kan søke om plass på betatest-laget nå. Det blir spennende å se om Polaris Sector kan overleve i konkurransen med Paradox-storsatsningen Stellaris, superoppfølgeren Endless Space 2 og, selvfølgelig, nye Master of Orion.