Svenskene snapper opp den etterlengtede oppfølgeren.
Starbreeze Studios har annonsert at de har blitt utgiver for System Shock 3. Spillet, som er under utvikling hos et team ledet av industrilegenden Warren Spector hos Otherside Entertainment, er den andre rimelig høyprofilerte signeringen deres på kort tid. Den forrige var Psychonauts 2, fra Tim Schafer og Double Fine.
I en pressemelding skriver de at de vil investere 12 millioner dollar i utviklingen av spillet, og disse pengene vil blant annet sikre at det spillet kan komme til andre plattformer enn PC.
Ting tar tid(tm)
På tross av at det er ganske lenge siden System Shock 3 ble annonsert, står det å lese i pressemeldingen at spillet fortsatt er tidlig i konseptstadiet. Det er kanskje ikke så rart, med tanke på at Otherside Entertainment også jobber med en ambisiøs oppfølger til Ultima Underworld-spillene.
På samme måte som da Starbreeze snappet opp Psychonauts 2, har de i pressemeldingen sagt litt om detaljene for kontrakten. Kort sagt ser det ut til at mesteparten av inntektene fra det endelige spillet vil gå til dem, frem til de har fått tilbake sin investering. Deretter vil inntektene deles 50/50 mellom dem og Otherside. Utvikleren beholder alle rettighetene til navnet.
Som du sikkert også har fått med deg, er også en nyversjon av originale System Shock på vei. Den utvikles av Night Dive Studios. Jeg tok en titt på en tidligversjon i fjor, men siden den tid har utviklerne byttet fra Unity-motoren til Unreal Engine 4.