Skjermbildegalleri: Impossible Mission

Husker du de vanskelige brettene i denne Commodore 64-klassikeren?

Impossible Mission er en av de virkelig store, amerikanske Commodore 64-klassikerne. Spillet er et action/plattformspill med hjernetrim-elementer, der du styrer en spion som har infiltrert et underjordisk anlegg eid av en gal vitenskapsmann som ønsker å ødelegge verden. Han har befolket anlegget sitt med patruljerende roboter, hver med sin egen væremåte.

Jeg har ikke originalutgivelsen, men Mastertronics billigboks.
Jeg har ikke originalutgivelsen, men Mastertronics billigboks.

Møbler og roboter

Poenget er å utforske rommene på jakt etter deler av et passord, som så må pusles sammen. Disse delene finner du skjult i møbler og så videre. Poenget er derfor å lete gjennom alle møblene i de forskjellige rommene, mens du unngår å bli drept av robotene som patruljerer dem. Lettere sagt enn gjort, siden møblene ofte står i robotenes patruljebaner, og det tar tid å sjekke dem.

Spillet er nok mest kjent for stemmene det klarte å presse ut av Commodore 64-maskinvaren, med perler som «Another visitor … stay a while … stay forever!» og det horrible skriket spillfiguren lager når han faller ned i bunnløse sjakter.

Impossible Mission har også andre imponerende elementer, slik som at layouten til hulekomplekset er datagenerert og forskjellig hver gang. Dessuten har det svært naturtro bevegelser, med en spesielt minneverdig saltomortale som høydepunkt.

Spillet ble hovedsakelig utviklet av Dennis Caswell, som også var med å utvikle andre Commodore 64-klassikere, slik som racingspillet Pitstop II. Du kan faktisk spille en versjon i nettleseren, om bildene under fyller deg med nostalgi. Jeg er ikke sikker på om jeg har fått med meg alle skjermene i disse bildene, men jeg har vært innom temmelig mange av dem i alle fall:

Jeg har tatt alle bildene i artikkelen. Vær vennlig å krediter Spillhistorie.no om du ønsker å bruke dem.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.