Carol Shaw skapte egenhendig en av den tidlige spillhistoriens største klassikere.
The Game Awards gikk visst av stabelen i går kveld, og siden Divinity: Original Sin 2 ikke vant alle prisene (eller noen av dem, for den saks skyld), hadde hele greia egentlig vært ganske irrelevant om det ikke var for én ting: River Raid-skaperen Carol Shaw fikk endelig den hedersprisen hun fortjener, for sine bidrag i spillindustriens første år.
Spillutvikling på syttitallet
Carol Shaw var en av de første kvinnelige spillskaperne, og hun ble ansatt hos Atari på den tiden da de aller fleste spillene var rene soloprosjekter. Samme person designet spillelementene, programmerte spillet og lagde grafikken. Shaws første spill var Polo, men det kom aldri ut. Hennes første utgitte spill var 3D Tic-Tac-Toe, som ble lansert for Atari 2600 i 1978.
Det var imidlertid etter at hun slo seg sammen med utbryterne som dannet Activision at hun virkelig gjorde seg bemerket, med det skrollende skytespillet River Raid. Dette er fortsatt et av de aller beste spillene for det primitive Atari 2600-systemet, og det solgte over én million kopier. Det ble også en stor suksess på plattformer som Commodore 64.
I tillegg til at River Raid er et underholdende og intelligent designet spill, er det i tillegg et av de eldste eksemplene på et spill som benytter seg av dataskapt innhold for å generere spillmiljøene. Du styrer et jagerfly som må kjempe seg gjennom en vertikalt skrollende elvedal full av fiender som må kverkes, samtidig som du må plukke opp (og ikke skyte!) drivstoff for å unngå å styrte.
Her kan du se Carol Shaw motta hedersprisen, samt en interessant liten minidokumentar om karrieren hennes:
Om du er interessert i å lære mer om henne, kan du lese et intervju fra noen år tilbake, på Vintage Computing & Gaming. Shaw var forøvrig ikke den første kvinnelige skaperen av kommersielle spill – den tittelen går sannsynligvis til Joyce Weisbecker.