Det var salgstallene til Mega Man Legacy Collection som overbeviste Capcom om å lage et nytt Mega Man-spill.
Etter at Mega Man-veteranen Keiji Inafune forlot Capcom i 2010, så det en stund ut til at serien kom til å dø en stille død. Selskapet hadde noen prosjekter på gang, men ingen kom i havn, og det var faktisk ikke før lanseringen av Mega Man Legacy Collection i 2015 at ledelsen ble overbevist om å investere i et helt nytt spill.
Takker de som kjøpte samlingen
I et intervju med Venture Beat sier produsenten på Mega Man 11, Kazuhiro Tsuchiya, at salgstallene var en viktig årsak:
– Det fine var at da vi lanserte Mega Man Legacy Collection, så hadde den stor suksess. Den solgte en million kopier på verdensbasis. Det var i stor grad en måte å vise ved hjelp av harde tall til folk internt i Capcom, at det var en stor fanbase der ute. Det finnes folk som venter på et nytt Mega Man-spill. Vi kunne vise dette ved hjelp av disse tallene, og vi kunne ikke ha gjort det uten fansen. Jeg er svært takknemlig overfor tilhengerbasen vår.
Resultatet ble altså Mega Man 11, som skal lanseres i oktober for de fleste plattformer. Dette er et nytt, sideskrollende action/plattformspill i samme stil som tidligere spill i serien, denne gangen med tredimensjonal grafikk, men todimensjonale nivåer. Her kan du se en video av Switch-versjonen fra årets E3:
Og her er traileren fra annonserinen i fjor:
Via Rockman Corner.