Husker du åttitallsklassikeren The Sentinel?

Det nye indie-spillet Annwn: the Otherworld låner konseptet fra Geoff Crammonds mesterverk.

Hvis du kjenner igjen navnet Geoff Crammond, er sjansene store for at du husker ham for et av bilspillene han skapte. Revs, Stunt Car Racer og Formula One Grand Prix er alle klassikere, og var på hver sin måte med å ta racingsjangeren til nye høyder da de ble lansert på åtti- og nittitallet.

Men den britiske utvikleren lagde ikke bare bilspill. Han lagde skapte også et av åttitallets mest unike spill, The Sentinel. I denne klassikeren er poenget å teleportere seg rundt i dataskapte 3D-miljøer mens du unngår å bli sett av en Sauron-aktig statue på toppen av landskapet.

Landskapene er laget i samme stil som i The Sentinel.
Landskapene er laget i samme stil som i The Sentinel.

Unikt konsept

Hvis du noensinne prøvde The Sentinel, eller nyversjonen Sentinel Returns (med musikk skapt av filmlegenden John Carpenter), vet du at det å beskrive hvordan spillet fungerer er en skikkelig utfordring. Da er det mye lettere å sende deg i retning av demoen til Annwn: the Otherworld, en uoffisiell nytolkning av The Sentinel, som har dukket opp på Steam og Itch.io.

Annwn (som visstnok uttales ann-oon – utviklerne kunne nok ha valgt et bittelitt mer PR-vennlig navn) forenkler kontrollene til The Sentinel litt, og fokuserer i tillegg mer på raske reflekser enn originalen gjorde (med en bildeoppdateringsfrekvens på opp til tre sekunder per bilde(!!!) var ikke The Sentinel spesielt kjapt).

Spillet byr dessuten på en historiedrevet kampanje og andre mysterier. Jeg tipper at traileren under sier deg fint lite om du ikke har testet et av The Sentinel-spillene fra før, men som sagt kan du ta en titt på demoversjonen.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.