Over 25 år etter at den offisielle konversjonen ble kansellert under spesielle omstendigheter.
Taitos klassiske plattformspill Parasol Stars var en slags oppfølger til Rainbow Islands, som i seg selv var en oppfølger til Bubble Bobble. Spillet ble, i likhet med forgjengerne, svært populært da det dukket opp på det europeiske markedet. Men én av de planlagte versjonene kom aldri ut, nemlig den til Commodore 64.
Grunnen til dette var ifølge utgiver Ocean Software at noen hadde brutt seg inn i hjemmet til programmereren – som jobbet hjemmefra for at utviklingen skulle være så billig som mulig – og stjålet utviklerdiskettene. Det var imidlertid ikke sant, men grunnen til at utgiveren løy var rett og slett at de ønsket å beskytte utvikleren, en Commodore 64-veteran ved navn Colin Porch.
Saken var nemlig at ekteskapet til Colin Porch akkurat hadde gått i oppløsning, og kona hadde ikke vært spesielt blid da hun dro. Faktisk var hun så rasende at før hun forlot huset for siste gang, at hun ødela alle diskettene hun kunne finne – inkludert den nesten ferdige versjonen av Parasol Stars for Commodore 64.
Porch har fortalt til nettstedet Games that Weren’t at hun i ettertid angret voldsomt på det hun hadde gjort, men det hjalp ikke stort. Flere måneders arbeid ble slettet, og Ocean valgte å droppe hele Commodore 64-konversjonen. Markedet hadde tross alt krympet veldig i 1992, og Parasol Stars skulle i utgangspunktet ha vært utgiverens siste spill for den da ti år gamle plattformen.
Ny utvikler prøver seg
Kanselleringen av Parasol Stars var lenge et sårt punkt for de gjenværende Commodore 64-tilhengerne – og hvis du er en av disse, kan du nå glede deg over at spillet faktisk er under utvikling for plattformen igjen. Riktignok er det en fullstendig uoffisiell overføring, laget av en helt annen utvikler, men basert på video fra spillet ser det så langt skikkelig solid ut.
Nye Parasol Stars utvikles av Simon Jameson, en utvikler som på dagtid jobber hos et større teknologiselskap i London, og på kveldstid lager Commodore 64-spill. Hans forrige utgivelse for plattformen, Doc Cosmos, kombinerer to distinkte grafikkstiler på en unik måte, og har fått mye ros.
Til Commodore Format forteller han at han jobber med å gjøre spillet så trofast mot originalversjonen som mulig (i motsetning til hva en skulle tro, stammer ikke Parasol Stars fra arkadehallene, men PC Engine/Turbografx-16), men at også NES-versjonen har vært en inspirasjonskilde.
Han vil ikke røpe når spillet skal lanseres, men artikkelen snakker til og med om å få en retroutgiver med på laget. Da må de nok skaffe seg en offisiell lisens, og gudene vet hvor lett det vil være. Det er i alle fall lite trolig at en gratisutgave Parasol Stars får rettighetsinnehaverne (Square-Enix) til å klikke i vinkel, slik Nintendo gjorde da Super Mario Bros. kom til Commodore 64.
Mannen bak den gamle Commodore 64-versjonen er forøvrig veldig imponert, ifølge Commodore Format, og ønsker Jameson lykke til. Her er litt video fra spillet:
Toppbildet er hentet fra coveret til Amiga-versjonen, på Mobygames.