Nå nærmer Daggerfall Unity seg ferdigstillelse

Det klassiske rollespillet Daggerfall får en nyversjon, og nå er den første «alpha»-versjonen lansert.

Rollespillklassikeren The Elder Scrolls: Daggerfall er i ferd med å få en nyimplementering i den moderne spillmotoren Unity. Prosjektet har vært under utvikling siden 2014 (jeg skrev faktisk om det i 2017), og nå har det nådd en ny milepæl. Spillet har nemlig fått sin første «alpha»-versjon.

Det meste av funksjonalitet er lagt inn

Alpha-lanseringen betyr at Daggerfall Unity nå har sånn omtrent de samme spillsystemene som originalspillet (pluss en rekke forbedringer), og at fokus for utviklingen nå vil flyttes fra å implementere ny funksjonalitet til å fikse feil og forbedre den generelle opplevelsen.

En by i Daggerfall Unity.

Unity-versjonen av Daggerfall kommer som nevnt med en rekke forbedringer i forhold til originalutgaven. Blant annet har kontrollsystemet blitt oppgradert, med moderne «mouselook» og «tooltips», og utvikleren har også lagt inn grafiske forbedringer. Mange av originalens feil fikses også.

Om du er ute etter en sømløs opplevelse, kan det godt være du fortsatt bør vente litt før du stuper inn i Daggerfall Unity. Men om du er modig, eller bare har lyst til å se hvordan spillet nå fungerer, kan du laste Unity-versjonen ned fra det offisielle nettstedet.

Merk at du må ha en fullversjon av Daggerfall for å få Unity-versjonen til å fungere. Det er ikke et stort problem, siden den er gratis og kan lastes ned fra flere offisielle kilder (se lenken over), men vær oppmerksom på at installasjonsprosessen for Unity-versjonen varierer litt avhengig av hvor du har fått fatt i spillet.

Et gigantisk spill

The Elder Scrolls: Daggerfall kom i 1996, og var det andre spillet i The Elder Scrolls-serien. Det er fortsatt et av tidenes største rollespill. Bethesda sier at åpen verden-spillets landmasse er omtrent like stor som Storbritannia, og det har 15 000 byer, landsbyer og hulesystemer som kan besøkes (befolket av over 750 000 innbyggere).

Det sier seg selv at Bethesda ikke kunne lage et slikt enormt spillmiljø for hånd, så mye av innholdet i spillet er datagenerert.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.