Rollespillet har blitt lansert i en helt ny Director’s Cut-versjon.
Å spille et inXile-spill ved lansering er visst ikke noen glimrende idé, for det kommer tydeligvis alltid en kraftig forbedret utgave en stund senere. Nå har rollespillet The Bard’s Tale IV fått en slik, og den er tilgjengelig på Xbox One (inkludert i Game Pass), PS4, Windows, Mac og Linux. PC-versjonene finnes blant annet på Steam og GOG.
Retter flere tusen problemer
The Bard’s Tale IV: Director’s Cut skal visstnok inkludere tusenvis av individuelle forbedringer og feilrettinger. Men de store nyhetene inkluderer et helt nytt kapittel mot slutten av spillet, som skal legge til flere timer med innhold, samt nye fiender, gjenstander og våpen, et bedre grensesnitt, samt flere muligheter for de som vil skreddersy spillfigurene sine.
I tillegg skal de individuelle kampsituasjonene i spillet ha blitt balansert på nytt, og det skal ha dukket opp en ny vanskelighetsgrad. Unreal-motoren som kjører det hele har også blitt oppgradert siden sist, så det ser sikkert penere ut enn før også.
The Bard’s Tale IV er altså et førstepersons rollespill der du styrer en gruppe helter som må kjempe seg gjennom både huler og utendørsområder fulle av feller og fiender. Handlingen finner sted over hundre år etter hendelsene i originaltrilogien. En gjeng fanatikere tatt kontroll over byen Skara Brae, og forbudt hele eventyrerlauget. De har selvsagt onde hensikter, og må stoppes.
inXile Entertainment lovet i utgangspunktet over 40 timer med spilling, rik figurutvikling, en variert verden og et intuitivt, turbasert kampsystem.
Om du allerede eier The Bard’s Tale IV, er Director’s Cut gratis (og skal allerede være lagt til biblioteket ditt som et separat produkt). Her kan du se en video der inXile går gjennom alle forbedringene:
inXile har også sluppet en trailer for å markere lanseringen:
2019 har ikke akkurat vært tidenes rollespillår så langt, så dette er jo en god nyhet – spesielt for de av oss som hoppet over The Bard’s Tale IV da det først kom ut.