Ukens episode av podcasten cd SPILL tar for seg legendariske Worms.
Worms tok verden med storm da det dukket opp for PC og Amiga i 1995, og det var kanskje ikke så rart. Det tok utganspunkt i de klassiske artillerispillene, men i stedet for at spillerne fikk kontroll over hver sin base måtte de her styre et lag med meitemarker rundt på datagenererte kart.
Resultatet var herlig dynamisk, og takket være et finjustert sett med våpen og egenskaper ble det en uendelig kilde på moro i godt selskap. Selv om spillet hadde mulighet for enspiller var det nemlig i konkurranse med andre at det virkelig tok av.
I ukens episode av cd SPILL får Erik André og Sigve med seg Aleks Gisvold, samt Håkon Puntervold fra podcasten Spæll, for å diskutere denne klassikeren. Alle har gode minner fra spillet, men har det holdt seg? Jeg drister meg i alle fall til å si ja.
Her er episoden:
Forresten, det som ofte regnes som den definitive versjonen av originalspillet, Worms: The Director’s Cut, er inkludert som et av 25 innebygde spill på den kommende minimaskinen TheA500 Mini.
PC-versjonen av Worms er tilgjengelig på både GOG og Steam. Begge steder finner du også den litt nyere favoritten Worms Armageddon.
Artikkelen bruker bilder fra Mobygames.
Ikke bare har det holdt seg, det er fremdeles det beste Worms-spillet. Eneste som kan måle seg er vel Worms Armageddon. Okay, kanskje Worms Armageddon faktisk er bedre når jeg tenker meg litt om….