Retrogamingpappa tester et nytt Amiga-spill

Bli med på en runde med norske Roguecraft.

Det var en sen søndag ettermiddag at Retrogamingpappa uventet fikk to timer alenetid. Han hadde da valget mellom å rense takrennen før sommerens første høststorm, finne 500 GB ledig plass på harddisken slik at Baldur’s Gate 3 kunne stå på nedlasting en ukes tid, eller prøve et splitter nytt norsk Amigas-pill på kun 880 kB. Valget var egentlig veldig enkelt.

Da blir det kylling til middag.
Da blir det kylling til middag.

Og da Retrogamingpappa hadde renset takrennen og satt under tak alt som under tak kunne settes, var det fortsatt litt tid før vedlikehold av ungene skulle starte.

Spillet tok ganske kort tid å laste ned, og det var ikke behov for å rydde plass.

Erfarne utviklere

Roguecraft er utviklet av Badger Punch Games, mest kjent for å ha utviklet en del nyere spill på Commodore 64. Badger Punch Games består av Ricki og Henning, og spillutvikling er noe de gjør på fritiden. De ble først kjent med hverandre via demogruppen Iris tilbake i de glade Amiga-dager. De lagde etter hvert noen spill sammen, og det resulterte i en ti år lang reise som startet i Oslo og ble avsluttet i Aten i Hellas, MMO-spillet Darkfall Online. Et spill som fortsatt er aktivt, men nå med nye eiere. Ganske spennende historie, som gjengen forteller om i denne podcasten.

Henning har jobbet i Rock Pocket Games, men jobber nå selvstendig som artist på brettspill for kjente IP-er som Stranger Things, Star Wars, Cluedo, Monopol osv. Ricki endte opp som IT-konsulent, og startet etter hvert opp eget selskap sammen med andre. Sonat heter selskapet, og de har i dag 100 ansatte.

Brettene er datagenerte, så man kan spille om og om igjen.
Rogue64.

Roguecraft er en «roguelike», og inspirasjonen kom opprinnelig fra en «gamejam»-konkurranse der det var om å gjøre å lage et Commodore 64 spill på under 4 kilobytes (4000 bytes). De valgte å lage en «roguelike», siden slike spill bruker prosedyrisk generert innhold, og ikke trenger mye grafikk for å fungere. Spillet kom på fjerdeplass, og de valgte derfor å prøve å utnytte Commodore 64 ordentlig. De endte opp med Rogue64, som ble kåret til årets Commodore 64 spill i 2022 av Freeze64 Magazine, og var nominert flere andre steder.

Nå på Amiga

Roguecraft er en videreforedling av konseptet tilpasset kraften til Amiga-plattformen. Planen er å få ut spillet i løpet av året og etter hvert porte det over til andre mer moderne plattformer.

Huffda!
Huffda!

En uferdig versjon av Roguecraft ble lansert på AmiGameJam, som fortsatt pågår, og det vil være mulig å stemme på spillet frem til 20. August.

Retrogamingpappa lastet ned spillet og fikk kjørt det via Amiga Forever. Nydelig diskettstasjonlyd mens spillet laster!

Spillet viser vår helt satt i en isometrisk dungeon verden. Han er kledd i en kledelig rustning for anledningen, og holder et ganske tungt sverd. Retrogamingpappa vil faktisk gå til det skrittet å kalle dette spillet for estetisk vakkert. Fine og varierte kjellervegg «tiles» og søte animasjoner.

Turbasert moro

Spillet er turbasert, og hver bevegelse er en «turn». Retrogamingpappa beveger vår helt med en joystick av typen Competition Pro USB. Det er litt uvante bevegelser da vi peker joysticken ned, og figuren vår går skrått ned mot venstre. Det er bare en tilvenningssak som fort blir naturlig.

Ta den!
Ta den!

Hver skjerm er en del av et komplekst nettverk av kjellerganger fylt med uhyggelige kyllinger, monster, gull og magiske drikker. Hver gang du spiller er det forskjellige oppsett i «kjelleren» slik at hvert brett blir unikt. Målet er å finne nøkkelen som tar deg ut av hvert brett, for så å gå videre til neste level før du dør.

Du dør dersom du går tom for helse. Noe du fort blir når du bankes av skumle monstre.

Foran oss står en truende kylling som ikke ønsker oss noe godt. Vi går mot den, og i en kamp på liv og død står vi seirende tilbake. Vi vandrer videre og vinner over flere monstre, finner en del skatter og magiske drikker som har ukjent effekt for oss før vi prøver dem. Dette tror jeg trenger litt erfaring. Vi finner en ring og veien ut av det som så provoserende heter «The noob level».

Jaja, får prøve igjen.
Jaja, får prøve igjen.

Vi kom også gjennom neste nivå, men døde på starten av det tredje. Gikk som alltid i fellen: «nei, jeg sparer litt på disse magiske drikkene til jeg trenger dem.»

Retrogamingpappa gir begge tomler opp.

👍👍

 

NB: Ricki var tidligere skribent på nettstedet Retrograd. Deres artikkelarkiv har blitt donert til Spillhistorie.no.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.