Etter fem års arbeid har det massive romstrategispillet fått en helt ny versjon.
Det er ikke uvanlig med relanseringer av gamle spill, og disse har gjerne fått noen oppgraderinger på veien – da typisk takket være emulatoren som bringer dem over på moderne plattformer i utgangspunktet. Det som ikke er så vanlig er at man finner frem den gamle kildekoden, og bruker flere år på å gi et cirka 35 år gammelt spill en totalrenovering.
Men dette har skjedd med Star Fleet II, et ambisiøst romstrategispill som opprinnelig kom ut for MS-DOS i 1989. Opprinnelig ble det sluppet i en ikke helt perfekt form, så den siste og beste versjonen kom ut i 1991. Men nå har versjon 2.0 kommet ut, på Steam og GOG.
Veien til denne versjonen startet i 2018, da originalutvikler Trevor Sorenson reddet kildekoden fra en gammel 486, og begynte å arbeide med den igjen. Det ene ledet til det andre, tilhengere av originalversjonen ble involvert, og nå – fem år senere – er altså versjon 2.0 endelig ute.
Det er fortsatt et DOS-spill, dette her, så den nye versjonen bruker DOSBox for å kjøre. Forvent massevis av tekst og ASCII-basert «grafikk».
Star Fleet II er et rimelig svært spill, så jeg skal la traileren – og den nye manualen, som du kan lese her – forklare hva det hele dreier seg om:
Hvis dette ikke holder, eller du ikke orker å RTFM, har utviklerne satt sammen en serie opplæringsvideoer på YouTube.
Jeg har ikke fått skrevet noen tilbakeblikk på en stund, men det første jeg noensinne lagde for Spillhistorie.no handlet om spillets forgjenger, Star Fleet: The War Begins. Derfor er det jo litt moro å se dette spillet dukke opp igjen. Forhåpentligvis lar utviklerne av det ikke helt ulike spillet Rules of Engagement seg inspirere, slik at vi får se en ny versjon av det … i 2030 eller noe slikt.
(det slår meg at Spillhistorie.no var mye mer nerdete i starten – jeg må rett og slett skjerpe meg litt!)