47. og 48. runde av NM i Amiga-spill

Denne gangen skal Retrogamingpappa blant annet teste flere simulatorer. Det går som det må gå.

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Eller, okay, dette har sklidd litt ut, og det er nå fullt kaos på banene. Men kun ett lag/spill går videre, og det er deres stemmer som avgjør hvilket. Slik fortsetter det helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Runde 47: Silent Service II vs Gunship 2000 vs Desert Strike: Return to the Gulf vs Jungle Strike

Silent Service II

Silent Service II
Silent Service II

Dette er et fantastisk bra spill, som jeg håper fortsatt er spillbart. Jeg husker at dette var et spill som ble ihjelspilt, men jeg husker ikke så mye mer av spiller.

Settingen er andre verdenskrig. Du har fått kommandoen over en ubåt. Målet ditt er å overleve krigen og komme tilbake til familien i livet. Kødda. Du skal senke så mange fiendtlige båter som overhode mulig. Du ser ubåten din på et kart som kan zoomes ut og inn på. Fientlige båter vil dukke opp på kartet hvis de er innenfor rekkevidde for din kikkert eller om du hører dem. Du tar altså i bruk sonar og kikkert/periskop for å finne dine fiender. Og det er helt sikkert en snarvei på tastaturet til å gjøre akkurat dette. Du velger også hvilken fart din ubår skal ha, og retning den skal kjøre. Det er sikkert mulig å få til dette med tastatur, eller kanskje ved å trykke på noe. Så kan du nok dykke også, det er jo tross alt et ubåtspill. Tar sikkert ikke mye feil om det er en hurtigtast til det også. Torpedoer kan du skyte, når du har en fiende innen rekkevidde. Vet ikke hvordan du sikter, men det er mulig å trykke på den røde knappen som det står B1 på, på kartet, til å skyte ut en torpedo. Sikkert en måte å få det til ved tastaturet også.

Lønner seg å ha «keyboard overlay» på dette spillet. Det har ikke Retrogamingpappa. Den gode nyheten er at spillet aldri ble spilt så lenge at kapteinen gikk i en våt grav.

Gunship 2000

Gunship 2000
Gunship 2000

Gir opp dette spillet. Skjønner ikke en pelle. Kommer tilbake senere med tastatur med «keyboard overlay». Ser pent ut iallfall. Jeg kommer nok ikke tilbake senere. Jeg mangler troen på at dette fortsatt er bra. Men sa jeg at det så bra ut?

Desert Strike: Return to the Gulf

Desert Strike
Desert Strike

Veldig fin intro, og liker spesielt godt radioknattringen i bakgrunnen under første del av introen. 

Historien er ganske enkel. En ond diktator har tatt over et lite naboland rundt den persiske gulf. Han er helt ko-ko og har tenkt å sprenge verden. Din oppgave blir å stoppe denne galningen. Ditt verktøy for å løse oppgaven: Et helikopter. 

Dette spillet kom jo ut rett etter den andre Gulfkrigen, og det er nok en mening at den slemme mannen skulle vært Saddam Hussein. Og oppgaven din er nok å ta ut Scud-raketter som hadde rekkevidde helt til Israel. Dersom Irak hadde klart å få inn Israel i konflikten, så hadde nok resten av alliansen bestående av andre gulfstater gått i oppløsning, og krigen kunne tatt en helt annen retning. I virkeligheten så fikk jo SAS oppdrag om å lokalisere og ta ut noen av Scud-rakettene. Dette resulterte etter en del bruduljer, at det ble laget en film som heter Bravo Two Zero, tilfeldigvis samme kallenavn som en av SAS patruljene som fikk oppdraget. Denne filmen finner du ikke lenger på noen strømmetjenester som Retrogamingpappa har oppsøkt, og kanskje det mest oppsiktsvekkende med den er at Sean Bean overlever!

Vi sparker i gang spillet.

Vi starter ut på en båt. Etter litt krangling med kontrollene klarer vi å ta av. Vi dulter selvfølgelig bort i båten, men det taklet både båt og helikopter fint. Så setter vi kursen mot land, og vi kan fint redde nedskutte piloter der og levere dem tilbake på stranden. Vi tar oss av anti-luftkanoner og radarer og enkelte forvirrede soldater som skyter på oss. Kontrollene på flyet sitter som et skudd, og det er gøy å fly. Hvorfor bundlet de ikke denne på THEA500 Mini? Dette er skikkelig gøy!

Joachim har selvfølgelig skrevet en grundig reportasje om dette her.

Jungle Strike

Jungle Strike
Jungle Strike

Dette er da oppfølgeren til ørkenhelikopterspillet. Vi skal denne gang redde verden ved å fly et angrepshelikopter rundt i Washington DC. Vi skal prøve å ta livet av en narkobaron som har rømt fra et fengsel i Florida, og sønn til en galning fra første spill. Vi har fått vite at vi må beskytte presidenten fra terrorister, og på tross av at vi vet dette, er presidentens bilkortesje på vei til Det hvite hus. Vi vet også at det er terrorister i DC som vet hvilken jungel narkobaronen som har rømt, befinner seg i. Vi skal altså i tillegg til å beskytte presidenten, uskadeliggjøre og avhøre terrorister fra helikopteret vårt. Vi har heller ingen andre med til å hjelpe oss. Hvis ikke dette virker som en troverdig historie, da vet jeg ikke. Sett i forhold til første spill, så er dette Hollywood B-film materiale, der den første var Ringenenes Herre – Ringens Brorskap.

Kontrollene sitter like støpt som i første spill. Det er en herlig slags «realisme» ved å svinge helikopteret mot sidene og samtidig gi fart. Det liker vi. 

Mens vi er ute på oppdrag, så ser vi også at det kjører militærkjøretøy, det vi kan kalle lastebiler. Dersom du skyter disse, kan du vinsje opp mer ammo. Du kan også finne drivstoff, som du på samme måte må vinsje opp. Terrorister befinner seg i campingvogner og de skyter raketter på deg. Alt i alt ganske gøy. Problemet er å finne drivstoff når du trenger det, det kunne godt ha vært et bilde som viser hvor mye drivstoff du har til enhver tid. I tillegg savner jeg et godt kart. Men det finnes sikkert dersom jeg leter litt i originalboksen. haha. 

Jeg kan godt tro at dette var et spill jeg ville ha kost meg med om jeg hadde hatt som mindre, og med bedre tid.

TLDR:

Morsomt å fly, men skjønte ikke hva jeg skulle gjøre. Vanskelig å finne drivstoff når man trengte det

Runde 48: Frontier: Elite II vs Hunter vs Midwinter vs Alien Breed 3D

Frontier: Elite II

Frontier
Frontier

Episk intro.

La det bare være sagt med en gang. Dette skjønte Retrogamingpappa ingen ingenting av.

Spillet er et åpen verden-spill der du skal drive handel i verdensrommet. Men hvordan dette spilles, eller hva som er mulig vet jeg ikke. Retrogamingpappa ble svimmel kun ved å se igjennom telefonen i spillet. Det skal også sies at det nok ikke var så lurt å fyre av laserkanonene når romskipet skulle ta av. Kan noen som har kunnskap om spillet skrive mer? 🙂

Joachim har skrevet om spillet her før heldigvis

Frontier: Elite II var den absurd ambisiøse oppfølgeren til det allerede absurd ambisiøse Elite, fra 1984. Spillet ble i stor grad utviklet av én mann, britiske David Braben, som kodet hele greia i maskinkode. Det er et romspill så avansert at du kan – for å sitere Wikipedia – ta en gravitasjonsslynge rundt en supermassiv sol, for senere å fly inn i atmosfæren til en planet, finne en by og la viserne på klokketårnet fortelle deg hva klokken er.

Spillet foregår i et univers med stjerner, planeter og måner i full størrelse, der alt beveger seg i henhold til fysikkens lover. Stort nok er det også, med over hundre milliarder kloder, alle unike og ofte med imponerende fjell, daler, innsjøer og hav. Samt byer og baser der du kan lande.

Hunter

Hunter
Hunter

Før Activision var kjent som selskapet har Call of Duty og Total War spillene var de kjent som selskapet som lagde Tony Hawk og Quake spillene. Men før de gjorde det, var de mest kjent for å stå bak Pitfall og River Raid. Men etter det lagde de Hunter!

Les mer om den lange historien til Activision her 

Hva er Hunter da? Jo, det er ikke noen mindre enn et Amiga-spill som gir deg en åpen 3D-verden, der du kan gå og gjøre hva du vil, når du vil. Det er også et spill proppfullt av kjøretøy og våpen, og kartet du er på er helt annerledes hver gang du starter spillet. Det er en del moduser du kan velge når du starter spillet, men i hovedsak går alt ut på at du skal sprenge noe eller drepe noen. Litt som GTA egentlig. Er det en drøy påstand å si at uten Hunter hadde det aldri blitt noe GTA 3? Ja, det er for drøyt. Men det er ingen tvil om at dette var et spill som var innovativt og før sin tid.

Vi spiller med både joystick og mus. Og det første vi selvfølgelig prøvde, var å skyte den anda som startet ved siden av oss. Den stakk.

Kartet skjønner ikke Retrogamingpappa seg mye av. Men det som plager oss mest er at det ikke er mulig å snu på vinkelen på kamera. Til tross for dette klarer vi å navigere oss rundt på noen øyer. Vi finner biler, helikopter, butikker og kirker. Vi fant også en soldat, og da vi ikke var sikker på om han var venn eller fiende, så kjørte vi han rett ned. Han var venn og vi fikk minuspoeng. Etter hvert viser det seg også at vi får minuspoeng av å kjøre over kaniner og blomster med bil. Og dersom du kjører over hester med helikopter så får du også minuspoeng.

Retrogamingpappa skjønner ikke noe av dette spillet og sier farvel.

Midwinter

Midwinter
Midwinter

Å si at dette er et enkelt spill å sette seg inn i etter dagens standard på EDB spill, vil være en stor løgn. Retrogamingpappa er ikke sikker på om dette er spilt i det hele tatt før, og etter dagens opplevelse er det mest klart at dette aldri igjen kommer til å bli spilt. Når det er sagt, så vil jo dette sannsynligvis ha vært en stor favoritt back in the days.

Hør på dette. En ny istid har begynt (antar jo her at det er fordi det er enklere å lage en 3d-verden på Amiga dersom det er snø over alt). Det er én befolket øy, der du tilfeldigvis befinner deg. På denne øyen er det en del landsbyer, og de klarer seg relativt ok, selv om det er kaldt og lite mat. Nå blir det verre. En ond diktator prøver å ta over øyen, og det er din oppgave å ta opp motstandskampen ved å rekruttere folk og skyte i stykker fienden. Kaptein John Stark er mannen som skal redde dagen.

Spillet er satt i en snøfull 3d verden der du kan bevege deg på ski, frem til du finner en garasje med diverse snøkrabbende kjøretøy. Spillet er satt opp turbasert, men med perioder av real-time spilling. Det er veldig mye innhold i dette spillet, men å bevege seg rundt tar LAAAAAANG tid. Gjett hva Retrogamingpappa ikke lenger har for mye av…

Morsomt spill. Hadde spilt dette ihjel dersom det hadde havnet i diskettboksen, men i dag er dette nok kun for spesielt interesserte nerder. Vi trenger vel heller ikke bli overrasket om det dukker opp et dypdykk av spillet i fremtiden på Spillhistorie.no.

Alien Breed 3D

Alien Breed 3D
Alien Breed 3D

Nok et 3D-spill denne runden, men det første som bruker 3D i tittelen. Dette er nok også i kategorien Doom klone, som det ikke kom så veldig mange av til Amiga. Det ble lansert for Amiga 1200 og 4000, og det kunne installeres på harddisk. Spillet inneholder i følge coveret 16 store brett, men som dere nå har tippet, så kommer neppe Retrogamingpappa til å klare å fullføre første når det skal spilles for første gang. Dette spillet kan i likhet med Doom linkes slik at man kan spille med eller mot hverandre, og det er absolutt noe som høres kult ut. Jeg antar nå at spillet starter i en forlatt romstasjon eller romskip, og jeg, som helten, må skyte 3000 sinte aliens som ser ganske skumle ut. Alien Breed 3D hadde forresten 11 år aldersgrense.

Etter første gjennomkjøring er jeg klar til å rulle terning. Vi kan godt bruke en rollespillterning. Du bestemmer antall øyner på terningen. Antallet blir uansett 1.

Joachim har skrevet om spillet før.

Midwinter Hunter Desert Strike: Return to the gulf Jungle Strike Silent Service II Gunship 2000 Frontier: Elite II Alien Breed 3D
Første gang utgitt på Amiga 1990 1991 1993 1994 1990 1993 1993 1995
Utgiver Rainbird Activision Electronic Arts Ocean MicroProse Software MicroProse Software Gametek Ocean
Utvikler Maelstrom Games Hyperial Software Developments MPS Labs MPS Labs Team 17
Funker det 30 år senere Nei Nja Ja Ja Kanskje med key-overlay Kanske med key-overlay Vet ikke NEI

Desert Strike: Return to the Gulf og Frontier: Elite II gikk videre!

 

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.