Jeg er ikke solgt, Microsoft. Faktisk er jeg helt motsatt av solgt, jeg er litt irritert.
Dere har sikkert fått med dere at Microsoft har kunngjort en ny kunstig intelligens-greie, utviklet i samarbeid med gjengen i spillutviklerstudioet Ninja Theory og designet for spill og spillutvikling.
I den forbindelse trakk de frem bevaring av klassiske spill som et bruksområde. Og det … var litt slitsomt å lese. Se selv:
Today, countless classic games tied to aging hardware are no longer playable by most people. Thanks to this breakthrough, we are exploring the potential for Muse to take older back catalog games from our studios and optimize them for any device. We believe this could radically change how we preserve and experience classic games in the future and make them accessible to more players.
To imagine that beloved games lost to time and hardware advancement could one day be played on any screen with Xbox is an exciting possibility for us.
I tillegg har vi denne presentasjonen av Muse, der Xbox-sjef Phil Spencer drømmer om hvordan systemet kan brukes til bevaring (jeg har «spolt frem» til der temaet kommer opp):
Så altså, jeg har to innvendinger her (og en tredje med omstendighetene rundt, men det kommer vi tilbake til). Den første og mest åpenbare er at i den grad Muse kan løse problemet med spill som ikke lenger er spillbare, er det et løst problem allerede. Vi har emulering, det fungerer og det vil fortsette å fungere også i fremtiden. Enda bedre enn nå. Hvis et spill er tilgjengelig slik at Muse kan studere det, så er det fordi det kan kjøres nå. Da er det ikke et tapt spill. Hvis et spill ikke er tilgjengelig eller mulig å kjøre, så kan ikke Muse gjøre noe fra eller til.

Den andre innvendingen handler om bruken av ordet bevaring her. For hva er det Muse skal gjøre, egentlig? Studere spillene og gjenskape dem for moderne systemer? Spill er kunst, og når man studerer og gjenskaper kunst kaller man det ikke bevaring, man kaller det i beste fall plagiering og i verste fall forfalskning. Med mindre jeg har misforstått noe radikalt, kan jeg ikke se hvordan dette har noe som helst med bevaring å gjøre, hele ideen er i stedet høyst problematisk fra et bevaringsperspektiv. Vi trenger originalene, ikke noe en kunstig intelligens har tolket seg frem til.
Ikke bare er ideen problematisk, jeg er fristet til å kalle den en fornærmelse av alle de som bruker tusenvis av timer på å faktisk bevare spill og spillhistorie (og nei, jeg regner ikke meg selv som en av dem, selv om jeg er innom av og til).
Og så har vi min siste innvending. Som er at siden problemet allerede er løst, er Microsoft rimelig uærlige når de presenterer dette som noe de drømmer om å fikse. For hvorfor kan jeg ikke spille åtti- og nittitallets versjoner av Flight Simulator, eller Microsoft Adventure for den saks skyld, på Xbox eller Gamepass? Hvorfor kan jeg ikke spille Freelancer? Monster Truck Madness? Midtown Madness? Hvorfor er ingen av disse spillene på GOG? Hvorfor er det ingen Microsoft-spill på GOG, utenom ting de i sin tid ga ut men ikke lenger har rettighetene til? Det er ikke på grunn av at Microsoft venter på at en kunstig intelligens skal løse noen problemer for dem, det er fordi de har valgt å ikke gjøre det.
Så er jeg selvsagt klar over at de sikkert først og fremst tenker på Xbox-spill, der de faktisk har gjort en ganske god jobb med å sikre bakoverkompatibilitet og slikt. Bedre enn de fleste. Men igjen, dette er et løst problem, jeg ser ikke hva Muse kan tilføre som allerede eksisterende systemer ikke kan.
Jeg skal ikke være bastant og si at kunstig intelligens ikke kan brukes som et hjelpemiddel for bevaring og formidling av spillhistorie. Jeg kan se for meg noen bruksområder selv (å ta et dødt MMO, og befolke det med KI-spillere for eksempel – litt trist og fortsatt ikke perfekt, men her har vi et problem med spillbevaring som ikke er løst og der dette kunne vært et slags steg i riktig retning). Og Muse har garantert smarte bruksområder for spillutvikling. Men jeg liker ikke hvordan det selges her.
Toppbildet er hvordan KI-verktøyet Midjourney så for seg World Games for et par år siden.