21. og 22. runde av NM i Amiga-spill

Test Drive møter No Second Prize, mens Loom må opp mot Zak McKracken and the Alien Mindbenders.

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Runde 21: Test Drive vs No Second Price

Test Drive

Hva husker Retrogamingpappa av Test Drive? Først og fremst et bilspill med kule bilder i 3D. Og en politiradar, og politi? Tror at man måtte unngå å få bøter. Husker egentlig ikke så mye mer. Accolade er vel også en kjent utgiver? Ifølge internett ga de også ut en masse bra ting, for eksempel: Home Alone, Grand Prix Circuit og Star Control (de gamle). Dette er alle spill som ikke er med i kåringen, så da går vi videre. 

Det var Distinctive Software som laget Test Drive men de lagde i tillegg blant annet 4D Boxing og versjoner av After Burner, Castlevania, Grand Prix Circuit, Metal Gear, Teenage Mutant Ninja Turtles og Top Gun: Guts and Glory (for Gameboy). Ikke rart at dette var ettertraktede gutter. De ble også en del av Electronic Arts i 1991. 

Vi prøver å starte opp. 

Det starter med flotte bilder av raske biler. Og helt medium musikk. Etter å ha sett igjennom bildene, startet spillet. Jeg satt bak rattet på det jeg trodde var en Ferrari Testarossa. Og så prøver jeg piltastene for å svinge litt på rattet, bare for å sjekke hvordan det føles, men ingenting skjer. Plutselig girer bilen opp og setter fart. Det er en eller annen demomodus? Jeg starter på nytt for å prøve en gang til. Samme resultat. Og på grunn av at livet til Retrogamingpappa sånn ca gir mulighet til å spille 7,5 minutter hver dag, så avslutter vi her med en såkalt rage-quit. Takk for meg.

[mumle, mumle, hvorfor tok du ikke Test Drive 2 i stedet? Det har jeg jo skrevet om! – red.]

No Second Prize

No second Price

No Second Prize er ikke et spill Retrogamingpappa har hørt om før denne konkurransen. Det er egentlig litt synd, for dette er noe han hadde satt stor pris på for 30 år siden. Allerede i intoren settes nivået skyhøyt. Vi ser en motorsportsbane i 3D. I ordentlig kul 3D grafikk. 

Så suser det plutselig en masse motorsykler forbi, i sykt høy fart. Dette vil vi prøve. 

Vi starter en sesong og må velge en rytter.

Vi velger han som spilte Delta-soldat i Black Hawk Down. Eric Bana heter han. Han har vært med i  PC spillet “Finding Nemo: Nemo’s Underwater World of Fun”, men det har Retrogamingpappa aldri prøvd. 

Delta Force: Black Hawk Down derimot i Retrogamingpappa spilt flere timer enn klokka. Det var helt ok. Filmen derimot er på top ti listen over Retrogamingpappas verdens beste filmerliste. I toppen av listen troner 3 filmer fra Peter Jackson.  

No Second Prize spilles med mus! Og for en åpenbaring det er. Hvorfor gjorde ikke flere bilspill det på den tiden? Det er jo helt genialt!

Kontrollene sitter som et skudd og lyden er fantastisk bra.

Spillopplevelsen og bruken av mus er jo helt konge. Dette er jo fantastisk bra! Hvorfor er dette første gang Retrogaming har spilt dette spillet?

Og bare en diskett? HVORDAN KLARTE DE DET?

Runde 22: Loom vs Zak McKracken and the Alien Mindbenders

Loom

Det eneste Retrogamingpappa vet om dette spillet er at på en pub for en stund siden, sa en groggdrikkende pirat at dette var bra.

Men dette skrev Joachim i innledningen til cd SPILL-episoden:

I Loom sendes vi til en mystisk fantasiverden, der vi i rollen som veveren Bobbin får oppleve en voksen og fascinerende historie langt unna de Tolkien-aktige historiene vi vanligvis fant i fantasy-baserte spill. Det er også unikt på den måten at det mangler både handlingsverb og inventarobjekter. Derimot vever man magiske toner for å utføre handlinger.

Loom ble designet av Brian Moriarty, som allerede på dette tidspunktet var en anerkjent spillskaper. Hans atomkrigseventyr Trinity er et av åttitallets mest anerkjente eventyrspill, og Wishbringer er et av de morsomste.

Og i en artikkel om fem klassiske LucasAts-eventyr:

LucasArts’ kanskje mest unike eventyrspill er en fascinerende og underfundig fabel der vi får oppleve historien til en «vever» ved navn Bobbin. Alle de andre medlemmene av lauget hans har blitt forvandlet til fugler og flydd avsted, og nå må han prøve å finne ut hvordan og hvorfor det skjedde. Spillet skilter med en kompleks og voksen fantasihistorie, et på den tiden svært uvanlig fokus på historiefortelling fremfor gåter, og et innovativt magisystem der du utfører magi (altså kommandoene dine) ved hjelp av noter. Spillskribent(!) Orson Scott Card beskrev Loom som et kunstverk innenfor historiefortelling, og det er egentlig først etter indie-revolusjonen på totusentallet at historiefokuset vi så i Loom har blitt relativt vanlig i sjangeren.

Loom ble designet av Infocom-veteranen Brian Moriarty, som på det tidspunktet var mest kjent for antikrigsspillet Trinity. Originalversjonen av Loom hadde 16-fargers EGA-grafikk laget av Mark Ferrari, og var LucasArts’ første eventyr som brukte en teknikk som kalles «dithering» for å skape illusjonen av flere farger på skjermen. Loom kan kjøpes på både Steam og GOG i dag, men det er ikke originalversjonen som selges der. I stedet selges VGA-versjonen med 256-fargers grafikk og stemmeskuespill, en versjon Moriarty ved flere anledninger har uttrykt at han misliker. VGA-versjonen har kuttet mye av teksten, og grafikkoppgraderingen har ført til at spillets visuelle uttrykk ble endret på en måte han ikke var komfortabel med.

Moriartys råd: Kjøp VGA-versjonen, spill EGA-versjonen.

Zak McKracken and the Alien Mindbenders

Smækk i krækken

cd SPILL har en episode her.

Her skriver Joachim:

Zak McKracken and the Alien Mindbenders var det andre pek-og-klikk-eventyret LucasArts (som da het LucasFilm Games) lagde ved hjelp av SCUMM-systemet, og det tredje eventyrspillet deres totalt. Det første var det nå ganske ukjente spillet Labyrinth.

Redd verden fra dumhetsepidemien

Spillet følger tabloidjournalisten Zak McKracken, som sendes til Seattle for å undersøke rykter om et hissig ekorn med to hoder. Samtidig holder en gjeng romvesener på å gjøre jordkloden klar for invasjon, ved hjelp av en maskin som langsomt, men sikkert skal gjøre alle på planeten dumme som brød.

Zak ender selvsagt opp med å måtte redde verden fra romslampene, men han slipper heldigvis å gjøre det alene. Med seg på eventyret får han nemlig hobbyarkeologen Annie, samt studentene Leslie og Melissa. De to studentene befinner seg forøvrig på Mars når spillet starter – det er komplisert, okay!

Joachim har skrevet mer om det her.

Her er en artikkel om opprinnelsen til spillet.

Test Drive No Second Prize Zak McKracken and the Alien Mindbenders Loom
Første gang utgitt på Amiga 1987 1992 1988 1990
Utgiver Accolade Thalion Lucasfilm Games Lucasfilm Games
Utvikler Distinctive Software Inc Thalion Lucasfilm Games Lucasfilm Games
Funker det 30 år senere Nei takk BEST!!! ??? ???

Vinnere denne runden ble: Test Drive og Loom!

 

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.