25. og 26. runde i NM i Amiga-spill

Cannon Fodder må opp mot Lost Patrol, mens The Clue må overvinne Lost Dutchman Mine. Stem deres favoritter videre!

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Runde 25: Lost Patrol vs Cannon Fodder

Lost Patrol

The Lost Patrol har mange små videosekvenser.
The Lost Patrol har mange små videosekvenser. Bilde tatt av Joachim Froholt

Retrogamingpappa husker dette som et kult og vanskelig spill. Du starter med å ta over en gjeng med amerikanske soldater som har overlevd en helikopterstyrt i jungelen under Vietnamkrigen. Din oppgave blir å få disse folkene trygt hjem til basen sin igjen. Du må passe på søvn, moral, mat, ammo og livsfarlige fiender på veien. Oversiktsbildet viser et kart, og det er opp til deg hvilken vei du vil ta.

Veldig mye fine bilder akkompagnert av vakker musikk gir en strøm av gode minner. Underveis på turen dukker det opp små eller store utfordringer som stort sett fører til at noen dør. Dette er små minispill som granatkasting, sniping eller slåssing. Er du virkelig uheldig så får også en granat i sekken din fra en av dine egene, dersom ting ikke går så bra. Det er vel her utrykket “fragged” oppsto. Les mer om det på internett.

Spillet avsluttes visstnok dersom du kommer frem. Dette har hverken Retrogamingpappa eller Amiga Amigo oppnådd. Nå skal det også sies at det sirkulerer en piratkopiert versjon av dette spillet der uansett hva du gjør, så skjer det dumme ting hele veien. Det kan jo være at det var en sånn versjon vi var i besittelse av. Det er uansett et veldig vanskelig spill. 

Here we go.

Ja, her var vi da igjen. Samlet ved siden av et helikopter som har sett bedre dager. Det er ikke noe vi kan gjøre for å få den fuglen til å fly igjen iallefall. Da er det vel bare å traske videre. Finnes ikke dårlige knær bare dårlig vær? Eller, egentlig har Weaver fått knust et kne i styrten.  Det ser ut som at de fleste slapp unna med skrekken, ingen har alvorlige skader, så da drar vi mot øst. Retning den første landsbyen vi ser. For å holde oss unna veien, går vi gjennom sumpen, og da går vi frem til folka begynner å klage.

Cirka kl 16:00 tar vi en 6 timers pause, for å heller kunne benytte oss av mørket når vi går videre. Ingen klager. Frem til vi begynner å gå. Ingen vil gå på natta fordi det er for mørkt! Så da legger vi oss 6 timer til. Og nå klager de på at de neste har spist opp all maten. For noen folk. Uansett, vi går videre. Vi ser landsbyen nærme seg, og når vi kommer frem slår alvoret virkelig Retrogamingpappa i magen. Da man en gang i fortiden spilte dette, regaerta man sikkert ikke i det hele tatt på at valgene man fikk når man møtte opp i en landsby var: 

  • Question
  • Kill one
  • Kill all
  • Search area

Det er iallefall ikke han som skrev Genevekonvensjonen som laget manus til dette spillet. Vi valgte å spørre oss litt rundt. Hva “forcefully interrogate” betyr skal jeg ikke spekulere i, men dette gjorde mer vondt enn jeg hadde regnet med. Det endte i alle fall opp med at landsbyen fant litt mat til oss, og vi fant en tunnel full av ammo. Og i det vi forlater landsbyen blir vi overfalt av en to snipere, som vi til slutt klarer å få has på, men Weaver er truffet i magen. Han har ifølge dokumentasjon fra manualen vært 2 år i hæren. Det blir neppe to til. Vi går videre. To bakholdsangrep til så er barna klare til  å bade, og vi forlater spillet. Kommer garantert til å plukke dette opp igjen, men jeg kjenner jo at som voksen føler mye sterkere de virkemidler som er brukt i dette spillet.

 

Cannon Fodder

Cannon Fodder
Cannon Fodder

Cannon Fodder er et tullete krigsspill som på tross av at de ikke tar noe på alvor, leverer et riktig så bra spill. 

Dersom du har spilt spillet, kommer du garantert til å huske introsangen nå:

War!
Never been so much fun!
War!
Never been so much fuuuun!
War!
Never been so much fun!
War!
Never been so much fuuuun!

Go to your brother
Kill him with your gun
Leave him dying in his uniform
Dying in the sun

Sensible Software hadde en veldig gjenkjennelig grafisk profil. Det var små morsomme figurer enten det var i fortball, golf eller i Mega-Lo-Mania. Du kjenner igjen figurene.

Har du forresten prøvd Sensible Train-Spotting? 

Det er et spill der du sitter på en benk og ser på en jernbanelinje. Så krysser du ut nummeret på toget som går forbi, på en liste nederst på skjermen. Når du er ferdig med en linje får du følgende melding: “Well done, my sad friend”, og du starter med et nytt skjema fra starten igjen.

Men hva med Cannon Fodder? Du starter spillet med å se på en lang linje med rekrutter som er på vei til å verve seg i krigen mot fienden. Hvem er vi og hvem er fienden? Spiller ikke så mye rolle på 90- tallet hvem det var, de var jo bad-guys. Hvor mange Swarzenegger filmer starten med en samfunnsøkologisk dypdykkanalyse av de totalitære forholdene som ga oss svar på hvorfor fienden valgte å sloss mot helten? Ingen, tror jeg. Så da stiller vi vel heller ingen spørsmål her. En lang rekke med “fodders”. Vi slipper heldigvis prosessen med å fysisk og psykisk teste alle rekruttene, de bare fylles på når behovet melder seg.

Ok, vi har med oss Jools og Jops ut på første oppdrag. Vi setter oss ned sammen og går igjennom oppdragsteksten. Står det noe der om hva som er målet med oppdraget, hvordan skal det løses, hvordan kommer vi oss dit, og hvordan kommer vi oss tilbake? Hva er motivasjon for oppdraget? 


Mission 1
It’s a jungle out there

Briefing:
Kill all enemy


Så, altså, hva kan vi lese ut fra dette? Det er første oppdrag, så langt, så bra. Det er en jungel der ute. Ok, så da vet vi kanskje litt om målet? Teksten “Kill all enemy” sier kanskje mest? Vi skal ta livet av alle fiender. Men hva er en fiende da, og når skal vi kunne åpne ild? Vi setter litt motløs tilbake i stolen, og ser på hverandre. Er det dette vi skrev oss opp for å være med på? Meningsløs nedslakting av alt vi ser? 

Ja. Let’s go!

Oppdrag 1 starter med Jools og Jops inne i en jungel. På skjermen ser vi 3 fiender. Vi beveger oss taktisk ved å trykke høyre musetast på skjermen, og Jools og Jops går der vi trykker. Med høyre musetast skyter vi der vi sikter med musen. Ganske rett frem, og passe underholdende. Jops og Jools gønner ned de tre fiendene. Hvordan vi brukte granater og raketter kom vi ikke frem til nå, men: Mission complete.

cd SPILL har snakket om det her

Joachim har skrevet om det her:

Runde 26: Lost Dutchman Mine vs The Clue

Lost Dutchman Mine 

Dette spillet følger ikke med, men du kan fint installere det. Bilde: Retrogamingpappa.
Dette spillet følger ikke med på THEA 500 Mini, men du kan fint installere det.

Det er ingen hemmelighet at Retrogamingpappa har et svakt hjerte for Lost Dutchman Mine, det er jo godt dokumentert her

Målet ditt er å finne en legendarisk gullgruve som sikkert inneholder ganske mye gull. De kaller den Lost Dutchman Mine, og den ligger i et fjell i nærheten. Det er ganske mange fjell i nærheten, og for hver gang du spiller, flytter gruven på seg slik at det ikke er noen snarveier til fjellet. Og, nei, fjellet kommer ikke til deg.

For å finne gruven, må du samle noen mystiske skattekartbiter, litt sånn som i Sid Meiers Pirates. Det er et rollespillelement her også, med at du må tjene penger på å vaske eller grave gull, passe på at du er hydrert nok (du kan fylle på vann i elva, eller whiskey i baren), og har fått tak i mat og utstyr til alle dine gjøremål. Tar du en tur innom sheriffen, så finner du også ut hvilke banditter som er i nærheten, og hvor mye du får for å fange dem.

Spillet er fylt med småspill som fisking, kortspill og skyting. Jo mer ting du får, jo mer plass trenger du, og da kan løsningen være å bedrive dyrehold. Esler er flinke til å bære både vann og gull.

Det er jo ikke så mye mer å si, dette er et spill som desperat roper på en remake, og Retrogamingpappa står først i køen når det slippes.

The Clue

The Clue
The Clue

The Clue er et nytt bekjenskap for Retrogamingpappa. Spillet kom noe for sent til at han fortsatt satt foran en Amiga, men det skal jo ikke hindre at spillet blir med på kåringen. Kåringen er forresten: 

Ein bratt bakke fører ned til det vegkrysset der vesterålingane og lofotingane enten svingar ned til Lødingen sentrum for å ta ferja over Vestfjorden, eller eventuelt tar av til Harstad. Staden er litt for godt kjend blant bilistane – når dei skal motsett veg især. Bakken heiter Kåringen på norsk, på samisk Goregak eller Gurega. 

Sjanger på spillet må kunne kalles pek og klikk, kriminell strategi simulator. Spillet er fylt med mørk humor, og du tar rollen som en småkriminell mesterhjerne som ved hjelp av god planlegging, spaning og velmenende artsfrender skal begå kriminelle handlinger. 

Du må bevege deg rundt i Londons gater på jakt etter mulige “jobber” og du tar med deg informasjonen tilbake til hotellrommet der selve planleggingen pågår.  

Noe mer enn det vil ikke jeg si, da dette er et spill som anbefales at du faktisk prøver dersom  du ikke har gjort det enda.  

Lost Patrol Cannon Fodder Lost Dutchman Mine The Clue
Første gang utgitt på Amiga 1990 1993 1989 1994
Utgiver Ocean Virgin Innerprise Kompart
Utvikler Shadow Development Sensible Software Magnetic Images neo Software Produktions
Funker det 30 år senere Jepsi Pepsi På et vis Absolutt JA!

Vinnerne ble: Cannon Fodder og Lost Dutchman Mine

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

En kommentar om “25. og 26. runde i NM i Amiga-spill”

  1. The Clue! er et fantastisk spill, som jeg ikke tror så mange har fått med seg. Et av de desidert beste som har vært i denne kåringen sålangt.

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.