Endelig: Moonstone med cd SPILL

Noen ganger nytter det å mase – ukens podcast handler om kultklassikeren Moonstone.

Moonstone: A Hard Days Knight er ikke et retrospill det snakkes så veldig mye om for tiden, men det har definitivt sine tilhengere. Det gjør det for eksempel stadig godt i NM i Amiga-spill, og er fortsatt med, i motsetning til skremmende mange klassikere.

Moonstone.

En av tilhengerne er Torbjørn Preus Schou, som har fått navnet Mr. Moonstone av cd SPILL fordi han … vel, snakker mye om Moonstone. I dagens podcast får han gjøre det foran mikrofonen, og vi får endelig finne ut hvorfor dette spillet er en perle. Eller er det mest nostalgi det handler om?

Schau gjør en god jobb med å beskrive konseptet, men kort sagt handler det om at fire riddere (der alle kan styres av mennesker) må reise rundt i en fantasiverden og bekjempe monstre mens de jakter på skatter og magiske nøkkeldeler. Spillet er blant annet kjent for sin heftige introduksjonssekvens, og store mengder blod og gørr.

Om du skulle bli inspirert til å teste det, er PC-versjonen av Moonstone tilgjengelig på GOG. Her kan du høre episoden:

 

5 kommentarer om “Endelig: Moonstone med cd SPILL”

  1. Veldig bra episode. Stor fan av spillet, men var aldri noe særlig god. Lærte nå masse nytt om spillets som kanskje en manual kunne fortalt meg i barndommen. I tillegg veldig mye god informasjon om hvordan spillet ble til og hvor det hentet inspirasjon. To tommler opp!

    Svar
  2. Dette er noe av det mest legendariske en 80 modell kan erindre – Moonstone; untouched yet could be the grand ol’ father of rogue/darks-like that are set in a grim and dark medievial otherworldy dimension 🙌

    Svar
  3. Veldig koselig episode og hyggelig at det går an å mase seg til en episode med cd SPILL. Masing iverksatt for Diablo. Med det sagt, Moonstone er et feiende flott spill og virkelig en episode i en av Norges største Amiga-podcaster! Prøvde det på ny for et år siden og ser at det må legges ned utallige timer for å trene opp «timingen» igjen. Det minnes jeg at vi gjorde den gang også, men det hadde vi en uendelighet av timer. Nå har jeg de to timene hver lørdags kveld. Uansett, bra episode om et bra spill, med en bra gjest!

    Svar
  4. Fantastisk spill, ikke bare sjokkerte den syns og hørsel sansene, men spillet var kanskje en av de første til å blande action og rpg sjangeren og det snakkes det lite om, foruten at det sammenlignes med en soulslike. Her får man poeng per level som kan kan bruke for å øke attributter til spilleren, og kampsystemet er deilig refleksbasert med mange forskjellige angrep, blokkering av vertikale angrep, og en unnvikelsesmanøver for horisontale. Enda artigere når man sitter fire stykker og spiller på tur, muligheten for å angripe hverandre og stjele utstyr løfter spillet til nye høyder. Spilte dette mye når det kom ut, og greide å komme til siste sluttboss noen ganger, men hver gang man greide det kunststykket så krasjet spillet! Det var utrolig frusterende, og jeg leste senere at den versjonen jeg hadde, som selfølgelig var en cracket versjon, hadde en bug som gjorde at den krasjet hver gang man kom til siste sluttboss. Jeg fikk aldri tak i en annen versjon, og det var ikke før et par år siden jeg fikk tak i en WHDload versjon som fungerte perfekt, og jeg fikk endelig rundtspilt dette. En triumf! Utrolig hva som fremdeles sitter i muskelminnet. Besøk gjerne http://moonstonetavern.co.uk/ for mer informasjon rundt spillet.

    Svar
  5. Mitt eventyr med Moonstone startet da en kompis hadde en coverdisk fra et magasin med demoen av spillet på. Denne bestod av kun en kamp mellom to riddere, som kunne spilles med to spillere eller en spiller mot datamaskinen. Jeg mener å huske at denne demoen hadde litt annerledes animasjoner på ridderne og. Uansett så satt vi og banket hverandre med sverd så blodet sprutet og hadde det dritartig.

    Så det sa seg selv at dette spillet skulle spilles grundig da vi fikk tak i en heller uoffisiell kopi. Så ja, det ble spilt mye. Vi lærte hvordan alt fungerte ved ren prøving og feiling, og kunne til slutt runde spillet ganske konsekvent. Det kan jeg fortsatt den dag i dag, om det er lov å skryte på seg litt.

    Det finnes et triks å utnytte som jeg ikke vet om så mange kjenner til. Vanligvis koster det tre erfaringspoeng å øke en av egenskapene til ridderen din. Men, av balanseringshensyn antar jeg, så koster det bare to erfaringspoeng om det er to spillere. Og bare ett om det er tre eller fire. Så den åpenbare exploiten her er å starte et spill for tre eller fire spillere, og spille det med bare den ene mens de andre gjør ikkeno. Så blir ridderen din etterhvert mye sterkere enn han vanligvis vil kunne bli.

    Det gjør derimot dette spillet bare *litt* lettere. :D

    Svar

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.