NM i DOS-spill, duell 17-20

Hvem har den kuleste onkelen fra Amerika? Hvor tysk kan et rollespill bli? Hvilken sport er slappest?

I denne serien med artikler vil Spillhistories DOS-avdeling forsøke å kåre tidenes beste DOS-spill, med deres hjelp.

Reglene er enkle: 128 lag satt opp i dueller. Deres stemmer avgjør hvilke spill som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Når alle lag har spilt første runde, er det en hemmelig rangering gjort på bakrommet av DOS-avdelingen som avgjør hvem som havner i duell i neste runde.

For å hjelpe dere med å velge, så vil undertegnede forsøke å spille en time av hvert spill (hvis jeg gidder) og skrive ned noen kjappe inntrykk som gjør at dere kan ta ufeilbarlige beslutninger i denne prestisjetunge cupen. Dessuten har vi forhåpentligvis noen gullkorn liggende og slenge et sted på Spillhistorie som jeg kan dra fram, så får dere i alle fall noe ordentlig å lese.

Du kan vinne tidenes beste spill!

For å få sjansen til å vinne et valgfritt spill som er med i NM i DOS-spill på enten GOG eller Steam må du stemme i minst en av rundene og være medlem av vår eminente Discord-kanal. Jo flere dueller du stemmer på, jo større sjanse for å vinne!

Resultater fra forrige runde

Takk til alle som stemte i forrige uke av NM. Vinnerne er markert med fet skrift.

The Need For Speed – Screamer
Commander Keen 4: Secret of the Oracle – Jazz Jackrabbit
Master of Magic – Master of Orion II: Battle at Antares
Albion – Dark Sun: Shattered Lands

Duell 17: Sid Meier’s Colonization (1994) vs Conquest of the New World (1996)

Sid Meier’s Colonization


Deilig å starte med en klassiker! Jeg simpelthen elsker Sid Meier’s Colonization, og jeg ble faktisk litt hektet igjen da jeg prøvde det på nytt. Nydelig grafikk, bra lyd, veldig oversiktlig og lett å forstå. Jeg har drømt om en ordenlig oppfølger i 30 år, men det spørs om det noensinne kommer en oppfølger med et såpass betent tema.

Det eneste jeg ikke liker med dette spillet er at diplomatimulighetene er ekstremt begrenset. Jeg gjør uansett alltid et forsøk på å være venner med indianerne. Dessuten er den automatiske stifinningen helt grusom, så det blir mange manuelle flytt.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Conquest of the New World


Når jeg spiller dette spillet så er det lite som tyder på at det er to år nyere enn Sid Meier’s Colonization. Spillet er ekstremt stygt, og de fleste menyene er tekstbaserte. Det er heller ikke noe rutenett her, så troppene kan flytte seg dit de vil. Det som er bra er at du kan gruppere enheter sammen til en tropp. Spillet er ganske moro, og hadde ikke Colonization eksistert hadde jeg nok spilt dette mye mer enn jeg gjorde på 90-tallet.

Det desidert beste med dette spillet er faktisk kampsystemet, som utspiller seg på et 3×3 stort rutenett med turbaserte strategiske kamper. Disse er utrolig morsomme, og det er nok ikke uten grunn til at det finnes en «combat demo»-mulighet i hovedmenyen. I denne slåssdelen er også grafikken griselekker. Virker som alle pengene ble brukt her.

Conquest of the New World har mye uforløst potensiale. Det er slettes ikke dårlig, men Sid Meier’s Colonization er i en egen klasse.

  • Denne har nok gått under radaren her på Spillhistorie.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Duell 18: Realms of Arkania: Star Trail (1994) vs Darklands (1992)

Realms of Arkania: Star Trail


Er dette en kandidat til tidenes styggeste tittelskjerm? Heldigvis er grafikken i spillet ganske pen, selv om den har en meget spesiell og overdrevet stil. Litt usikker på om dette er et forsøk på tysk humor. Hele karakterbyggingen virker litt rotete, og dårlig forklart, så jeg hopper bare rett inn med de karakterene som spillet allerede har lagd for deg. Musikken her er ekstremt irriterende, noe som har vært en gjenganger i disse rollespillene jeg har spilt i NM til nå.

Kampsystemet er også et av de tregeste jeg noensinne har vært borti. Den første kampen tar evigheter, og du må igjennom nedtrekkslister for å finne fram til egenskapene til figurene dine, noe som også tar lang tid. Snakk om HP-svamper av noen fiender også. Til slutt velger jeg å bare la AI-en fullføre kampen. Kunne nok rukket å hente meg en kopp kaffe i mellomtiden, om jeg drakk kaffe.

Det er likevel en del å like her. Spillet virker å la deg ganske fritt velge hva du vil gjøre og hvordan du vil gjøre det, noe jeg setter pris på. Jeg har ikke 90-talls tålmodighet til å plukke opp dette i dag, da.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Darklands


Dette er det første rollespillet jeg har testet til nå i NM hvor jeg faktisk likte å lage karakterene mine. Selvsagt mangler alt av hjelpeinformasjon til hva de forskjellige tingene er, så jeg må slå det opp på nettet. Det fantes sikkert i instruksjonsmanualen, men med tanke på hvor gode strategispillene var på den tiden til å gi deg informasjon om hva de forskjellige tingene i spillet er, så er det merkelig at alle rollespillene til nå har vært fullstendig håpløse på det feltet.

Jeg liker spillets realistiske tilnærming til verden, og at det virker som du står fritt til å gjøre akkurat det du vil. Spillet er et slags «choose your own adventure» når du er i byene, i motsetning til i oversiktskartet hvor du klikker rundt for å gå dit du vil.

Surrer litt rundt på oversiktskartet uten å finne det jeg letet etter, men jeg må jo teste kampsystemet, så når jeg finner noen ulver hopper jeg på dem. Det burde jeg ikke gjort. Virker som kampene er i sanntid eller noe? Jeg skjønner omtrent ingenting og det ender bare opp med at alle dør. Jeg ble ikke akkurat overbevist om at dette er noe jeg burde bruke mer tid på. Spill heller Battle Brothers om du vil ha realistisk middelalder-slåssing med leiesoldater.

Vil si at Realms of Arkania er min favoritt her, men kommer aldri til å spille noen av dem igjen.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Duell 19: Links 386 Pro (1992) vs Virtual Snooker (1996)

Links 386 Pro


Golfspill var gøy på 90-tallet og det golfspillet jeg brukte latterlig mye tid på var PGA Tour Golf, som med sin fine presentasjon og enkle, men oversiktlige design, var en skikkelig vinner hos meg.

Det golfspillet som har høyest score på Mobygames er likevel Links 386 Pro, så derfor måtte jeg nesten ta det med i stedet. Men når skal jeg lære at det bare er meg selv jeg må stole på? Dette er jo ikke i nærheten av å være så bra som PGA Tour Golf! Ja, du har en del flere valgmuligheter her, og du kan til og med rendre skjermen på nytt om du sikter en annen vinkel, men den rerendringen tar jo evigheter! Vet at golf er et tregt spill, men det trenger jo ikke være det i et dataspill.

Jeg ble veldig skuffet over dette, og endte opp med å spille PGA Tour Golf i en time i stedet, og det var like gøy som jeg husket det.

Kjøp spillet på GOG .

Virtual Snooker


Okay, jeg er ingen kjempefan av snooker, men dette spillet gjør akkurat det det skal. Her får du et snookerspill som funker perfekt om du vil spille snooker.

Korteste beskrivelse til nå i NM, men det vinner faktisk mot Links 360 Pro for meg, fordi det er ikke noe dilldall her.

  • Ser ut som Joachim diskriminerer snooker i forhold til golf. Null og niks på Spillhistorie om dette spillet.

Dette spillet er dessverre ikke til salgs noe sted. For å prøve å gjøre noe med det kan du stemme på det på GOGs ønskeliste.

Duell 20: Archimedean Dynasty (1996) vs Ascendancy (1995)

Archimedean Dynasty


Her skal vi nok en gang tilbake til Blue Byte, og som med Albion er dette et av det dårligst skrevne dataspillene noensinne. Er det skrevet av samme fyr? Eller er det bare generelt en tyskergreie? Her er jeg ganske sikker på at de prøver å være morsomme, men det er de aldeles ikke. De verste eventyrspillene til Daedalic på 00-tallet er jo som Nobelprisvinnere i forhold til det greiene her. Spillet er en slags space shooter, men under vann. Underwater shooter? Grafikken er ikke så ille, og kontrollene er helt okay.

Første kampen jeg ender opp i, så skal jeg skyte to romskip, jeg mener undervannsfartøy. Det går ganske greit, men etter at jeg har gjort det, så skjer det ikke noe mer? Vet ikke om det er en bug, eller om jeg er en idiot, men jeg kom meg ikke videre. Kanskje like greit. Over til neste spill!

Kjøp spillet på GOG .

Ascendancy


Nå skal vi over til et av mine favorittstrategispill fra 90-tallet, og min favoritt-sci-fi. Ja, jeg liker det bedre enn Master of Orion 2. Det har mye bedre designvalg. Du kan velge hvor du vil bygge på planetene dine, og spillet har et oversiktlig teknologitre. Det skjer noe nesten hele tiden i motsetning til Master of Orion 2, hvor jeg føler jeg stort sett trykker end turn.

Hjelpemulighetene i spillet er fantastiske. Bare hold inne shift og klikk på hva du vil. Eneste negative her, er at av en eller annen grunn så virker ikke det når du klikker på bygninger og komponenter i teknologitreet du ikke har utforsket enda. Lurer på om det kan være en bug, fordi jeg får opp hjelpemenyen når jeg holder inne shift, men det skjer ingenting når jeg trykker på menyvalget. Irriterende, men jeg kan leve med det.

Ah, hva kan gå galt her? Hm? Hva var det du sa? Hvordan er AI-en? Liker du ikke å alltid vinne?! Okay da, det trekker faktisk dramatisk ned. Hadde det bare kommet en remake av dette spillet med bra AI hadde jeg hylt som ei lita jente.

AI-en er dessverre helt ikke-eksisterende i Ascendancy, men tar null AI over tysk historiefortellings-AI alle dager i uka.

Spillet er dessverre ikke til salgs lenger. For å prøve å gjøre noe med det, kan du stemme på spillet på GOGs ønskeliste.

Stem her:

Skjemaet holdes åpent til og med onsdag 19. februar. Neste runde kommer torsdag 20. februar.

……………………………………………………………………………………………………………………………………..


GDPR:
Alle epostaddresser registrert for å stemme i NM vil bli slettet etter at konkurransen er over. De vil ikke brukes til annet enn å forhindre flere svar fra samme person, og brukes også for at du skal få en mulighet til å vinne et valgfritt spill som er med i NM . Hvis du vil at epost-addressen din skal slettes etter hver runde kan du kontakte oss på kontakt@spillhistorie.no, så vil vi gjøre det så raskt som mulig.


Merk:
Jeg har lagt inn kjøpslenker i denne artikkelen fordi det virker som en grei ting å gjøre. Men det er altså noe jeg har gjort på eget initiativ for å gjøre artikkelen nyttigere, og jeg er ikke på noen måte affiliert med eller sponset av verken GOG eller Steam.


Skjermbilder er hentet fra Mobygames.

2 kommentarer om “NM i DOS-spill, duell 17-20”

  1. Star Trail ser så likt ut det første Blade of Destiny at jeg velger å tro at det spiller ganske likt. Det er veldig tungrodd, med et overveldende antall ferdigheter og mekanismer å forholde seg til. Utviklerne ville ikke begrense penn-og-papir spillet for å tilpasses et dataspill, så absolutt alle ferdigheter og mekanismer skulle være med.

    Så det er et spill som tar tid å lære seg, og så man må fortsatt være tålmodig med for å spille selv etter man har lært seg det. Men om man har denne tålmodigheten, så blir du belønnet med et veldig godt rollespill. Åpent, stort og med mange flere muligheter enn man var vant til på denne tiden. Elder Scrolls før Elder Scrolls.

    Svar
  2. Tredje spillet i arkania serien shadows over riva tror eg var det eg likte best i den serien, var vel sentrert til en by fremfor star rail der man dreiv å surra rundt på en digert oversiktskart

    Svar

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.