Vi har retronyheter, spillutgivelser og mye mer i ukens fredagsmagasin.
Hver fredag i de siste ukene har vi publisert en oppsummering av nyheter og retrorelaterte spillutgivelser, med litt ekstra godsaker. Enn så lenge er dette fortsatt et eksperiment, som avhenger av både lesertall og engasjement rundt disse artiklene. Vi ligger litt under der vi bør være på begge deler akkurat nå.
Så del dem gjerne litt rundt, og ikke glem å komme tilbake for mer neste fredag!
NB: Hvis det skjer noe du føler bør dekkes i en av disse artiklene, tips oss gjerne i kommentarfeltet eller på Discord!
Retronytt og mer
Her samler jeg kunngjøringer, rykter og andre nyheter som ikke går under nylanseringer.
Virtual Boy vender tilbake (men ikke i Norge?)
På forrige fredags Nintendo Direct vekket Nintendo oppsikt med nyheten om at de ønsker å gjenopplive sin kanskje verste spillkonsoll noensinne, Virtual Boy. Denne maskinen fra 1995 fungerte i praksis som elektroniske 3D-briller på et stillas du satte på bordet, og så måtte stirre inn i. Den brukte to monokrome LED-skjermer (røde) for å skape effekten av stereoskopisk 3D, og … vel, jeg skal ikke gå gjennom alt sammen her. Men å bruke den mer enn fem minutter resulterte typisk i vondt i både hodet og ryggen.
Nå kommer den tilbake, som tilbehør til Nintendo Switch 1 og 2. Men på typisk Nintendo-vis, gjøres det så kundefiendtlig som mulig ved at du ikke bare kan kjøpe dingsen og få tilgang på spillene for den, du må faktisk aktivt abonnere på Nintendo Switch Online og Expansion Pack. Hvis ikke er den helt ubrukelig. Heldigvis finnes den i en pappversjon som ikke koster like mye som plastutgaven, så det er jo noe.
Lanseringen er satt til 17. februar, skjønt pressemeldingen vi fikk fra den nordiske Nintendo-distributøren Bergsala avsluttes med «ikke tilgjengelig i Norge» i parantes. Jaja.
Skrekk og gru med Fatal Frame II
Fatal Frame II (eller Project Zero II, avhengig av hvor du er i verden) er et av disse skremmende gode grøsserspillene japanske utviklere ga ut for PlayStation 2 rundt tusenårsskiftet. Her følger vi to tvillingsøstre som går seg vill i en landsby hjemsøkt av onde ånder, og ingen ting av det som skjer videre er bra. Nå får spillet en nyversjon for Switch 2, Xbox, PlayStation og PC (Steam). Den slippes til neste år, og skal ifølge utgiver Koei Tecmo by på forbedringer over hele fjøla. Du kan sjekke det offisielle nettstedet for mer (jeg elsker at fødselsåret kan settes til 1880, endelig noen som er litt mindre diskriminerende mot vampyrer og andre vandøde).
Super Mario Galaxy-samling til Switch 1 og 2
Super Mario Bros. feirer 40 år i disse dager, og dette ble behørlig feiret på forrige fredags Nintendo Direct. Nintendo kunngjorde også at de vil samle to av seriens mest anerkjente spill, Super Mario Galaxy og Super Mario Galaxy 2, i en samlepakke som heter Super Mario Galaxy + Super Mario Galaxy 2. Den lanseres for Switch den 2. oktober i fysisk utgave, og spillene kan også kjøpes separat på eShop. Vi loves forbedret grafikk, muligheten til å spille både med stikke og bevegelsessensor, en egen musikkspiller, nytt innhold i «storybook» samt høyere oppløsning. Har du Switch 2 kan du laste ned en gratis oppdatering for å få 4K-støtte i begge spillene.
Retroinspirert plattformspill med flotte piksler
Sir Noggin er et todimensjonalt plattformspill på vei til PC, og du gjetter kanskje av trailerbildet under at det er inspirert av klassikere for Sega Master System. Men det ser vel strengt tatt mest ut som et 16-bit-spill, spør du meg. Pikslene er i alle fall superlekre. Spillet har ingen slippdato enda.
Dragon Quest VII Reimagined i februar
JRPG-spillet Dragon Quest VII kommer tilbake den 5. februar. Da slipper Square Enix en ny versjon av spillet på PC og alle de store konsollene. Men dette er ikke en ren nyversjon, i stedet for Reimagined en ny visuell stil «som blander dioramaer med Akira Toriyamas ikoniske design», samt en strømlinjeformet historie. Sistnevnte betyr i praksis at spillet er gjort kortere, noe som i mange tilfeller ville fått tilhengerne til å protestere kraftig – men i dette tilfellet er visst originalspillet notorisk langt og treigt.
Robin Hood-vibber i War of the Western Deep
Om du ble bergtatt av Disneys versjon av Robin Hood i barndommen, tipper jeg at War of the Western Deep kan være et spill for deg. Dette eventyrspillet er riktignok basert på tegneserien Beyond the Western Deep, men om serieskaperne ikke lister opp Robin Hood på toppen av inspirasjonskildene sine blir jeg overrasket. Spillet blir uansett et pek-og-klikk-eventyr med Quest for Glory-aktige kampsekvenser, der Karlach (eller Samantha Béart som hun også kalles) spiller hovedrolleinnehaver Mirren. En demo er tilgjengelig på Steam.
Ny Mega Man-samling på vei
Capcom har kunngjort Mega Man Star Force Legacy Collection for PC og alle de store konsollene. Her samles syv titler fra Mega Man-spinoffene Mega Man Star Force 1, 2 og 3, som opprinnelig kom til Nintendo DS. Jeg ser at disse spillene generelt fikk blandet mottakelse da de kom for litt i underkant av 20 år siden, så denne samlingen er nok for de spesielt interesserte. Dette er ikke plattformspill, men actionrollespill der kampsekvensene bruker samlekort. Litt som Mega Man Battle Network, som kom tidligere. Finn ut mer på det offisielle nettstedet.
Ny trailer fra Simon the Sorcerer Origins
Snart får vi se hvordan italienske Smallthing Studio har tenkt å ta Simon the Sorcerer-serien videre, når deres Simon the Sorcerer Origins lanseres den 28. oktober. Dette blir en slags «prequel» til Simon the Sorcerer, der vi følger en yngre versjon av Simon. Spillet kommer til PC og alle de store konsollene, og her er en ny trailer som fokuserer på deluxe-utgaven.
Red Alert-aktige Dying Breed har fått dato
Dying Breed er et nytt sanntidsstrategispill inspirert av sjangerens 2D-klassikere fra nittitallet – og da spesielt Westwoods tidlige Command & Conquer-spill. Her blir det alt fra basebygging til mellomsekvenser med ekte skuespillere, og selvsagt akkompagneres spillets piksellerte 2D-grafikk av et bombastisk lydspor. Utgiver MicroProse har kunngjort at spillet skal slippes på Steam den 7. oktober, og her er en fersk trailer:
Driv pizzarestaurant i Pizza Syndicate
Pizza Syndicate (eller Fast Food Tycoon for amerikanerne og sikkert også flere av piratene) er oppfølgeren til kultklassikeren Pizza Tycoon, og kom først ut i 1999. I løpet av første kvartal 2026 skal spillet slippes på Steam, og med mindre utgiver WASD Games har gjort en feil under oppføringen av Steam-siden, vil det bli gratis. Som før er poenget å drive dine egne pizzarestauranter, gjerne med egendesignede pizzaer på menyen.
Retroinspirerte Darkenstein 3-D er rett rundt hjørnet
Om du liker førstepersonsskytere i klassisk stil, virker Darkenstein 3-D som noe du bør sjekke ut. Selv om navnet indikerer at det er inspirert av sjangerens første storsuksess, er det nok heller oppfølgeren Return to Castle Wolfenstein det har hentet mest inspirasjon fra. MicroProse gir det ut, og de vil slippe spillet den 21. oktober. Den litt uventede vrien? De sier spillet vil være gratis. Du finner allerede nå en demo på Steam, og her er en trailer:
Underlige antikviteter i Strange Horticulture-oppfølger
Jeg rakk aldri å be utgiver Iceberg Interactive om anmelderkode for Strange Antiquities, men jeg kan jo lenke til det jeg skrev om forgjengeren. Oppfølgeren virker å by på mer av det samme, altså solid og småkoselig detektivarbeid med et aldri så lite snev av kosmisk skrekk. Mottakelsen har vært god så langt. Spillet er ute på Switch og PC (Steam).
Kickstarter for GameBoy-spill
Maiden of the Dark er et retroinspirert actioneventyr laget for GameBoy. Om det er noe du er sugen på, skal utvikleren snart sette igang en Kickstarter-kampanje for å få finansiert produksjon av fysiske spillkassetter. Den finner du her.
Nye retrolanseringer
Her lister jeg opp gamle spill relansert på nye plattformer, samt nyversjoner, samlepakker og slikt. Jeg kan også ta med et og annet helt nytt spill laget i retrostil, nye oppfølgere til gamle spill eller nye spill på retroplattformer.
Trails in the Sky 1st Chapter
The Legend of Heroes: Trails in the Sky er et japansk rollespill fra 2004, som faktisk debuterte på PC og ikke konsoll. Nå har spillet fått en moderne nytolkning, som ser ganske annerledes ut. Der originalen brukte en isometrisk-aktig synsvinkel ser Trails in the Sky 1st Chapter ut som et moderne actioneventyr med rollespillelementer. Jeg har absolutt ingen kjennskap til denne serien, men ser at spillet har fått en god mottakelse så langt. Det er ute på PC, PlayStation og Switch. Du finner mer informasjon på det offisielle nettstedet.
Puzzle Quest: Immortal Edition
Smått legendariske Puzzle Quest: Challenge of the Warlords kombinerte «match three»-hjernetrim med rollespillelementer på en måte som var frisk og nytenkende da det kom ut i 2007. Nå har spillet fått en nyversjon, tilgjengelig på PC og konsoll. Dette ser ut til å være en veldig trofast nyutgave, med oppusset grafikk og alt innholdet fra originalen og oppfølgerne Revenge of the Plague Lord og The Legend Returns. Litt nytt innhold loves vi også (en ny klasse og førti nye gjenstander). Heldigvis ingen «free to play»-elementer. Sjekk det offisielle nettstedet for mer informasjon.
Platypus Reclayed
Platypus var en aldri så liten indie-hit fra før det fantes noe som het indie-spill. Et sideskrollende skytespill der all grafikken var modellert i modellkit, akkompagnert av et herlig lydspor fullt av klassiske (og lisensierte) Commodore 64-låter. Nå har det fått en nyversjon, skjønt her er det visstnok ingen ting av originalen igjen. Spillet har blitt bygd opp igjen fra bunnen av, med ny kode og nye modeller, samt rikelig med nytt innhold – inkludert enda flere Commodore 64-låter fra Remix64. Spillet er ute på Steam, der det har fått en svært god mottakelse.
Combat Mission I, II og III
Jeg kombinerer disse, selv om det er snakk om tre distinkte utgivelser. Battlefronts Combat Mission-spill ble overraskende populære i sin tid, kanskje mye fordi de var så dynamiske at det var lett å lage kule «after action reports»-tekster/spilldagbøker om dem. Og sikkert også fordi de leverte en dybde og taktisk frihet som storutgiverne var livredde for. De tre første spillene i serien har nå blitt relansert på Steam av SNEG. De nye versjonene skal være mer stabile, støtte moderne oppløsninger og ha litt bedre kontrollsystem (pluss en ny innstillingsmeny). Men ellers er det samme spill som før. Her finner du dem:
- Combat Mission: Beyond Overlord
- Combat Mission II: Barbarossa to Berlin
- Combat Mission III: Afrika Korps
Cultic: Chapter Two
Cultic er et førstepersons skytespill utgitt av 3D Realms, åpenbart heftig inspirert av Monolith-klassikeren Blood. Som jeg har skrevet tilbakeblikk på, faktisk! Her går man for en slags episodebasert lanseringsmodell, og nå er kapittel to ute som ekspansjonspakke for hovedspillet.
Steel Worker
Ukens Arcade Archives-utgivelse for Switch, PlayStation og Xbox. Steel Worker er et Taito-spill fra 1980, og jeg må innrømme at jeg aldri hadde hørt om det før nå. Faktisk virker det også ganske interessant, nesten som en superenkel forgjenger til Lemmings. Målet er å guide en konstruksjonsarbeider fra A til B ved hjelp av et sett plattformer og trapper av ulike typer.
Midnight Yammy 8-bit Trickster Show
Her har vi et ekte NES-spill, ute på Steam (og ja, du kan overføre ROM-filen fra Steam-mappen til hva enn du måtte bruke for å få den til å kjøre på ekte maskinvare, om du vil det – skjønt dette er et NTSC-spill, så det vil helst kjøre på amerikanske systemer). Spillet er et action-/hjernetrimspill med 2D-grafikk som ser ut til å være litt dypere enn det umiddelbart virker. Utvikleren anbefaler at du leser manualen før du starter.
Mars Attracts
Liker du klassikere som Theme Hospital, og syntes actionkomedien Mars Attacks var gøy? Da er kanskje Mars Attracts spillet for deg. Her driver du en slags dyrepark på Mars, og «dyrene» er selvsagt mennesker bortført fra jordkloden. Spillet er ute i «early access» på Steam nå, og det ser ut til å ha fått en god mottakelse.
Noen flere…
- Apache Longbow – Dette er en helikoptersimulator utviklet av sjangerlegendene Digital Integration, og utgitt i 1995. Nå har det blitt relansert av MicroProse, skjønt det har egentlig vært tilgjengelig ganske lenge allerede (blant annet på GOG, der det er billigere).
- The History Channel: Battle of Britain – World War II 1940 – Flysimulator fra 2003, utviklet av iEntertainment Network og opprinnelig utgitt som billigspill av Activision Value. Nå relansert av MicroProse.
- Fata Deum – Gudespill inspirert av Black & White og Populous. Dette skulle opprinnelig utgis av Hooded Horse, men har nå havnet hos Astragon. Det har fått en blandet mottakelse så langt.
- Ale Abbey – Du driver et kloster i middelalderen, og poenget er selvsagt å bruke det til å brygge øl. Spillet har vært i «early access» en stund, og er nå ute i versjon 1.0.
- Pigface – Førstepersons skyting og grøss i retrostil. Fra DreadXP, som har litt erfaring med slikt.
- Fritz20 Steam Edition – Fritz Chess har holdt det gående omtrent like lenge som sjakk har eksistert (det var muligens en overdrivelse). Her er nyeste versjon.
Hentet fra nettet
Kule artikler og andre greier fra nettet. Del gjerne dine egne ting i kommentarfeltet!
- TallyHo Corner – Jeg kom på dette nettstedet da jeg skrev om Combat Mission over. Tim Stone er en veteran fra den britiske spillpressen som gjorde seg bemerket med flere svært underholdende tekster om ekstremt dype strategispill og simulatorer. Han har lenge drevet sitt eget nettsted, der han fortsetter å holde øye med strategi- og simulatorsjangerne. I tillegg leverer han noen temmelig tøffe geografiske puslenøtter.
- NoClip Game History Archive – En sidekanal for NoClip, som lager flotte dokumentarfilmer om spillhistorien. På denne kanalen laster de opp historiske videoer, slik som utviklerintervjuer, pressekonferanser og trailere. Mest interessant for folk som driver litt forsking på spillhistorie, selvsagt, men det er mye spennende her.
- SVHA Adventure hos Renga in Blue – I forrige uke kom vi med en verdensnyhet, ved å bevare de norske eventyrspillene SVHA Adventure og Ringen. Allerede nå har eventyrspillhistoriker Jason Dyer tatt fatt på førstnevnte.
- I’m Not a Robot – Den beste måten å få noe kjipt til å bli litt mindre kjipt er å dele det med andre. Så her – og det er egentlig Håvard dere kan takke for dette – har dere et nettspill basert på disse flotte anti-AI-testene mange nettsteder bruker. Kos dere! Og fortell gjerne hvor den fordømte gitarkatten er, om dere kommer så langt.
- OutRun på Amiga – Superfascinerende video om utviklingen av den nye Amiga-versjonen av Out Run. Funfact: Første arkadeperfekte Out Run-hjemmeversjon kom til Sega Saturn. Skjønt US Gold kunne nok gjort en litt bedre jobb med sin originale Amiga-utgave.
Uken på Spillhistorie.no
Denne uken har vi publisert to intervjuer fra Retrogamingpappa. Først ut er en spørsmål og svar-sak der han fikk huket tak i den britiske koderen Jon Ritman. Jeg tror ikke Ritman er så veldig kjent her til lands, siden hans foretrukne platform var ZX Spectrum, men med spill som Head over Heels og Match Day er det klart at spillene han spilte også var relativt populære i Norge.
Intervju nummer to er faktisk veldig artig. Her er intervjuobjektet en amerikaner ved navn Robert Zalot, som var involvert i spilltesting hos selskaper som Epyx og Electronic Arts på nittitallet. Her får vi et spennende innblikk i en del av spillindustrien som ofte glemmes, og om du kun leser én spillhistorie-sak denne uken syntes jeg denne er den du bør velge.
Ellers har vi en liten artikkel om Spælls titt på Clair Obscur, og Kim har jommen laget en fredagsquiz denne uken også. Den er ikke lett! Men er den like umulig som han hevder? Det tror jeg kanskje ikke… vi får se om alle spillene har blitt identifisert innen neste fredag!

Spillhistorie for 10 år siden
Denne spalten glemte jeg faktisk forrige gang. Så dermed må jeg faktisk ta med hele tre deler av Nikolais episke historie om Norgesveldet, en spilldagbok fra Crusader Kings. Del 8, del 9 og del 10! Norgesveldet var en av de sakene som i stor grad var med å definere Spillhistorie for ti år siden, og dette er en type artikler som er evigunge. Jeg anbefaler at du tar en titt (du finner første del via lenker i de sakene jeg allerede listet opp).
En av de tingene vi nesten helt har sluttet med, på grunn av manglende tid og alt det der, er å lage videoer fra spill. Men hvis du har lyst til å se meg og Kristian kjøre virtuelle biler, har vi tre videoer her: Kristian kjører i regnet i Forza Motorsport 6, han kjører Indycar i samme spill, og jeg kjører rallycross på Hell i Dirt Rally.
Kristian skrev også en anmeldelse av Forza Motorsport 6. Selv testet jeg racingspillet Motorhead, som hadde blitt relansert i sin PlayStation-utgave på Steam. Vi må få opp dampen på bilspillsaker igjen!
Enda mer fra Kristian: Han lagde førsteinntrykk på FIFA 16, som var det første spillet i den serien med kvinnefotball.
Jeg testet det norske C64-spillet Moonraker, som ble lansert via Games That Weren’t etter opprinnelig å ha blitt kansellert på åttitallet. Og hvis du fortsatt spiller Civilization V, kan jeg fortelle hvordan du får bedre kart i det spillet.
Sist, men ikke minst, skrev vi – altså jeg, Kristian, Nikolai og Mats – om hvilke spill vi hadde spilt i det siste. Og det ble jommen en lang sak! Jeg må faktisk si at jeg misunner 2015-versjonen av meg selv litt.
Phew!
Tusen takk for støtten på Ko-Fi
Det tar mye tid og arbeid å drive Spillhistorie.no, selv om jeg er utrolig heldig og får hjelp fra en rekke fabelaktige mennesker. Hvis du setter pris på det jeg gjør, er det lov å svippe innom Ko-Fi og kjøpe meg en kopp kaffe (eller to, til og med). I så fall blir jeg veldig glad! Tusen takk til dere som støtter meg allerede!