Twitter-rapporter vitner om uventet lave salgstall for rollespillet.
Jeg føler det var noe litt antiklimatisk over utgivelsen av Pillars of Eternity II, og lesertallene til artikler om spillet her på nettstedet tyder rett og slett litt på at folk ikke bryr seg så voldsomt mye. Kanskje ble mange litt skuffet over originalen – jeg likte den veldig godt, men jeg ble samtidig lei lenge før den var ferdig, og måtte ta en lang pause før jeg kom tilbake og fullførte eventyret.
Uansett virker det ikke som spillet har solgt spesielt godt, skal vi tro rapporter på nettet.
Lave salgstall?
Pillars of Eternity II ble folkefinansiert på Fig, et nettsted som også tilbyr muligheten til å gå inn i de ulike prosjektene som en skikkelig investor og dermed få en del av inntektene fra spillsalget. En av de som gjorde dette var Dylan Holmes, som nå har røpet noen nedslående detaljer på Twitter.
Han investerte 1000 dollar i spillet, og har nå fått 192,67 dollar i utbytte. Dette beløpet kommer fra alle solgte kopier fra lanseringen den 8. mai til og med september måned. Altså nesten fem måneder, inkludert lanseringsperioden der spill vanligvis selger best.
For at investorene skal tjene tilbake det de har spyttet inn i spillet må det visstnok selge cirka 580 000 kopier til fullpris. Holmes anslår at det i stedet har solgt cirka 110 000 kopier.
Samme beskjed fra Chris Avellone
Obsidian-veteranen Chris Avellone, ikke virker å ha noe spesielt godt forhold til selskapet han var med å grunnlegge, har også postet om saken.
Han skriver at en konservativ gjetning basert på Fig-informasjonen er at spillet solgte 100 000 kopier, men at det kan ha solgt opp mot 200 000 kopier om utgiver Versus Evil har tatt en større del av kaka og spillet har vært på tilbud i lanseringsperioden.
Uansett mener han tallene er for svake, og hevder at Obsidian har sparket markedsføringssjefen sin på grunn av de lave salgstallene. Avellone legger skylden på dårlig ledelse, men vi skal selvsagt ikke utelukke at han har et horn i siden til toppene i selskapet.
Mulig oppkjøp
Obsidian er ifølge rykter i samtaler med Microsoft om et mulig oppkjøp av studioet. Hvis Pillars of Eternity II har solgt så dårlig som rapportene tilsier, kaster dette definitivt nytt lys på spørsmålet om hvorfor den uavhengige utvikleren later til å være på eierjakt. Skjønt det ser ikke nødvendigvis ut som situasjonen er kritisk for studioet, som har signert med Take-Two for sitt neste rollespill.
Vi skal også huske på at de tross alt fikk dekket en porsjon av utviklingskostnadene gjennom folkefinansieringen.
Det blir uansett spennende å se om den kommende konsoll-lanseringen gir nytt liv til Pillars of Eternity II. Obsidian har selv sagt at de fortsatt har mange historier de ønsker å fortelle i Pillars-universet.
Obsidian har så vidt jeg kan finne ut ikke kommentert saken selv.
Tror det var en tabbe å lage en oppfølger. Det første spillet var ikke noen klassiker, med kjedelig historie og karakterer. Det solgte svært godt, men om alle de folkene ble skuffet, så er det ikke rart de holdt seg unna toeren. Dessuten så burde de brukt Pathfinder-reglene. Folk vil ha D&D. Virker som Kingmaker har solgt omtrent det samme som Deadfire, på kortere tid.
Og Divinity: Original Sin-spillene har vel bevist at folk vil ha gammeldagse rollespill. Frister å si at spillet ville solgt bedre om det var turbasert, men spørs om det hadde vært sant
Karakterene og storyen var gørr kjedelig i 1rn. Sansynligvis det samme i nr 2.