Coverdisken – CU Amiga, oktober 1991

Denne gangen får vi demoer av Moonstone og Lotus Turbo Challenge II.

I denne artikkelserien går jeg tilbake til gamle coverdisker for å utforske det som befinner seg der. Det vil gi meg en mulighet til å oppdage spillperler jeg ikke har prøvd, og trekke frem spill som jeg neppe ville hatt noen grunn til å skrive om ellers. I denne runden fokuserer jeg på Amiga-plattformen, med et av favorittbladene mine – CU Amiga.

Med Albert Einstein på coveret, har oktober 1991-nummeret av CU Amiga en feature om hvordan man kan bruke Amiga-en sin til å finne opp ting. Her er også en samling ideer til Amiga-tilbehør som leserne har sendt inn, og en av de bedre må være Autowaggle, en mekanisk dings som automatisk rister joysticken frem og tilbake slik at man kan jukse i gamle sportsspill. «Oppfinneren», en T. Bannister, inkluderte både deleliste og produksjonskostnader, og mente at Autowagle skulle kunne klare 350 «waggles per minute». Hvor lenge joysticken ville klare å holde følge før noe gikk i stykker, er en annen sak.

Alien Breed ble anmeldt denne måneden. Bilde: Mobygames.
Alien Breed ble anmeldt denne måneden. Bilde: Mobygames.

Mye spillsnadder

Naturligvis har vi også de vanlige spillanmeldelsene, og nok en gang var det en temmelig solid måned på spillfronten for Amiga. Rollespillere kunne for eksempel kose seg med både Interplays offisielle Lord of the Rings-rollespill (90%) og Dungeons & Dragons-spillet Death Knights of Krynn (88%). Flysimulatoren Flight of the Intruder og det superambisiøse åpen verden-spillet Midwinter 2: Flames of Freedom fikk begge 92%, mens racingspillet Lotus Turbo Challenge 2 (mer om det senere) stakk av med hele 93%. Strengt tatt ikke ufortjent, heller.

Om Amiga-versjonen av The Last Ninja 3 virkelig fortjente 90% er en annen sak – og samme karakter ble gitt til Team 17s actionspill Alien Breed, som kanskje også var litt overvurdert (vi skal selvsagt ikke hoppe til konklusjoner basert på det faktum at utgiveren satte sammen CU Amigas egne coverdisker frem til et par måneder før dette….). Ellers kan jeg trekke frem actionspillet Amnios fra Psygnosis, som fikk 88%, og ubåtsimulatoren Silent Service II fra Microprose, som fikk 84%.

Oktobernummeret kommer med to disketter, så det er bare å hive seg i gang med innholdet på den første disketten:

Her blir det nok vondt for begge.
Her blir det nok vondt for begge.

Moonstone

Moonstone er et spill jeg har hatt lyst til å ta en titt på en god stund. Jeg prøvde meg på en piratkopiert versjon på nittitallet, men jeg tror aldri denne kom lenger enn til (den ganske heftige) introsekvensen før en diskfeil sørget for full stopp. Først i ettertid har jeg forstått at spillet regnes som en kultklassiker.

Spillet lar opp til fire spillere ikle seg rustningene til riddere i en arthuriansk middelalderverden. De kan utforske verden i turbasert modus, og besøke ulike lokasjoner som tar dem over i kampsekvenser der de må bekjempe monstre eller andre riddere i egne actionsekvenser. Jeg er litt usikker på hva poenget i selve spillet er, for demoen viser egentlig ganske lite. Den er nemlig begrenset til kamp mellom to riddere. Enten kan to spillere prøve å hakke hverandre i fillebiter, eller så kan man spille mot «den sorte ridderen», som er datastyrt.

Ond latter.
Ond latter.

Jeg kan vel ikke akkurat si jeg er imponert over verken kampsystemet eller kontrollene, og det føles generelt litt tilfeldig om man treffer eller motstanderen blokkerer angrepet. Men det er artig nok, og grafikken er solid. En morsom (heh) detalj er at når man (endelig) får overvunnet den sorte ridderen, faller han på kne – og i stedet for å vente på at han skal ramle helt ned på bakken kan du bruke anledningen til å hugge hodet av ham. Det var nok ting som dette som gjorde at Moonstone i sin tid havnet på den tyske indeksen over spill som ikke kunne stilles ut i butikkhyllene.

Jeg ble ikke sittende så voldsomt lenge med denne demoen, som jo virker svært begrenset i forhold til fullversjonen. Hadde jeg hatt den «i gamle dager», ville jeg nok spilt den mye mer – jeg hadde tross alt ikke mange slåssespill på Amiga, og elsket alt som hadde med riddere og middelalderen å gjøre. Antakeligvis hadde også flerspillermuligheten fått kjørt seg.

RSI Demo Maker

Dette er et verktøy som lar deg lage dine egne introer og demoer (av demoscene-typen), ved å kombinere ulike effekter (som også kan skreddersys), bilder og musikkmoduler, samt skrive de obligatoriske skrolltekstene der du deler litt banal livsfilosofi og eventuelt hilser til en episk lang liste med bekjentskaper. Det er et av de tidligste eksemplene på et program av denne typen, som gjorde hvermannsen i stand til å skape sine egne demoer uten noen programmeringskunnskaper fra før.

Jeg tenkte i utgangspunktet at jeg skulle prøve å lage en skikkelig Spillhistorie-intro, men da jeg etter overraskende mye styr fikk programmet til å kjøre (det er skikkelig kresent hva maskinvarekonfigurasjon angår) tok det meg ikke så voldsomt lang tid før jeg skjønte at det ville ta mye mer tid å forstå seg på det kronglete og uintuitive grensesnittet enn jeg var villig til å bruke på det. Jeg får heller programmere introen i BASIC på Sharp MZ-80A.

Jeg skjønner ikke hvorfor CU Amiga kaster bort diskplass og lastetid på disse bildene.
Jeg skjønner ikke hvorfor CU Amiga kaster bort diskplass og lastetid på disse bildene.

Menytrøbbel på disk 2

Den første disketten har også noen små nytteprogrammer som jeg hopper over. På disk to sliter jeg med en meny som ikke virker. Som med tidligere disketter lastes det først inn et fullstendig unødvendig CU Amiga-bilde, før en musikkmodul begynner å spille i bakgrunnen og menyen lastes inn. Men en eller annen greie her fører til at menyen er helt låst, i motsetning til på disk én der det ikke er verken musikk eller bilde, og menyen fungerer helt fint.

Jeg endte opp med å bare gi nytt navn på disketten oppstartsskript, slik at den hoppet rett inn i AmigaDOS i stedet. Så lastet jeg bare tingene inn direkte derfra. Det skal alltid være ett eller annet tullete ekstraarbeid med disse coverdiskene!

Vi får blant annet kjøre om natten. Jeg glemte å ta bilder fra demoen, så dette er fra fullversjonen.
Vi får blant annet kjøre om natten. Jeg glemte å ta bilder fra demoen, så dette er fra fullversjonen.

Lotus Turbo Challenge II

Arkaderaceren Lotus II er et av mine favorittbilspill. Det er et klassisk, sprite-basert bilspill der du kjemper mot klokka på åtte separate baner, og spillet byr på superglatt grafikk, herlige og responsive kontroller, massevis av fancy effekter og generelt mye moro enten man spiller alene eller med en venn (som raskt blir en fiende).

Demoen av Lotus II ser på papiret veldig imponerende ut – vi får teste hele tre baner fra spillet, og den støtter både én og to spillere. Men i virkeligheten er den litt mindre å rope hurra for. Med forbehold om at jeg (som faktisk har fullført fullversjonen) er for dårlig til å nå første sjekkpunkt, ser det nemlig kun ut som vi får kjøre i 25 sekunder før tiden går ut og vi må kjøre full omstart(!) av hele systemet for å få spille på nytt.

Nok et bilde fra fullversjonen og et av miljøene som er med i demoen.
Nok et bilde fra fullversjonen og et av miljøene som er med i demoen.

De tre banene som tilbys gjør for så vidt en god jobb med å demonstrere ulike aspekter av spillet – det første brettet har tømmerstokker som får bilen til å hoppe (samt vanndammer som man kan hoppe over), det andre viser tåkeeffekten og det tredje viser hvordan det hele tar seg ut i mørket og med tunneler. Men at man skal laste inn spillet på nytt fra disketten for å få 25 nye sekunder med kjøretid er litt for mye å forlange, og legger man til introbildet, musikken og menyen som egentlig skulle starte før brukerne i det hele tatt fikk anledning til å laste inn demoen blir det nesten litt absurd.

For meg som har god kjennskap til Lotus II fra før av er det forøvrig artig å legge merke til at demoen har en superkort tittelmelodi som ikke finnes i selve spillet, og at stemmen som ber deg om å gjøre deg klar til start også er litt annerledes enn i den ferdige versjonen. Den kan du forøvrig lese mer om i et stort tilbakeblikk her på nettstedet.

Dette var overraskende gøy.
Dette var overraskende gøy.

Tripppin

Gjett om den ekstra p-en i spillnavnet forvirret meg da jeg skulle laste inn spillet fra AmigaDOS og ikke hadde «dir»-kommandoen tilgjengelig på disketten!

Tripppin er uansett veldig artig. Det er et enkelt strategi-/brettspill der man enten kan spille mot datamaskinen (flere ulike vanskelighetsgrader støttes) eller et annet menneske, og poenget er å være den første som får flyttet brikken din til fire spesifikke posisjoner på spillbrettet, og så tilbake til start igjen. Alternativt kan du vinne ved å sikre at motspilleren ikke kan foreta noen lovlige trekk på sin neste tur.

Hver rute har visse piler, som kan gå i alle åtte retninger (opp, ned, høyre, venstre samt skrått til alle sider). Når du flytter over til en rute, vil disse pilene avgjøre hvor motstanderen kan flytte neste tur. Så hvis ruten du flytter til kun har piler til høyre, ned og skrått opp mot venstre, så er det de retningene motspilleren har lov til å flytte når han eller hun foretar sitt neste trekk.

Jeg skal nå det oransje krysset med min oransje brikke. Hvor jeg kan flytte bestemmes av ruten motstanderens brikke står på, og hvor han kan flytte neste gang bestemmes av ruten jeg flytter til.
Jeg skal nå det oransje krysset med min oransje brikke. Hvor jeg kan flytte bestemmes av ruten motstanderens brikke står på, og hvor han kan flytte neste gang bestemmes av ruten jeg flytter til.

Dermed har du i praksis to ting å tenke på når du velger hvor du skal flytte. For det første, bør du prøve å komme nærmere den ruten som er ditt mål. For det andre, bør den ruten du havner på helst ha piler som gjør det vanskeligere for motstanderen å gjøre det samme. Men du bør også tenke fremover, og prøve å forutse hvor motspilleren så kommer til å flytte. Hvis du kan sikre at motspillerens beste trekk for neste tur også er gunstig for deg, er det en god idé.

På høyere vanskelighetsgrader vil datamotstanderen tenke flere trekk fremover, så da må du svare med samme mynt.

Dette var sikkert ikke noen kjempegod beskrivelse, men poenget er at Tripppin er et overraskende gøy lite spill, som også er svært solid implementert. Ifølge spillskaper Paul Kienitz er det basert på et brettspill som heter Trippples, som jeg ser på nettet at dukket opp i 1972. Kanskje det er derfor spillet er helt gratis, og ikke et «shareware»-spill som jeg kanskje hadde forventet. Du kan forresten laste en nyere versjon ned fra nettstedet hans den dag i dag.

Ikke akkurat hva jeg hadde lyst til å spille i dag.
Ikke akkurat hva jeg hadde lyst til å spille i dag.

PowerPong

Jau, det er Pong. Med oppgradert grafikk, noen fancy lydeffekter og bumpere i midten av spillbrettet (som sender ballen tilbake dit den kom fra om du treffer dem). Jeg fikk ikke aktivert muligheten til å spille mot dataspilleren, så dette ble en kort opplevelse for meg. Ikke at jeg egentlig hadde lyst til å spille Pong i dag. Uten den originale kontrolleren mister det mye av sjarmen, det er ikke det samme å spille med joystick.

Det var det for denne gang. Demoene av Lotus II og Moonstone er begge litt skuffende, utfra ståstedet til en spiller som ønsker valuta for pengene, men det var fint med noen skikkelige spilldemoer igjen. For kreative brukere med god tålmodighet var det sikkert veldig gøy å kunne leke seg med RSI Demo Maker, men for meg personlig var det faktisk Tripppin som var høydepunktet. Mon tro om det finnes noe slikt for Windows?

En kommentar om “Coverdisken – CU Amiga, oktober 1991”

  1. Moonstone er absolutt ett av mine topp 5 Amiga spill. Dere burde virkelig ta et dypdykk i fullversjonen av det. Hadde vært en interesant med en skikkelig artikkel om det! Spesielt sammen med en venn eller to er spillet utrolig bra. Kontrollene er riktignok litt krøkkete, men man kommer inn i dem. Spillet har en solid dybde, og en utrolig bra atmosfære. Husker godt hvordan enkelte sekvenser sammen med den svært atmosfæriske musikken gav meg gåsehud som liten.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.