Hvilket Monkey Island er best? Og bør Hired Guns slå Dune 2? Stem her.
I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.
Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.
Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.
Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.
Du kan vinne en TheA500 Mini!
For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.
Runde 23: The Secret of Monkey Island vs Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
The Secret of Monkey Island
cd SPILL har laget en episode om det her
Joachim har skrevet om det her:
- The secret of Monkey Island er 25 år
- Monkey Island er 30 år i disse dager
- Monkey Islands hovedperson het egentlig Smear West
- Skjermbildegalleri: The Secret of Monkey Island
- Tilbakeblikk: The Secret of Monkey Island
- On Stranger Tides – Inspirasjonskilden til Monkey Island
- Dette stedet fikk vi aldri se i Monkey Island
- Ron Gilbert forteller om Monkey Island-utviklingen
Er det så mye mer å si?
Hva er mer Amiga enn Monkey Island? Selv karakteren er jo oppkalt fra Deluxe Paint! Guy.brush
-Ævettafan
Her er et bilde av introen fra spillet som ble utgitt på Steam i 2009:
Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
Joachim har skrevet om dette før her:
- Gode, gamle spill: Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge
- Antstream har fått Amiga versjonene av Monkey Island 1 og 2
- Et musikalsk avbrekk med Monkey Island 2
Retrogamingpappa har ikke spilt noen av disse, så når man skal sammenligne de, hva er vel bedre enn å spørre en kyborg?
ChatGPT sier følgende:
Selvfølgelig! Her er en mer utfyllende sammenligning av de to første Monkey Island-spillene:
- Historie og plot:
- «The Secret of Monkey Island»: Dette spillet introduserer spillerne for den unge og ambisiøse Guybrush Threepwood, som ønsker å bli en fryktet pirat. Han havner på den karibiske øya Mêlée Island, hvor han blir involvert i et eventyr med den onde zombiepiraten LeChuck. Guybrush må navigere gjennom farlige situasjoner, løse gåter og samarbeide med interessante karakterer for å redde guvernørens datter og bekjempe LeChuck.
- «Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge»: Handlingen finner sted noen år senere, og Guybrush er nå en mer erfaren pirat. Han blir hjemsøkt av mareritt om LeChuck og dras inn i en jakt på den legendariske skatten «Big Whoop». Guybrush reiser gjennom forskjellige øyer, møter gamle og nye karakterer, og oppdager hemmeligheter om sin egen fortid. Historien tar mange uventede vendinger og inneholder flere lag med intriger og mysterier.
- Grafikk og animasjon:
- «The Secret of Monkey Island»: Grafikken er levende og fargerik, med håndtegnet pikselgrafikk som gir spillet en karismatisk og tegneserieaktig stil. Animasjonene er glatte og velutførte, og omgivelsene er detaljerte og varierte.
- «Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge»: Grafikken i dette spillet er mer detaljert og raffinert enn forgjengeren. Det har en mørkere og mer realistisk stil, som passer til den dypere og mer komplekse tonen i historien. Animasjonene er også forbedret og bidrar til å bringe karakterene og miljøene til liv.
- Gåteløsning:
- «The Secret of Monkey Island»: Spillet har en mer lineær progresjon med gåter som vanligvis følger en logisk rekkefølge. Gåtene er varierte og involverer ofte bruk av gjenstander eller interaksjon med karakterer. De kan være utfordrende, men er generelt sett mer rett frem og tilgjengelige for nye spillere.
- «Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge»: Dette spillet byr på mer komplekse og kreative gåter som kan kreve at spillerne tenker utenfor boksen. Noen gåter innebærer å kombinere gjenstander på uventede måter eller løse gåter med flere steg. Dette gir spillet en høyere vanskelighetsgrad og passer best for spillere som liker å bli utfordret.
- Dialog og humor:
- Begge spillene er kjent for sin humoristiske dialog og morsomme karakterer. De er fulle av vittige replikker, språklige spillopper og absurde situasjoner. Humoren spenner fra lette ordspill og tøysete vitser til mer sofistikerte og referansebaserte humor.
- Musikk og lyddesign:
- Begge spillene har en fantastisk musikkscore og godt utført lyddesign som bidrar til å forsterke atmosfæren og opplevelsen. Musikken er stemningsfull og variert, og reflekterer både de komiske og dramatiske øyeblikkene i spillet.
Sammenfattende tilbyr begge Monkey Island-spillene en herlig blanding av eventyr, humor, gåteløsning og karismatiske karakterer. «The Secret of Monkey Island» er en klassiker med en lysere og mer tilgjengelig tone, mens «Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge» tar historien og gåteløsningen til nye høyder med en mer kompleks og dypere opplevelse. Begge spillene er definitivt verdt å spille for fans av eventyrspillsjangeren og gir mange timer med underholdning.
Her er et bilde fra introen til versjonen som kom ut i 2010 på Steam:
Runde 24: Hired Guns vs Dune II: The Battle for Arrakis
Hired Guns
Dette spillet klarte Retrogamingpappa heldigvis ikke å starte. Stjeler derfor rått fra Joachim sin artikkel her:
Spillet har ofte blitt beskrevet som et rollespill, men utover noen enkeltelementer fra denne sjangeren har det fint lite med tradisjonelle rollespill å gjøre. Samtidig passer det ikke inn i noen andre sjangere heller, og selv i dag er det temmelig unikt. Men det er samtidig ikke så veldig vrient å beskrive – de fleste enkeltelementene Hired Guns er bygd opp av er rimelig konvensjonelle, når alt kommer til alt.
Spillet følger en gjeng leiesoldater som lander på en klode ved navn Graveyard. Der skal de løse ett eller annet oppdrag som står beskrevet i manualen, men som du umiddelbart glemmer når du starter å spille. Historiefortelling er ikke noe Hired Guns bryr seg nevneverdig med, og det eneste du trenger å vite er at Graveyard i praksis består av en serie individuelle lokasjoner fulle av muterte uhyrer, som du gradvis må arbeide deg gjennom. Disse er koblet sammen i et halv-åpent nettverk, der du ofte har flere brett tilgjengelig samtidig.
Som du sikkert har lagt merke til er skjermen delt inn i fire vinduer – ett for hver soldat. De styres altså uavhengig av hverandre, i sanntid. Her kommer et av spillets kuleste elementer inn: Du trenger ikke å spille det alene. Kobler du til en ekstra mus, kan en venn styre to av figurene slik at dere kan samarbeide dere gjennom spillet. Faktisk er det mulig for opp til fire spillere å samarbeide ved hjelp av ulike kontrollmetoder, der hver spiller får styre sin egen figur.
Da jeg startet å spille Hired Guns for cirka tre måneder siden, var målet at jeg skulle fullføre det. Den bragden har jeg også klart, men tro meg: Det var like før jeg ga opp flere ganger. Det er ikke bare fordi Hired Guns er et stort spill, men også fordi det rett og slett kan oppleves tungt å spille i lang tid av gangen. Jeg skal ikke være for skråsikker her, men min følelse er at hvis jeg hadde klart å sette meg inn i spillet da det kom for 25 år siden, hadde jeg slukt det rått. Men slik det er nå, opplever jeg en del friksjon.
Grensesnittet føles for eksempel veldig utdatert, noe som setter et negativt preg på så godt som alt som har med ryggsekksystemet å gjøre. Hvis du kommer over noe som kan plukkes opp, ser du bare beholderen det ligger i, uansett om det er et våpen, ammunisjon, et nøkkelkort, en helsepakke eller noe annet. Det er en håndfull ulike typer beholdere i spillet, og et visst (tilsynelatende vektbasert) system som avgjør hva som havner i hvilke typer beholdere, men du må alltid plukke gjenstanden opp for å kunne se hva den faktisk er.
Dune II: The Battle for Arrakis
Hva er Dune II: The Battle for Arrakis. Det er kanskje det første RTS-spillet som ble laget. Nei, sikkert ikke. Men det er det var det har alle bevegelige delene som du ser igjen i dagens RTS-spill (ikke faktasjekk dette er du snill). Og det er uansett det RTS-spillet Retrogamingpappa husker best fra tidlig 90-tall. Det kan nevnes i samme åndedrag som det første Warcraft-spillet og Command and Conquer serien som kom litt senere. Nå er jeg også ganske sikker på at CC-serien har holdt seg betraktelig bedre enn Dune 2, men det får vi komme tilbake til i kåringen om beste PC spill 1990-1995.
Dune 2 ser ut til å komme ut november 2023. Det er en film jeg har større tro på enn spillet! Det sandmonsteret var jo ganske bra laget, og ikke så langt unna mitt favoritt sandmonster fra filmen Marksommer fra 1990. Tilgjengelig på Showtime og iTunes. Kevin Bacon, som trengte penger på grunn av ny kone og barn på vei, sa da filmen floppet på kino, at dette var «worst thing I ever did». Han har, samtidig som filmen tok helt av på leiemarkedet, endret oppfatning om filmen og synes nå at dette er en av hans favorittfilmer.
Men la oss dra til Arrakis!
Dune II: The Battle for Arrakis, jeg har en melding til dere. Jeg ser alt dere ønsket å gjøre, jeg skjønner basebygningen, jeg skjønner enhetene som skal brukes til forsvar og angrep, jeg skjønner innhøstingen av spice. Jeg skjønner fog of war, jeg skjønner kartet, og jeg skjønner det strategiske kartet. Jeg elsker de grafiske elementene. Fantasiske og stilfulle bilder. Men, jeg skjønner at dere lanserte dette spillet i 1993, for det er det eneste ankepunktet her. Det er ikke så lett å velge enheter, og sende dem i forsvar eller angrep. Det er for lite plass på skjermen for å få oversikt over brettet, og det er for knotete til å spille 30 år senere. Dere var først, dere VAR best, men som så mye annet her i livet så er deres tid forbi. Nå sitter dere på gamlehjemmet og venter på at barna skal komme på besøk, men de nøyer seg med å se på bilder fra barndommen. Det er så mye annet å gjøre nå, og været er jo så bra. Det er over. Det var gøy. Det er ikke det lenger.
Et større problem med denne Amiga-versjonen var diskbyttet som måtte til hver gang man åpnet byggemenyen for å finne en bygning. For så å bytte diskett på nytt igjen når bygningen skulle plasseres ut. Dette er nok lett å fortrenge.
cd SPILL har snakket om spillet her
Og Joachim har selvfølgelig også skrevet om dette før
Her er en liten video av åpningssekvensen:
Hired Guns | Dune II: The Battle for Arrakis | The Secret of Monkey Island | Monkey Island 2: LeChuck’s Revenge | |
Første gang utgitt på Amiga | 1993 | 1993 | 1991 | 1992 |
Utgiver | Psygnosis | Virgin Games | US Gold | US Gold |
Utvikler | DMA Design | Westwood Studios | Lucasfilm Games | LucasArts |
Funker det 30 år senere | Vet ikke | Rent teknisk fungerer det, men det er ikke gøy. | Vet ikke | Vet ikke |
Avstemmingen er avsluttet og vinnere ble: The Secret of Monkey Island og Dune II: The Battle for Arrakis
Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.
Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.