43. og 44. runde av NM i Amiga-spill

Lemmings skal ut mot The Humans og Gold of the Americas, og vi finner ut om Megaball eller Arkanoid er det beste Breakout-inspirerte spillet på Amiga.

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Runde 43: Lemmings vs The Humans vs Gold of the Americas

Lemmings

Lemmings
Lemmings

Hva husker Retrogamingpappa om Lemmings? Fallskjermer og eksploderende lemen(lemmer?)? Var ikke greia at det kommer 100 lemen på rekke og rad, og det er din jobb å få guidet disse til målet? Og til rådighet hadde du mulighet til å utruste dine lemen med diverse hjelpemidler eller ferdigheter? Alle gikk i utgangspunktet samme vei, og hvis veien ledet utenfor et stup, så gikk alle inn i lemendøden hvis ikke du gjorde tiltak. Sett en lemen til å stoppe flyktningestrømmen, slik at de andre snudde. Så kunne du få en annen til å bygge bro, grave et hull eller sprenge seg selv hvis det reddet resten. Så var jo målet å få flest mulig lemen inn til mål, og klarte du over en viss prosentandel, så klarte du brettet.

Vi kan kanskje kalle dette et hjernetimspill? Ja, vi gjør det. Det gikk iallfall utallige timer på gutterommet til Amiga Amigo med Lemmings på Amigaen. Spillet er fullt av humor, god musikk og utfordringer. Det kom etterhvert flere spill, og det er helt sikkert mulig at du har prøvd juleversjonen. Har du den som juletradisjon, si i fra!

Det er ikke første gang noen har skrevet om Lemmings, her er det Joachim har skrevet:

Og podcasten cd SPILL har en episode om det her.

Hvordan gikk det når Retrogamingpappa prøvde?

Let’s go! Roper en lemengutt ut gjennom høyttalerne.

Var du klar over at lemen ikke begår masseselvmord? Det er en gammel myte som dokumentaren White Wilderness fra 1958 videreførte da de manipulerte scener som viser at lemen kastet seg utfor stup.

Når det gjelder å spille Lemmings, så klarer du det sikkert fint selv. Takk for nå!

Jo Bjørnar sa dette om spillet:

Å sitte og bytte diskettar for å skifte skjerm i point-and-click-spela Monkey Island og Simon the Sorcerer var kanskje litt frustrerande, men det var behov for tid til å tenke gjennom vala ein hadde gjort og kva som var neste steg. Fantastiske eventyr med mykje humor og god stemning! Lemmings på 1 stk. diskett var motstykket, og ein herleg avkobling frå å ikkje vite vegen i Monkey Island og Simon. Lemmings var òg vanskeleg, men det var alltid noko du kunne forsøke. ..og å sjå dei søte små eksplodere var ein fin avslutning om du sat fast.

The Humans

The Humans
The Humans

Hjernetrimspill. Husker at dette spillet ble spilt, men husker ikke noe mer. Ideen er at du skal løse små plattformbrett ved hjelp av mennesker og deres verktøy.

Det Retrogamingpappa fikk til, var å bevege på mennesker, klatre opp og ned stiger. Og løfte hendene til et menneske. Skjønner ingen ting.

Hvis denne teksten fikk deg til å ønske å spille dette noe mer, så er spillene ute på GOG.

Gold of the Americas: The Conquest of the New World

Gold of the Americas: The Conquest of the New World
Gold of the Americas: The Conquest of the New World

Det hendte i de tider da Retrogamingpappa hadde fått 2 timer barnefri tidlig en søndags morgen. Dette var høyst uvanlig, men samtidig en spennende mulighet. Det er da tre alternative scenarier som blir skissert opp:

  1. Bytte en gåen lysbære på trappa.
  2. Støvsuge bilmattene.
  3. Prøve seg på Amiga-spillet Gold of the Americas: The Conquest of the New World.

Og, bare så det er sagt: Når Retrogamingpappa har sagt at han skal skifte den lyspæra som er gåen ute på trappa, så kommer han til å gjøre det, det er ingen grunn til å drive å minne han på om det hver tredje måned!

Så da fyrte vi opp Gold of the Americas: The Conquest of the New World.

Dette er et spill jeg hadde glemt at jeg har spilt før. Og et gledelig gjensyn det var, fordi dette ble virkelig spilt mye. Det er som om Colonization var et brettspill. Og det kom før Civlization også, så her tror jeg teamet til Sid Meier har hentet ørlite inspirasjon. Og dette er i likhet med Civilization et spill som er lett å lære men vanskelig å mestre.

Spillet går ut på at det er fire kolonimakter som kjemper om å få flest poeng i løpet av 300 år. En runde er 10 år, da blir fasit 30 runder. Det er mulig å spille inntil fire spillere samtidig. AI tar over dersom det ikke er nok mennesker med. Og la oss innse det, nå til dags blir det som oftest til at vi spiller alene. Det er også greiest å gråte alene, så minus og minus blir pluss.

Spillet går på rundgang mellom spillerne og runden består av:

  1. Nyhetsbildet – hvordan har denne runden gått. Som oftest får vi her vite at de djevelske engelske piratene har ranet hver dublon du har sendt gjennom Karibien. Fransmennene har angrepet byen du har mest gull i. De innfødte har gjort opprør, eller det er pest i en koloni. Og sist, men ikke minst, hvor mye penger vil kongen ha. Har du ikke nok penger til kongen, blir han sur og er tilbøyelig til å gi deg mindre ressurser.
  2. Distribuering av ressurser. Basert på hvor mye penger du har, og hva kongen er villig til å selge deg, får du nå velge hva du vil av ressurser.
  • Du kan velge hærstyrker, som varer bare en runde, men de kan du angripe fiender med, forsvare byer eller sende med ekspedisjoner.
  • Du kan plassere ut nybyggere der du vil opprette koloni, eller du kan sende flere til kolonier du har. Dersom folketallet går i null så vil byen bli borte.
  • Du kan sende ut handelsskip til havområder for å tjene penger på handel, men pass opp for fiendtlige skip eller pirater.
  • Du kan også sende ut krigsskip til å forsvare handelsskip eller angripe fiendtlige handelsskip/pirater. Disse var også bare en runde.
  • Du kan sende ut pirater.
  • Du kan sende slaver til dine kolonier. Disse vil generere penger til din hemmelige skattekasse som kongen ikke urettmessig kan grabbe til seg.
  1. Når du har valgt dine ressurser, så plasserer du dem ut. I tillegg til de vi snakket om i forrige punkt finnes det utforskere som kan gjøre nye land mulig å okkupere, eller de kan rane andre byer, evt ta over de hvis du er heldig. Kan være smart å sende en liten hær med på turen. Og dersom du spiller dette, så er et godt tips å dra enhetene rett ned før de plasseres. Dersom du tar tak i en nybygger, men beveger musen over bildet av kanonen før du plasserer den, så vil du ha byttet brikke på turen. #protip
  2. Kolonistyring. Her kan du velge hva de forskjellige koloniene skal fokusere på. Du kan fokusere på en støvel, en graf, eller penger. Eller du kan la være å fokusere på noe.valgene bety:
  • Støvel – Utnytte kolonien på det groveste, da får du mest penger, men mistillitt øker og utviklingen stopper opp
  • Grafen – Utvikle kolonien, da får du mindre penger nå, men mer etterhvert
  • Penger – Du betaler penger for at folkene i kolonien ikke skal gjøre opprør og prøve å bli selvstendig.
  1. Så går turen videre til neste spiller.

Overraskende gøy fortsatt, selv om det ikke er for musikken/lyden du prøver dette spillet.

Hvordan gikk det når kone og barn returnerte? De var litt undrende over at Retrogamingpappa hadde gått for valg nr. 3 på alternativslisten som ble presentert i etterkant.

Lyspæra er skiftet nå.

Runde 44: Arkanoid vs Megaball

Arkanoid

Arkanoid
Arkanoid

Arkanoid er et spill som først kom ut i 1987, laget av den japanske giganten Taito. Det var en klone av Atari-spillet Breakout. Altså en masse bokser som du må prøve å fjerne fra brettet med en sprettende ball. Retrogamingpappa har brukt flerfoldige timer på dette spillet på både Amiga og Commodore 64.

Din oppgave er å hindre at ballen forsvinner ut av brettet og at den treffer blokkene som er igjen. Dette gjør du ved å flytte en puck frem og tilbake helt nederst på skjermen. Men egentlig så er den pucken et romskip, fordi det er en litt rar forhistorie til hvorfor en ball spretter frem og tilbake på en skjerm med en puck under. Alt blir enklere når du tenker at det er romskip. Hva med de fallende powerupsene som du får ramlende fra enkelte blokker da? Hvordan har det seg at romskipet ditt plutselig blir større når noen av de treffer da? Retrogamingpappa har ikke svaret på alt, men hør med noen på internett eller noe. Uansett, når ballen treffer visse blokker så kan du bli belønnet med større paddel, mulighet til å lime fast ballen og skyte ut senere, laserkanon og så videre.

Podcasten cd SPILL har en hel episode om det her.
Det er også en av Amiga-favorittene til Jørgen Kirksæther.

Dette er også et spill som Retrogamingpappa hadde stor glede av å prøve igjen. Det er egentlig et veldig enkelt konsept, og gjenspillbarheten er stor. Virkelig et velkomment gjensyn.

Megaball

Megaball
Megaball

Et morsomt lite spill som RGP ikke har spilt før. Men spillet er ikke så veldig unikt, da det kom ut ca 300 forskjellige ballsprettespill. Dette er det ikke så mye mer å si om enn at dette var gøy. Vil du vite mer har selvfølgelig Joachim skrevet om det før. Her er en veldig detaljert artikkel om historien:

Tilbakeblikk på MegaBall

Jeg fant masse save-data til til Megaball AGA her forleden da jeg dumpet disker til adf og gamle hd-er til hdf. «Alle» i bygda, inkl. en del foreldre, spilte og konkurrerte litt med hverandre. Det var mye… rart, upassende og privat info skrevet både i highscore navn, og i brett folk hadde lagd. Veldig lettfattelig ogv gøy spill med mange muligheter. De andre forslagene mine bør også vinne. Kunne argumentert i timesvis for disse, men også for mange andre spill hehe

-Ruben

 

Arkanoid Gold of the Americas: The Conquest of the New World Megaball Lemmings The Humans
Første gang utgitt på Amiga 1987 1989 1991 1991 1992
Utgiver Taito Strategic Studies Group Psygnosis Mirage
Utvikler Taito Ed og Al Mackey DMA Design Imagitec Design
Funker det 30 år senere Jepp Anbefales! Helt klart Absolutt NEI

Nå er avstemmingen over, vinnere ble Lemmings og Arkanoid!

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.