13. og 14. runde av NM i Amiga-spill

Vil du bli millionær? Ports of Call møter Oil Imperium, Railroad Tycoon møter The Patrician. Hvilke spill bør gå videre?

I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.

Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.

Denne enheten er klar for en postlegging

Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.

Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.

Du kan vinne en TheA500 Mini!

For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.

Runde 13: Ports Of Call vs Oil Imperium

Ports Of Call

Ports of Call

Hva er vel enhver kåring uten en skikkelig skipsmegler-simulator? Dette var det ungene var helt gale etter på 90-tallet. Enhver guttedrøm var nok å kunne kjøpe et lettrustet frakteskip for så å gå i rute mellom Dar-Es-Salaam og Tokyo med korn og elektronikk. Ja, det er jo det spillet går ut på. En eller flere spillere i hot-seat, du velger navn på shipping-imperiet ditt, hovedbase og kjøper skip som du sender ut i verden. Du får jo også tildelt et kontor når du starter. Dette var ofte en skuffelse.

Ressurser må fraktes fra en havn til en annen og du må helst gå i overskudd, slik at du kan kjøpe flere frakteskip. Underveis vil du oppleve at du “må redde” skipbrudne, noe jeg tror vi aldri klarte, og derfor heller kjørte de ned (“Unnskyld meg!! – dette klarte jeg da vitterlig fint! Fikk jo bonus statuspoeng og greier. Alt du trengte å gjøre var å sørge for at ditt eget skip lå -helt- stille i det flåta traff skipet ditt!” – Amiga Amgio). Du må også passe på å ikke kjøre gjennom stormer, da tar skipet skade. Og ikke minst så må du legge til eller dra fra havner, ved å vise dine navigeringsevner når alle verdens havnearbeidere går i streik i utide. Dersom du glemmer å vedlikeholde skipet får du en ganske fin animasjon av at båten din havner på havets bunn til tonene av SOS i morse.

Det er faktisk et ganske bra spill som har holdt seg veldig godt. Jeg koser meg med å kjøpe nye skip som blir sendt rundt i verden. En del av kunsten i dette spillet er jo det du ser ut av vinduet når du har lagt til en ny havn. Veldig fine bilder. 

Det eneste du faktisk må huske på, og som er kjempekjedelig, er å gå innom kontoret ved ujevne mellomrom for å hindre at noen raner kontoret for masse penger. Dette er dust.

Joachim har selvfølgelig skrevet om dette før

Silkworm var det beste for en og 2 spillere. Det krevde både kunnskap og dyktighet. Oil imperium, fordi det var moro og Ports of Call fordi det rett og slett var vanskelig.

-Holmis

Oil Imperium

 

Oil Impreium

Veldig gode minner av å ha spilt dette sammen med flere når vi var små, men egentlig ingen klar forståelse for hva spillet gikk ut på. Regner med at man skal tjene penger på å selge olje, og jeg husker noen actionsekvenser med boring, men der stopper det. Da er det jo bare én ting å gjøre.

Dette ble først prøvd via Amiga Forever, men det gikk ikke veldig bra. Det var som å feste en flymotor på en moped. Det gikk på en måte litt for fort. Men fikk tatt noen fine bilder i alle fall. Merkelig nok var denne opplevelsen nok til å gi svar på de virkelige spørsmålene. Er dette noe som er spillbart 30 år senere. Nei, det er det ikke. Rotete menyer, uklare retningslinjer. Ingenting gøy. Kanskje noen fine bilder, men det er ikke nok til å invitere en vennegjeng hjem på pizza, øl og noen runder Oil Imperium. 

Siden jeg ga opp, ga jeg oppgaven videre til Chat GPT:

Oil Imperium, også kjent som Black Gold i Nord-Amerika, er et strategisk forretnings-simuleringsspill som ble utgitt i 1989 for Amiga og DOS-plattformer. Spillet ble senere portert til flere andre plattformer, inkludert Atari ST, Commodore 64 og ZX Spectrum.

I Oil Imperium tar spilleren kontroll over et oljeselskap og må administrere alle aspekter av virksomheten, fra leting og boring til raffinering og markedsføring. Spilleren må også håndtere økonomien til selskapet, kjøpe og selge aksjer, og navigere gjennom økonomiske og politiske utfordringer som påvirker oljebransjen.

Spillet inkluderer både enspiller- og flerspiller-modus. I enspiller-modusen må spilleren konkurrere mot tre andre datamaskin-kontrollerte selskaper, mens i flerspiller-modusen kan opptil fire spillere konkurrere mot hverandre på samme skjerm eller over nettverk.

Oil Imperium var anerkjent for sin realistiske og detaljerte simulering av oljebransjen, inkludert økonomiske faktorer, geopolitikk og teknologiutvikling. Spillet ble også kjent for sin catchy musikk, som ble skrevet av den kjente tyske musikeren Chris Hülsbeck. Oil Imperium er en kult-klassiker blant fans av strategi- og simulasjonsspill.

Ja, og når det gjelder spill og chat GPT, så har Joachim skrevet en sak om det her.

Runde 14: Railroad Tycoon vs The Patrician

Railroad Tycoon

Railroad Tycoon

Nok en gang skal vi til en av de virkelig store utfordrerne i denne kåringen. Railroad Tycoon er et spill som formet ungdomstiden til Retrogamingpappa. Og jeg tror ikke det finnes noen jernbanemagnatspill som former dagens ungdom. Dagens ungdom formes av jordbruksspill, skytespill der man kan bygge trapper, spill der man skal lete etter dyr som ikke finnes og spill der du kan være en fiskespisende sidekarakter i en mystisk fantasiverden der alvene er på vei tilbake over havet. Det var Platon som sa det så treffende: “Dagens ungdom er bare opptatt av prangende grafikk og lettjente achievements.” 

Da er det på tide å teste ut igjen det som kommer til å bli vinner av beste Amigaspill.

Hvordan har dette holdt seg? Det er et spill Retrogamingpappa har lyst til at skal være bra.

Vi starter på vanlig måte med at her må vi danne en bedrift. Deretter må vi ut å lete etter to passelig store byer med kort vei mellom dem, slik at vi kan starte vår første jernbanestrekning. Syracuse til Watertown blir første strekning ut. men, hvordan i all verden legger man skinner?

12 og et halvt minutt ut i denne videoen ble svaret åpenbart. 

Shift pluss piltast. Topp (ironisk).

Humøret har fått seg en knekk, og noen unger begynner å murre.

Dette gikk veldig sakte. Det er spill som vil ganske mye, og som på en måte fikk til det også. Det var nok litt før sin tid

Får nesten håpe at dette går videre, går sikkert bedre andre gang man prøver dette.

Joachim har skrevet om det her
…og har snakket om det her.

To barn har startet sin egen lille Mortal Kombat turnering. Retrogamingpappa må få avsluttet kampen før det blir fatality.

The Patrician

En båt

Mange har kalt dette spillet for middelalderens Ports of call. 

Joachim har skrevet om det her.

Og det er vel ikke til å skjule at dette er en av hans favoritter. 

Dette er et klassisk kjøp billig og selg dyrt-spill. Du frakter varer fra havn til havn. Pass på at båten holder nogenlunde god stand, og at det ikke dukker opp noen uforutsette avgifter/utgifter som ikke kan betales.

Hvordan blir man god i dette spillet?

Lag et regneark og sett opp betinget formatering med fargeskala, da er det enklere å se hvor man kjøper billig og selger dyrt:

Dette var smart

Men ingenting hjelper for retrogamingpappa, når det plutselig dukker opp en faktura på litt over 2000 thaler i Lubeck for noe som vi ikke vet hva er for noe. Nok for denne gang.

I etterkant har vi lært at penger er fysiske i dette spillet, så da bør du fordele noen thaler i dine skip, og ta vare på noen i kontoret ditt. Dersom det er tomt når noe skal betales, blir det fort dyrt.

Ports of Call Oil Imperium Railroad Tycoon The Patrician
Første gang utgitt på Amiga 1986 1989 1990 1993
Utgiver Aegis reLINE Software MicroProse Software Ascon Software
Utvikler Rolf-Dieter Klein

Martin Ulrich

reLINE Software MPS Labs Ascon Software
Funker det 30 år senere Ok, selv om det kanskje ikke frister mer med flerspillerdelen. Nei, hold deg langt unna Litt merkelig å forstå seg på Hør med noen andre

Avstemningen er np avsluttet og vinnerne ble:  Ports of Call og Railroad Tycoon!

 

Ønsker du å bidra?

Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.

Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.

En kommentar om “13. og 14. runde av NM i Amiga-spill”

Legg inn en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.