Her må spill som Shadow of the Beast, Rick Dangerous og Chuck Rock gjøre opp.
I denne serien med artikler vil Retrogamingpappa forsøke å kåre tidenes beste Amiga-spill, med deres hjelp. Vi kjører fotballcup-prinsippet, der to og to spill møtes til dyst. Deres stemmer avgjør hvilket som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Les mer om konseptet her.
Reglene er enkle: 64 lag, cupoppsett der hver “kamp” består av to spill (det kan nok bli flere i enkelte runder) som går i duell. Vinner blir kåret ved hjelp av en avstemning. Når alle lag har spilt første runde, blir det trekning på neste runde. Husk å stemme med hjertet og ikke med hodet, da en del av disse spillene trives best i hodet.
Påstander som blir kastet ut er sjeldent eller aldri faktasjekket. Men det er jo også slik i dagens mediebilde, så sånn sett følger jo Retrogamingpappa med i tiden.
Nok en gang en presisering: Dette er ikke et forsøk på en grundig anmeldelse av alle spill, mer en kjærlig realitetsorientering.
Du kan vinne en TheA500 Mini!
For å få sjansen til å vinne mini-Amigaen må du fylle ut dette skjemaet, og fortelle hvilket spill du syntes bør vinne hele cupen. Dersom forslaget ditt vinner, blir du med i trekningen.
Runde 45: Gods vs Shadow of the Beast vs P.P. Hammer and his Pneumatic Weapon
Gods
Gods er et ganske lett sidescrollende actionspill der målet ditt er å gjennomføre brettet? Du er nok helt sikkert også en gud. Eller en halvgud. Eventuelt på vei til å bli det. Ganske bøff fyr iallefall. Og med lett, ganske lett å dø mente jeg. Etter fem minutters tid døde jeg nok ca 34 ganger. Og med det mener jeg også 2,5 minutter og 16 dødsfall. Det jeg oppdaget på den tinden var:
- Bra lydbilde
- Det er ganske lett å få kastet kniver.
- Det var ganske lett å dø av flyvende dyr.
- Kontrollene er ganske klønky.
- Jeg skjønner heller ikke hvordan jeg klarte å spille dette før.
Heldigvis har Joachim har skrevet om dette før:
Gods foregår i en verden inspirert av antikkens Hellas, der du spiller en kriger som har fått det for seg at det hadde vært kult å bli en gud. For å bli akseptert som gudenes likemann må han bekjempe fire mektige voktere. Praktisk betyr dette at du må overvinne tolv store nivåer fulle av monstre, gåter og hemmeligheter.
Og det kom muligens en ny versjon her.
Shadow of the Beast
Jeg (Joachim) stepper inn som vikar for Retrogamingpappa her, siden jeg … um, sa ja til det. Ikke bli redde, jeg er overhodet ikke kvalifisert til å fortelle om Shadow of the Beast, så kvalitetsnivået blir omtrent som før.
Jeg har for all del spilt Shadow of the Beast tidligere. Både på Commodore 64 og Amiga. Det var et viktig spill for plattformen, en teknisk lekkerbisken som var med å sementere Amiga som den absolutt heteste spillplattformen da det kom i 1989. Fra barndommen husker jeg bare fragmenter, slik som «game over»-skjermen. Og det faktum at jeg sikkert kommer til å se den ganske raskt.
Så okay, vi hiver oss igang. Ikonisk intromusikk, selvsagt. Pan-fløyter har gått litt av moten, kanskje, men her passer de bra. Flotte introbilder er det også, og det slår meg at utvikler Reflections faktisk fortsatt eksisterer. Spist opp av Ubisoft, og tappet for alt av sjel, men de eksisterer fortsatt!
Vel inne i selve spillet styrer vi altså et beist. Han kan løpe fra side til side i skrollende miljøer (og skrollingen her er chef’s kiss), hoppe og slå. Og plukke opp ting, antar jeg. Det fordi det første som skjer i spillet er at jeg kommer over en brønn, som jeg går ned i (magiske neonskilt forteller at det er en inngang). Men etter en lang klatretur ned i bunnen, møtes jeg av en låst dør. Så her trengs en nøkkel.
Jeg fortsetter på min vei, og angripes av det ene krypet etter det andre, samt baller som flyr rundt, øyne som popper inn og ut av eksistens og til slutt drager som slipper bomber. Perfekt timing og flaks er nødvendig, og ingen av delene har jeg. Snart ser jeg det velkjente «game over»-bildet.
Men jeg er ikke Retrogamingpappa, så jeg prøver igjen! Denne gangen løper jeg den andre veien. Her er alt mye lettere, og jeg finner et tre med en dør i. Jeg går inn, og kommer ned i et hulesystem. Et feiltimet hopp senere, og beistet mitt blir spiddet. Umiddelbar «game over!»
Neste gang løper jeg forbi treet, og plutselig åpner det seg et hull i bakken som sluker meg. «Game over!»
Jeg prøver meg i treet igjen. Navigerer meg gjennom en slags labyrint, der jeg legger merke til at jeg stadig mister mulighetene til å gå tilbake om jeg går feil. Møter en slags djevelsk stol. Får slått den et par ganger. Dør. «Game over» for godt.
Nå får det være nok. Men jeg liker Shadow of the Beast III, da.
Det har også kommet et nytt Shadow of the Beast-spill til PlayStation.
P.P. Hammer and his Pneumatic Weapon
Møt P.P. en mann med et oppdrag. Hjelp han å rydde over 2500 skjermer med skatter, magiske drikker, og hemmelige rom før tiden renner ut. Stor det på coveret. Og noe greier om at han har en trykkluftsdrill. I et sideskrollende let etter skatt og nøkle konsept som du umiddelbart kjenner deg hjemme i, er det de små animasjonene som tar dette spillet til den neste høyden. Bare det at han fyrer opp en sigg men han venter på at du skal finne på noe, er jo fantastisk søtt.
Det tok ikke lang tid til å venne seg til kontrollene heller, men ut i brett to begynner det å bli litt mer tricky, der møter du flaggermuser og andre farer som heller hadde hørt hjemme i Rick Dangerous universet. Kom ikke så veldig langt, og må nok lære litt hva de forskjellige magiske drikkene gjør med kroppen til den storøykende gruvearbeideren for å kunne sette pris på spillet. Men skal ikke se bort fra at det er noe som kommer til å bli gjort i fremtiden. Bra forslag Pphammer!
Runde 46: Bubble Bobble vs Chuck Rock vs Rick Dangerous
Bubble Bobble
Retrogamingpappa måtte gå mange runder med seg selv før Bubble Bobble kom inn på listen. Grunnen er enkel. Dette er den sikre vinner av denne konkurransen. Og samtidig så føles det ut som om dette er et spill som enten hører til arkadekonkurransen eller Commodore 64-konkurransen (som med dette tempoet er planlagt rundt år 2032). Men det er et spill som har holdt seg fantastisk godt gjennom alle år, og det er fortsatt gøy å spille. Spesielt i to-player modus.
Musikken setter seg i hodet, og forlater aldri.
cd SPILL har en egen episode her.
Joachim har skrevet om det her.
Det er kommet en ny versjon til Amiga
Tiny Bubble fikk jeg beklageligvis ikke til å fungere problemfritt på min Mini 500.
Retrotimen har snakket om det her og her
Og det er et av Jørgen Kirksæthers favorittspill på Amiga.
Chuck Rock
Chuck Rock er et sidescrollende plattformspill satt til det jeg tror skal være den den eldre steinalder. Spillet har nok også tatt seg visse kunstneriske friheter, og er ikke 100% autentisk. Det fantes sannsynligvis ikke dinosaurer som sameksisterte med mennesker. Spilleren tar i bruk hopping og ølmagen til å ta unna fiender. Og fiender er det massevis av. Det som kanskje dette spillet har mest historisk korrekthet til er at ALT prøver å ta livet av deg.
Spillet skilter med fin musikk, men sannsynligvis heller ikke den fra tidsperioden.
Joachim har skrevet litt om Commodore 64 versjonen her
Så en liten historietime:
Mennesket levde ikke sammen med dinosaurene. Alt etter hvem du spør, så har de:
- Ikke eksistert, men det er bare lagt ut narredinosaurskjelett av noen guder.
- Eksistert, men utdødd ca 65 millioner år siden.
Uansett hvilke av de versjonene du tror på, så har mennesket og dinosaurer aldri levd sammen.
Mennesket oppsto for ca 3-400 000 år siden, og emigrerte fra Afrika til Europa og resten av verden for ca 45 – 65 000 år siden. Det fantes mastodonter, slik Chuck ofte støter på i spillet, overalt i verden på den tiden, men i likhet med Chuck utryddet sansynligvis menneskearten alle mastodonter i det øyeblikket disse bodde på samme områder. Avokadoen er en frukt som overlevde ved at mastodonter spiste frukten og fraktet frøet videre igjennom sitt tarmsystem og ut i den store verden. Da mastodontene som spiste denne ble utryddet, var det kun mennesket som kunne redde avokadoen. Tenk hvor mange frukter det var som led samme skjebne, men ikke ble reddet. Steinalderen er en fasinerende tid, spesielt siden vi egentlig vet så lite om den. Hvem var disse menneskene? De må jo ha lignet ganske mye på oss, og hatt samme følelsesregister. Kanskje ikke sett ut og oppført seg som Chuck?
Vi får ta oss igjennom de viktigste erfaringspunktene fra den Neolittiske perioden i neste steinalderspill. Da startet nemlig mennesket med jordbruk!
Rick Dangerous
Ingen kommer til å bli trist når Retrogamingpappa sier at musikken og lydbildet i Rick Dangerous er under pari.
Spillet er forresten noe som jeg føler hører mer hjemme i en Commodore 64-kåring, men det er nok mange som har gode minner knyttet til denne tittelen fra Core Design. Spillet er som kjent en skrollende Giana Sisters-klone som har vokst opp som et stebarn i hjemmet til familien Sierra Online. Tre av fire brett starter med at noen skyter på deg umiddelbart, en rabiat hund kommer springende mot deg eller en stor rullende stein skal lage pannekake av deg. Heldigvis starter man med seks liv, så her har man rikelig med muligheter til å bli forbannet umiddelbart etter at spillet har begynt igjen. Dersom du har lest noe av det Retrogamingpappa har skrevet til nå i serien, så antar du nok med rette at spillet ikke fikk terningkast 6 og ei ble gjennomført fra A til Å.
Det er kommet en «nyinspilling» til Amiga som kan være verd å få prøvd.
Og Joachim har skrevet om det her.
Bubble Bobble | Gods | Shadow of the Beast | Chuck Rock | Rick Dangerous | P.P. Hammer and his Pneumatic Weapon |
|
Første gang utgitt på Amiga | 1988 | 1991 | 1989 | 1992 | 1989 | 1991 |
Utgiver | Firebird | Renegade | Psygnosis | Core Design | Firebird | Demonware |
Utvikler | Software Creations | The Bitmap Brothers | Reflections | Core Design | Core Design | Traveling Bits |
Funker det 30 år senere | JA | vet ikke | Hva mener du J? -Nei | tror ikke det | Nei | JA! |
Shadow of the Beast og Bubble Bobble gikk videre!
Ønsker du å bidra?
Du kan legge inn en appell for din favoritt her eller delta i trekning av en THEA500 på oversiktsiden. Her ligger også oversikt over alle kamper.
Pokalen i toppbildet er laget av QuinceCreative.