NM i DOS-spill, duell 5-8

Hvilken radioaktiv ødemark er best? Er romvesener bedre enn varulver? Hvor dustete kan vold egentlig bli, og hvor lange og vanskelige spillnavn går det an å finne på?

I denne serien med artikler vil Spillhistories DOS-avdeling forsøke å kåre tidenes beste DOS-spill, med deres hjelp.

Reglene er enkle: 128 lag satt opp i dueller. Deres stemmer avgjør hvilke spill som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Når alle lag har spilt første runde, er det en hemmelig rangering gjort på bakrommet av DOS-avdelingen som avgjør hvem som havner i duell i neste runde.

For å hjelpe dere med å velge, så vil undertegnede forsøke å spille en time av hvert spill (hvis jeg gidder) og skrive ned noen kjappe inntrykk som gjør at dere kan ta ufeilbarlige beslutninger i denne prestisjetunge cupen. Dessuten har vi forhåpentligvis noen gullkorn liggende og slenge et sted på Spillhistorie som jeg kan dra fram, så får dere i alle fall noe ordentlig å lese.

Du kan vinne tidenes beste spill!

For å få sjansen til å vinne et valgfritt spill som er med i NM i DOS-spill på enten GOG eller Steam må du stemme i minst en av rundene og være medlem av vår eminente Discord-kanal. Jo flere dueller du stemmer på, jo større sjanse for å vinne!

Resultater fra forrige runde

Takk til alle som stemte i forrige uke av NM. Vinnerne er markert med fet skrift.

DOOM – Quake
The Last Express – I Have No Mouth And I Must Scream
Tomb Raider – Fade To Black
Slicks ‘n’ Slide – Ignition

Duell 5: Fallout (1997) vs Wasteland (1989)

Fallout

«War, war never changes» er det ikoniske sitatet fra dette spillet, som startet opp som et turbasert isometrisk rollespill. I dag er det dessverre ikke akkurat den spede DOS-begynnelsen som er det Fallout er mest kjent for. Fallout er på lista mi over kardinalsynder, fordi jeg har aldri spilt det før. Jeg var ikke kjempefan av rollespill på 90-tallet fordi de falt mellom to stoler for meg. Eventyrspill hadde bedre historier, pluss gåter, mens strategispill hadde bedre taktiske kamper. Dette endret seg da rollespillene ble mer sofistikerte, og Fallout er kanskje det første hvor dette var tilfellet. La oss finne ut om det stemmer.

Spillet starter ganske standard i forhold til hvordan man forventer at et turbasert rollespill i dag skal være. Man lager en karakter, velger noen attributter og egenskaper før man blir slengt ut av Vault 13 på søken etter en datamaskinbrikke.

Det første som møter meg utenfor Vault 13 er rotter, horder av rotter. Er det mulig å bli mer klisjé? Brukergrensesnittet er også ganske knotete, men det var ikke så mange spill av denne typen den gangen, så jeg kan til dels forstå det. Heldigvis er det i alle fall turbasert, selv om kampene er veldig kjedelige i starten. Jeg finner en medhjelper i den første utposten jeg finner og dreper flere rotter, en skorpion og en muldvarp eller noe?

Kan ikke si jeg har blitt blåst av banen til nå, men jeg har i det minste lyst til å spille mer. Jeg vil tro spillet blir en del bedre etterhvert.

Dessverre har spillet blitt sensurert i nyere tid, men du kan kjøpe det på GOG og Steam.

Wasteland


Fallout er den serien alle kjenner i dag, men det hadde aldri vært noe Fallout om ikke det var for Wasteland. Dette er et av få spill fra 80-tallet med i DOS-NM, og jeg gruer meg litt til dette, for jeg er ikke kjempefan av de fleste 80-tallspill som kom ut til hjemmedatamaskiner. Jeg frykter de 8 årene mellom Wasteland og Fallout kommer til å merkes.

Det første som slår meg i det jeg setter i gang med Wasteland er at dette spillet hadde jeg ikke skjønt stort av på 80-tallet. Det er et veldig ambisiøst spill hvor man spiller en gruppe bestående av fire Desert Rangers. Her er det ikke mye til introduksjon. Jeg blir bare slengt ut i en åpen verden. Oversiktskartet er veldig simpelt, sett ovenfra og ned.

Som Fallout er dette spillet også turbasert, men kampene foregår inne i en meny hvor man bør lære seg alle hurtigtastene for at det ikke skal ta ti år å komme av flekken. Det virker som det er fryktelig mye kamp her. Jeg kan knapt nok gå ett skritt uten at jeg blir angrepet av noen gnagere eller en øgle. Heldigvis er det ingen rotter denne gangen! (sålangt) Det er også veldig mange valg i disse menyene. Altfor mange valg vil jeg si.

Dette spillet er ti år for tidlig ute. Fallout vinner denne klart på grunn av presentasjon og oversiktlighet.

Kjøp spillet på GOG.

Duell 6: Tex Murphy: The Pandora Directive (1996) vs The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery (1995)

Tex Murphy: The Pandora Directive

Ah, Tex Murphy! Jeg elsker denne serien, og spesielt Pandora Directive. Dette er nok definitivt på topp 10-lista mi over beste eventyrspill noensinne, og jeg elsker eventyrspill. Historien i Pandora Directive er spennende, gåtene er bra, og humoren er nok også den beste i serien.

Du spiller som den klønete privatdetektiven Tex Murphy i et postapokalyptisk San Francisco etter tredje verdenskrig. Humoren er skikkelig corny, men jeg synes den fungerer veldig bra satt opp mot de seriøse undertonene.

Det eneste som jeg kan trekke for her er at spillet bruker et sinnsvakt kontrollsystem med musa. Det er ingen mulighet til å bruke WASD her. Dessuten er det alltid noen plattformelementer i denne serien, noe som er er ille nok i seg selv, men da hjelper heller ikke disse hersens kontrollene.

Dette er et langt spill, og man vil det aldri skal ta slutt.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

The Beast Within: A Gabriel Knight Mystery

Pandora Directive er kanskje på min topp 10-liste over beste eventyrspill noensinne, men The Beast Within er nok på andreplass på den lista. I mine øyne er Jane Jensen den beste historiefortelleren spillmediet har sett, og dette er hennes mesterverk. Måten hun klarer å blande fiksjon og fakta sammen gjør at man flere ganger i dette spillet lurer på hva som er tatt fra virkeligheten. Brukergrensesnittet er mye bedre enn Pandora Directive, og gåtene er også bedre.

Noen av skuespillerne er ikke akkurat de beste, men han som spiller Von Glower gjør en fantastisk prestasjon. Det er også verdt å nevne i en tid hvor det er mye snakk om kvinner og representasjon, er dette spillet både skrevet av en kvinne, og har homoerotiske undertoner skrevet på en så naturlig og elegant måte, at en del av dagens spillforfattere burde studere dette spillet inngående.

Dessuten så inneholder spillet en nesten 10 minutter lang opera som de later som ble skrevet av Richard Wagner! Snakk om stormannsgalskap, og det er helt genialt. Musikken til Robert Holmes er som alltid helt fantastisk.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Duell 7: Duke Nukem 3D (1996) vs Carmageddon (1997)

Duke Nukem 3D


Nå er det dags for den mest kontroversielle duellen i NMs historie! Sjeldent har vel to spill skapt mer brudulje enn disse to for deres overdrevne fokus på vold. Dette er allikevel ikke det verste aspektet for meg når jeg skal bedømme disse to spillene. Problemet mitt er at jeg aldri likte noen av dem.

La oss prøve Duke Nukem 3D igjen. Spillet er en slags kombinasjon av DOOM og Quake, og det er et eller annet med kontrollene som ikke sitter som et skudd hos meg. Det er mulig å konfigurere dem, så kanskje jeg kan få de til å minne mer om Quake, men det gidder jeg ikke styre med.

Duke Nukem 3D er mye vanskeligere i starten enn det DOOM og Quake er. Det er mange fiender som skyter på deg fra alle kanter, og jeg bruker opp ammoen overraskende fort. Vil nesten tro det er lagd sånn med vilje, siden en av de mest «revolusjonerende» nyvinningene til Duke er at han kan sparke fiendene. Selv om jeg sparker alt jeg kan dør jeg i alt kaoset.

Det får holde. Spillet er helt greit, men Quake er bedre.

Litt usikker på hva som har skjedd her, men eneste muligheten til å kjøpe dette spillet nå er å kjøpe remasteren på Steam.

Carmageddon


Carmageddon er helt klart et spill kun lagd for å sjokkere. Det er en merkelig miks av et spill. Dette bilspillet går på tid og har sjekkpunkter som et arkade-spill. Likevel er brettene er ganske åpne, hvor man skal drepe flest mulig fotgjengere og drive med generell faenskap for å få poeng som kan brukes til å oppgradere bilen. Kontrollene klarer jeg ikke helt å bli venn med.

Dette er ikke noe for meg i det hele tatt. Musikken er slitsom også. Duke Nukem 3D vinner denne klart, siden det faktisk har ok spilldesign i motsetning til dette.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Terra Nova: Strike Force Centauri (1996) vs M.A.X.: Mechanized Assault & Exploration (1996)

Terra Nova: Strike Force Centauri


Terra Nova: Strike Force Centauri er litt av et navn. Jeg ante ikke hva slags spill som ventet meg på bakgrunn av navnet, men det har høy score på Mobygames, så da måtte det jo med. Det hjelper såklart at det er lagt av legandariske Looking Glass Studios.

Spillet starter med en lang CGI-intro. Vent, her er det plutselig FMV også! Det er skikkelig corny saker, som mye annen FMV på 90-tallet. Mye styr bare for å komme til poenget, som er å løpe rundt i en en Mech og plaffe ned ting!

Grafikken er faktisk ganske bra, og her er det til og med WASD-kontroller, det vil si WASDZXC-kontroller hvor S er knappen for å gå, X er knappen for å rygge, og Z og C er for å bevege seg sidelengs. Litt snodig, men jeg hadde kanskje blitt vant til det om jeg hadde prøvd det mer. Produksjonsverdiene her virker veldig høye, og vi har ikke akkurat blitt bortskjemte med gode spill i denne sjangeren, og dette virker absolutt som et av de bedre.

Ikke helt min sjanger, men jeg skjønner godt at Terra Nova: Strike Force Centauri er høyt anerkjent.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

M.A.X.: Mechanized Assault & Exploration


For et håpløst navn dette spillet har, og det er ikke akkurat Google-vennlig heller. Nå var kanskje ikke det det største problemet i 1996. Dette spillet er faktisk laget av Interplay, og har også bra rating på Mobygames. Jeg hadde personlig aldri hørt om det, men jeg har selvsagt kjøpt det på GOG en gang i tiden, så det kommer godt med nå.

Som med Terra Nova starter dette også med en lang CGI-intro, som også er en slags unnskyldning for å mose fiender på andre planeter. Selv om både dette og Terra Nova handler om å mose og knuse på en planet i gokk, er dette et strategispill. Her kan jeg velge mellom å spille i simultanmodus eller turbasert. Jeg blir positivt overrasket, fordi jeg fryktet dette var noe sanntidsgreier.

Grafikken her er ikke veldig inspirerende, og det er ekstremt mye knapper og menyer. Heldigvis er det en skikkelig bra opplæringsdel her, med øvningsoppdrag som lærer deg alle mekanismene du trenger for å spille. Det er også et hjelpeikon i spillet du kan trykke på og deretter trykke på nesten hva som helst for å få en forklaring på hva det gjør og viser. Jeg kan ikke huske et spill fra så tidlig som 1996 som er lagt så bra opp for at spilleren skal lære seg mekanismene. Menyene er designet av en programmerer da, og ikke en UI-designer, men det er jo litt av sjarmen med 90-tallet.

Tror jeg hadde likt dette godt om jeg hadde prøvd det på midten av 90-tallet, men det fantes mer interessante strategispill både den gang og nå, så jeg gidder ikke bruke mer tid på det enn jeg må.

Terra Nova vinner denne duellen fordi det nok er et av de beste spillene i sin sjanger, mens M.A.X kun er et bra spill i en sjanger hvor alt har blitt gjort bedre både før og siden.

  • Ingen har skrevet noe om dette spillet på Spillhistorie tidligere.

Kjøp spillet på GOG og Steam.

Ukas musikkspalte

Stem her:

Skjemaet holdes åpent til og med onsdag 29. januar. Neste runde kommer torsdag 30. januar.

GDPR:
Alle epostaddresser registrert for å stemme i NM vil bli slettet etter at konkurransen er over. De vil ikke brukes til annet enn å forhindre flere svar fra samme person, og brukes også for at du skal få en mulighet til å vinne et valgfritt spill som er med i NM . Hvis du vil at epost-addressen din skal slettes etter hver runde kan du kontakte oss på kontakt@spillhistorie.no, så vil vi gjøre det så raskt som mulig.


Merk:
Jeg har lagt inn kjøpslenker i denne artikkelen fordi det virker som en grei ting å gjøre. Men det er altså noe jeg har gjort på eget initiativ for å gjøre artikkelen nyttigere, og jeg er ikke på noen måte affiliert med eller sponset av verken GOG eller Steam.


Skjermbilder er hentet fra Mobygames.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.