I denne ukens dueller får vi blant annet Joachims DOS-favoritt mot Retrogamingpappas PC-speakerfavoritt.
Dessuten får vi se kunstlig intelligens mot lam Robocop, og vi finner ut hvilket spill som skriver best tekstmeldinger. I tillegg får vi svar på om det rabler for meg når enda flere skytespill med tastaturkontroller må testes.
I denne serien med artikler vil Spillhistories DOS-avdeling forsøke å kåre tidenes beste DOS-spill, med deres hjelp.
Reglene er enkle: 128 lag satt opp i dueller. Deres stemmer avgjør hvilke spill som går videre til neste runde i cupen, helt til vi sitter igjen med én vinner til slutt. Når alle lag har spilt første runde, er det en hemmelig rangering gjort på bakrommet av DOS-avdelingen som avgjør hvem som havner i duell i neste runde.
For å hjelpe dere med å velge, så vil undertegnede forsøke å spille en time av hvert spill (hvis jeg gidder) og skrive ned noen kjappe inntrykk som gjør at dere kan ta ufeilbarlige beslutninger i denne prestisjetunge cupen. Dessuten har vi forhåpentligvis noen gullkorn liggende og slenge et sted på Spillhistorie som jeg kan dra fram, så får dere i alle fall noe ordentlig å lese.
Du kan vinne tidenes beste spill!
For å få sjansen til å vinne et valgfritt spill som er med i NM i DOS-spill på enten GOG eller Steam må du stemme i minst en av rundene og være medlem av vår eminente Discord-kanal. Jo flere dueller du stemmer på, jo større sjanse for å vinne!
- Les mer om forhistorien til NM i DOS-spill her
- Se alle artiklene i serien her
- Sjekk også ut hva som skjedde da vi arrangerte NM i Amiga-spill
Resultater fra forrige runde
Takk til alle som stemte i forrige uke av NM. Vinnerne er markert med fet skrift.
Gabriel Knight: Sins of the Fathers – Broken Sword: Shadow of the Templars
Destruction Derby – NASCAR Racing 2
Lands of Lore: The Throne of Chaos – Death Gate
Aces of the Deep – Silent Hunter
Duell 29: System Shock (1994) vs Bioforge (1995)
System Shock
Oppfølgeren til dette spillet er det som har fått mest anerkjennelse, men det var her det startet. Spillet har et mildt sagt spesielt kontrolloppsett, hvor jeg ikke får lov til å bruke WASD for å navigere. I stedet er det lagt opp til opp til å bruke SADX, kombinert med musa for å reise seg opp, huke seg ned og lene seg til sidene. Det er mildt sagt utfordrende i 2024.
Heldigvis har det kommet en del oppdateringer til dette spillet i årenes løp, inkludert en nyversjon. Så jeg vil absolutt anbefale å starte der i stedet. Spillet virker interessant. Det er overraskende strukturert sammenlignet med en del andre skytespill fra denne tiden, og historien småspennende. Det er allikevel altfor krøkkete å spille den originale versjonen. Jeg gir opp ganske fort.
- Joachim testet demoen av nyversjonen, som siden ble skrotet for en helt ny versjon.
- Nyversjonen kom til slutt
- Stor ståhei på Spillhistorie da spillet dukket opp på GOG.
- Kanskje du vil spille spillet i 4K også?
Kjøp spillet på GOG eller Steam.
Bioforge
Dette spillet husker jeg at jeg mislikte sterkt på 90-tallet. Grunnen var at denne Robocop-aktige skapningen du ender opp med å være beveger seg som om Robocop kun har et fungerende høyrebein. Det er så klønete å bevege seg rundt, og kontrollene så uresponsive at jeg blir veldig provosert.
Kontrollskjemaet er ikke noe bedre i dag. Kameraet prøver også konstant å ta livet av deg med å vri synsvinkelen helt rundt på ulogiske steder og tank-kontroller har vel aldri fungert helt optimalt. Det er kanskje en okay historie og noen okay gåter her, men jeg gidder ikke lide meg igjennom kontroller/kamera/slåssingen her.
System Shock vinner soleklart.
- Forge er ikke like populært som shock på Spillhistorie.
Kjøp spillet på GOG.
Duell 30: Star Control 2 (1992) vs Starflight (1986)
Star Control 2
Dette er altså Joachims favoritt-DOS-spill, så da måtte jeg skru forventningene opp. Jeg hadde aldri spilt dette spillet tidligere, faktisk. Star Control 2 gir meg allikevel ikke et fantastisk førsteinntrykk. Jeg er ikke like imponert over musikken her i motsetning til visse andre. Synes ikke den passer spesielt godt til atmosfæren spillet prøver å skape, og er i stedet mest rotete og masete. Kan forstå at Amiga-fans liker den veldig godt da, siden mange er ganske besatte av trackermusikk, og det brukes til de grader her.
Spillet har en bra intro-sekvens, som naturlig leder deg igjennom hvordan du spiller spillet. Sentralt står en rekke minispill av ulik kvalitet. Jeg liker ikke hvordan man samler inn ressurser på de ulike planetene. Romkampene er heller ikke helt i min gate, men de er i alle fall mye bedre enn ressurssamlingen. Spillet gir også inntrykk av at det er veldig mange samtaler du kan ha med forskjellige karakterer i løpet av spillet. Dette kan lede til mange hendelser avhengig av hva du sier og gjør, noe som virkelig har blitt populært igjen med spill som f.eks Crusader Kings 2. Dette er det soleklart mest interessante med spillet.
Mye står og faller på om det er nok interessante hendelser som skjer underveis på reisen din mens du samler inn nok ressurser, eller om det blir mest en repetitiv grind. Jeg spilte ikke nok til å finne ut av det.
- Joachim er ikke bare stor fan av spillet. Han elsker også musikken.
- Det har vært mye drama rundt en oppfølger til Star Control 2, men det er fremdeles hope in the hanging snore, som en vis fotballtrener en gang sa.
- Hvis du ikke vil betale for spillet, så kan du laste ned en åpen kildekodeversjon gratis.
Starflight
Kan avsløre med en gang at dette er det eldste spillet som er med i NM, og det er nok kanskje også det eneste spillet som bare kan skilte med gode gamle PC-speaker. Skuffende for Retrogamingpappa, men han kan i det minste kose seg med denne, selv om det ikke er så mye lyd her. Spillet virker ganske ambisiøst, men det er veldig, og da mener jeg veldig dårlig forklart. Det er nok meningen at jeg skal sitte med manualen foran meg, men det gidder jeg såklart ikke!
I Starflight skal du lage et mannskap og så sette kursen mot infinity and beyond. Dette gikk ikke superbra for min del, siden jeg satte meg fast i en meny ganske tidlig, og jeg skjønte ikke hvordan jeg skulle komme meg ut av den igjen.
Kult at det kom et sånt spill allerede i 1986, men Star Control 2 vinner denne greit.
Kjøp spillet på GOG.
Duell 31: Timequest (1991) vs Eric The Unready (1993)
Timequest
Vi må selvsagt ha en teksteventyrspillduell med i NM! For at jeg ikke skal bli helt satt ut valgte jeg et par som i alle fall har grafikk, barnerumpe som jeg er i teksteventyrspillverdenen.
Timequest gjør i alle fall sitt til at jeg skal bli forbanna med en gang. Spillet starter omtrent sånn her. Vi er en eller annen organisasjon som kan reise i tiden. En eller annen fyr har dratt tilbake i tiden og truer med å ta over verden. Du må stoppe han. Okay? Klar, ferdig, gå! Null oppbygging eller noe som skal få deg interessert.
Det er også veldig dårlig skrevet, noe som ikke akkurat er en god ting når det faktisk er et teksteventyr. Blærgh er alt jeg kan si om dette.
Eric The Unready
Et «humoristisk» spill med en idiotisk ridder som heter Eric? Har alltid tenkt at denne tittelen er basert på Eric Idles «Sir Robin»-karakter i Monty Python and the Holy Grail.
Uansett, dette spillets humor er utrolig dårlig og platt, så det lover ikke akkurat veldig godt her heller. Likevel så liker jeg faktisk dette spillet. Det prøver ikke å ta seg selv høytidelig som Timequest, og ironisk nok er grafikken i dette spillet helt nydelig. Dette teite formatet passer godt til et teksteventyr, spesielt når du i alle fall i starten av spillet får håndterbare oppdrag, som ikke er overveldende.
Eric The Unreaady er et av de spillene jeg har testet til nå i NM som har overrasket positivt. Jeg kan godt tenke meg å spille dette videre. Soleklar seier til den dustete ridderen!
Duell 32: Star Wars: Dark Forces (1995) vs Blood (1997)
Star Wars: Dark Forces
Nå over til nok en duell med FPS-spill hvor jeg må bruke tastaturet til å kontrollere karakteren. Selv om jeg gikk under kallenavnet «Keyboard rules» da jeg spilte Quake, så er jeg virkelig ikke «Keyboard rules» lenger på denne typen spill.
Dark Forces prøver sitt beste for at jeg skal få alle fingrene ute av ledd, og det er selvsagt ingen mulighet til å konfigurere hvilke knapper jeg kan bruke. Spillet er i det minste ganske bra og logisk presentert. Det er Star Wars, og dette er første møtet med Kyle Katarn, så om du har et forhold til han, så er det her det startet. Spill nyversjonen er alt jeg har å si om dette spillet.
- Les hvordan det gikk da Joachim prøvde seg i en galakse langt, langt borte i dette tilbakeblikket.
- Nå kan du spille spillet i ny spillmotor.
- Om ikke det var nok, har det også kommet en nyversjon av spillet.
Blood
Ærlig talt, tastaturkontroller i et skytespill i 1997? Det skal ikke være lov! Spillet minner en del om Duke Nukem. Kanskje det er samme spillmotor? Kontrollene er like håpløse som i Dark Forces. Spillet har også en helt fullstendig latterlig dårlig introsekvens. Grafikken i spillet er ganske bra da, men det er jo tross alt 1997. Hvis du liker å spidde demoner og stæsj med en høygaffel, så er kanskje dette spillet for deg. Dessuten så kan det hende at nyversjonen er en del bedre.
Jeg vet ikke hvilket spill som vinner denne duellen. Føler meg som Retrogamingpappa som tester eventyrspill her.
- Vil du finne ut hvor blodig Joachim kan være? Les hans tilbakeblikk.
- Spillet har også fått en nyversjon.
Det originale spillet er ikke til salgs lenger, men du kan kjøpe en remastret versjon på GOG og Steam.
Stem her:
Skjemaet holdes åpent til og med onsdag 12. mars. Neste runde kommer torsdag 13. mars.
GDPR:
Alle epostaddresser registrert for å stemme i NM vil bli slettet etter at konkurransen er over. De vil ikke brukes til annet enn å forhindre flere svar fra samme person, og brukes også for at du skal få en mulighet til å vinne et valgfritt spill som er med i NM . Hvis du vil at epost-addressen din skal slettes etter hver runde kan du kontakte oss på kontakt@spillhistorie.no, så vil vi gjøre det så raskt som mulig.
Merk:
Jeg har lagt inn kjøpslenker i denne artikkelen fordi det virker som en grei ting å gjøre. Men det er altså noe jeg har gjort på eget initiativ for å gjøre artikkelen nyttigere, og jeg er ikke på noen måte affiliert med eller sponset av verken GOG eller Steam.
Skjermbilder er hentet fra Mobygames.
Blood kan på noen sekunder konfigureres til å spilles med mus+tastatur, det var helt standard da vi LANet dette spillet i 98/99. Kanskje man burde gapt over litt færre titler så man faktisk kunne fått prøvd spillene litt mer ordentlig? Mange av spillene later jo til å være skvip uansett? For all del, uansett et morsomt prosjekt og absolutt underholdende lesning. Stå på.
Takk for innspill. Ser det er mulig å sette opp musa i en egen settingsfil, så det hjalp noe, men spillet har ingen Z-akse, så det føles fremdeles som et veldig utdatert spill i 1997.
Disse små trudeluttene jeg skriver er mest ment som skråblikk på spill som fortjener å trekkes fram, så de er ikke ment som anmeldelser på noen som helst måte, men skrevet for å vekke minner, glede og kanskje sinne, både for meg og dere. ;)
Ja Blood bruker samme motor som duke nukem 3d, build engine. To veldig gode fps fra 90 tallet. To spill jeg har spilt en del, men blood har litt for mye av vanskelig å finne frem, labyrint brett , som jeg fort blir lei. Darkforces har det også, men de er likevel litt mer logiske og spillbarheten holder seg bra. Faktisk har jeg spilt ganske mye Darkforces i det siste, ikke remaken men en mod som tilfører noen gode life improvments som moderne kontroll oppsett.