Klokken 17:00 i dag, norsk tid, la Bethesda ut en nedteller på den offisielle Fallout-siden. Tidspunktet den teller ned mot er 3. juni (i morgen) klokken 16:00.
LEGO-«Minecraft» i Early Access
En av tidenes største spillsuksesser må sies å være det lille sandkassespillet Minecraft. Bare fantasien setter grenser for hva man kan lage, kun ved hjelp av blokker. Det har i de senere årene blitt lansert mange kloner, både på mobile og stasjonære plattformer, uten at disse har tatt av i særlig grad.
Taktikk og helteavl i Massive Chalice
I dag ble XCOM 2 annonsert! Forgjengeren var skikkelig moro, og toeren blir helt klart et spill vi kommer til å følge med på. Enn så lenge vet vi blant annet at de utenomjordiske tydeligvis har vunnet før spillet starter, og vi nå må spille en slags geriljastyrke som skal ta kloden tilbake. IGN skryter av at de har mer informasjon å by på i morgen, og at video fra spillet vil debutere på E3.
Slik får du bedre grafikk i The Witcher 3
Du skal være under middels interessert i dataspill dersom du ikke har fått med deg storlanseringen til CD Project Red, The Witcher 3. Da det ble annonsert tidlig i 2013, var en av de store «wow»-faktorene den fantastiske grafikken som ble presentert gjennom flere gameplay-videoer og tilhørende skjermbilder.
Den internasjonale Amiga-dagen 2015
I år er det 30 år siden den revolusjonerende Amiga-plattformen ble introdusert på markedet. Om du har lyst til å markere det, passer det fint å gjøre det i dag. Dette er nemlig den internasjonale Amiga-dagen. Jeg er ikke helt sikker på hvordan denne tradisjonen oppsto, men datoen er valgt fordi dette er fødselsdagen til mannen som regnes som Amiga-plattformens far, Jay Miner.
Lyst på et litt annerledes bilspill?
Den ambisiøse bilsimulatoren BeamNG.drive har blitt lansert på Steams «early access»-tjeneste. Dette er en åpen verden-sandkasse der du får velge mellom en håndfull biler og kjøre rundt i svære, åpne miljøer.
Vakkert forfall i nylanserte Homesick
Ruiner og forlatte bygninger kan være utrolig fascinerende, og mange spill har visst å utnytte dette for å skape spennende miljøer. STALKER-serien er kanskje mest kjent for dette, der handlingen foregår i den forlatte byen Pripyat ved Tsjernobyl-kraftverket. Homesick minner meg litt om STALKER-spillene, i alle fall grafikkmessig.
Serpent in the Staglands lansert – med demo
Den lille indie-utvikleren Whalenought Studios har nylig lansert et rollespill i god, gammeldags 90-tallsstil. Spillet heter Serpent in the Staglands, og er tilgjengelig på GOG.com, Humble Store og Steam for en drøy hundrelapp (pluss noen vekslepenger).
Romstrategi i et dynamisk solsystem
Remnant er nok et imperiebyggespill satt til verdensrommet. Vi har fått en god del av dem i det siste, men Remnant gjør noen ting veldig annerledes enn de mange konkurrentene. For det første foregår handlingen her i ett enkelt solsystem, og sivilisasjonen din har ikke muligheten til å reise på tur til andre stjerner. For det andre er dette solsystemet dynamisk. Måner går i bane rundt planeter, som går i bane rundt solen.
Audiosurf 2 er ute nå
Det har gått noen år siden musikkspillet Audiosurf tok verden med storm og ble en av de første virkelig store, uavhengige suksessene på Steam. Syv år, for å være eksakt. Hva spillskaper Dylan Fitterer har puslet med i den tiden aner jeg ikke, men nå er endelig den ferdige versjonen av Audiosurf 2 lansert. Det samme er en demo, i tilfelle du har lyst til å teste før du kjøper (du finner den på spillets Steam-side).
Wadjet Eyes neste spill heter Shardlight
Rett etter lanseringen av Technobabylon har hele verdens favoritteventyrspillutvikler annonsert et nytt prosjekt, Shardlight. De vil ikke ut med spesielt mange detaljer om det nye spillet, men forteller at det har vært under utvikling i cirka ett år.
Perception er et grøssereventyr med blind hovedperson
Perception er et potensielt ganske spennende spill under utvikling hos en gjeng veteraner fra BioShock-utvikleren Irrational Games. Spillet er et førstepersons grøssereventyr der du må utforske en forlatt herregård. Her viser det seg raskt at ting ikke er helt på stell, og et overnaturlig «nærvær» bestemmer seg for å plage deg. Et ganske normalt spillhus, med andre ord.
Ny FMV-thriller ute på Steam
Savner du de interaktive filmene som brukte ekte video i stedet for dataanimert grafikk? Vi fikk riktignok Tesla Effect i fjor, og det var slett ikke dårlig (selv om ambisjonsnivået åpenbart var betydelig høyere enn utviklingsbudsjettet), men ellers er det lite liv i denne tidligere så populære spillsjangeren. Derfor var det artig å se Missing: An Interactive Thriller dukke opp på Steam.
Helgemoro: Lode Runner
Hva med et klassisk plattform/actionspill i nettleseren? Lode Runner ble lansert i 1983, og var en av de tidlige suksessene til den gamle spillkjempen Brøderbund. Det kom til omtrent alt av plattformer, og har fått flere oppfølgere og nyversjoner i årene som fulgte. Takket være Internet Archives MS-DOS-samling kan du spille spillet i nettleseren, og jeg har lagt det inn i denne artikkelen.
Jeg har lagt inn noen kjappe instruksjoner under, men merk at spillet har en demomodus som starter nesten umiddelbart. Dermed er det egentlig bare å følge med for å se hvordan det hele fungerer.
Technobabylon er ute nå
Wadjet Eye Games er et spillstudio jeg har utrolig mye respekt for, og de har levert noen av de beste pek-og-klikk-eventyrene jeg har spilt. De beste spillene i Blackwell-serien kan stå med hevet rygg ved siden av det aller meste fra sjangerens gullalder på nittitallet. Nå har Wadjet Eye lansert sitt nyeste spill, et cyberpunk-eventyr ved navn Technobabylon som de har utviklet i samarbeid med et studio som heter Technocrat Games.
Kosakkene er tilbake
STALKER-utvikleren GSC Game World overrasket alle denne uken, da de annonserte Cossacks 3. Nøyaktig hvorfor alle ble overrasket skjønner jeg ikke. Cossacks-spillene solgte et solid antall millioner tidlig på totusentallet, og har fortsatt mange tilhengere. STALKER-serien er betydelig mer kjent, men hvor lurt hadde det egentlig vært å gjenoppta arbeidet på en serie som nesten tok livet av studioet i utgangspunktet?
Endelig tunneller i Cities: Skylines
Den etterlengtede oppdateringen til det modifikasjonsvennlige bybyggespillet Cities: Skylines er endelig klar. Utviklerne Colossal Order har jobbet i snaue to måneder med blant annet å få på plass muligheten til å bygge tunneller, samt legge til over 50 nye bygninger tilpasset europeiske byer.
Inntrykk: Snakebird byr på glimrende hjernetrim
Som spillskribenter flest, har jeg en tendens til å gjenta meg selv når jeg snakker om forskjellige spill av samme type. Om hjernetrimspill sier jeg ofte at et sikkert tegn på at et hjernetrimspill er godt, er at det får spilleren til å føle seg smart. Derfor burde jeg egentlig ikke like Snakebird. Dette hjernetrimspillet får meg nemlig til å føle meg veldig, veldig dum.
Bli med vikingene på tokt
Expeditions: Conquistador fikk ikke kjempemye oppmerksomhet da det ble lansert for et par år siden, men jeg likte det veldig godt. Rollespillet følger en gruppe utforskere i Amerika, kort etter europeernes gjenoppdagelse av kontinentet.
Windward er gøy!
Litt tilfeldig kom jeg over en liten perle på Steam her om dagen. Utviklerne Tasharen Entertainment slapp nylig spillet Windward ut av «early access». Det er i skrivende stund tilgjengelig for 85 kroner, dog er det med en 15% introduksjonsrabatt. Normalpris er 100 kroner, noe som ikke er så verst det heller.
The Bard’s Tale IV med Kickstarter-kampanje
Amerikanske inXile vender tilbake til Kickstarter for tredje gang den 2. juni, da de lanserer en folkefinansieringskampanje for The Bard’s Tale IV. De kommer til å be spillerne om 1,25 millioner dollar for å utvikle spillet – og skal vi dømme etter selskapets tidligere suksesser kommer de antakeligvis til å oppnå det målet.
Civilization: Beyond Earth får ekspansjonspakke
Det futuristiske imperiebyggespillet Civilization: Beyond Earth får en ekspansjonspakke til høsten. Den heter Rising Tide, og som navnet hinter om vil sjøen spille en viktigere rolle nå enn tidligere.
Et lite glimt av Pike’s Peak
Dirt Rally er fabelaktig. Jeg er faktisk enda mer imponert over spillet nå enn jeg var da jeg skrev førsteinntrykkene mine for noen uker siden. Det er, virkelig, det rallyspillet jeg alltid har ønsket meg. Nå har Codemasters gitt et lite glimt av Pike’s Peak, som er den neste banen vi får prøve oss på i spillet. Dette er en bakkeklatringsbane, og ikke rally, så det blir en litt annen type opplevelse med litt andre typer biler. Og ingen kartleser.
Bilder fra Narvik
Spiller du Flight Simulator X eller Prepar3D 2, er sjansene store for at du har kjøpt Norge-pakken fra Orbx. Hvis du ikke har gjort det, så bør du absolutt vurdere det – jeg har litt lyst til å skrive noen større inntrykk fra pakken, men kortversjonen er at selv om det kanskje ikke er den beste terrengpakken selskapet har laget, gjør det flyging i hjemlandet mye bedre enn i originalutgavene av disse flysimulatorene.
Lotus-musikeren gir lyd fra seg igjen
For et par uker siden hintet jeg om at det er mulig å spille PC-versjonen av arkaderaceren Lotus III direkte i nettlesere – og jeg la faktisk spillet inn i posten her på Spillhistorie.no. Der trakk blant annet også frem spillets musikk. Nå har det passende nok blitt klart at Barry Leitch, som lagde den svært minneverdige musikken til Lotus Turbo Challenge 2, jobber med musikk for et nytt bilspill. Det heter Horizon Chase, og en rask titt på skjermbildene viser hvor det har hentet inspirasjonen sin fra.
Hva med et nytt romstrategispill?
Eller vent, hva med to? Hvis du har interesse av imperiebyggespill har du antakeligvis fått med deg at Galactic Civilizations III ble lansert i går. Men har du hørt om det nesten like ferske Apollo4x?
Har The Witcher 3 blitt nedskalert?
Det kan se slik ut. Skjermbilder fra ferske gameplay-videoer står i sterk kontrast til skjermbilder fra gameplay-videoer fra 2013. Det ser ut som spillets grafikk har blitt nedskalert over hele fjøla, med lavere detaljnivå, betydelig reduserte synsrekkevidder og langt færre effekter. Da The Witcher 3 ble annonsert så det ut som et ekte nestegenerasjonsspill – problemet later til å være at den nye konsollgenerasjonen ikke er så kraftig som CD Projekt hadde håpet da de startet utviklingen.
Førsteinntrykk: Exanima
Når du laster inn Exanima for første gang møtes du umiddelbart av en vegg av tekst. Den ser kanskje ut som en tradisjonell lisensavtale som må godkjennes før du får spille, men det er den ikke. I stedet er det en slags advarsel. Slik starter den:
Elite-kundene får tilbud om Steam-nøkkel
Etter at Frontier Developments i lang tid hadde hevdet at romskipsimulatoren Elite: Dangerous aldri kom til å bli lansert på Steam, og at man måtte kjøpe det direkte fra Frontier for å få tilgang, ble Elite: Dangerous for en tid tilbake lansert på Steam. Og det uten at de som hadde blitt lokket til å kjøpe spillet direkte fra Frontier fikk tilbud om Steam-kode.
Hero-U er tilbake på Kickstarter
Skaperne av Quest for Glory-serien, ekteparet Lori og Corey Cole, gjennomførte for noen år siden en vellykket Kickstarter-kampanje der de fikk budsjett til å lage et nytt spill. Det er en blanding av rollespill og eventyrspill ved navn Hero-U. Hovedrolleinnehaveren i spillet er en gatetyv ved navn Shawn O’Conner, og handlingen foregår på et merkelig universitet der man utdanner helter. Det er selvsagt satt til samme univers som Quest for Glory-spillene.