Det glimrende hjernetrimspillet Infinifactory har fått sin tredje og siste store «early access»-oppdatering. Denne gangen har det fått to nye minikampanjer, og den ene av disse skal fortelle avslutningen på historien i spillet. Denne inkluderer også en skikkelig avslutningssekvens.
E3-trailerne samlet på ett sted
E3 er verdens mest kjente spillmesse, og storspillene som blir annonsert der får vanligvis rikelig med oppmerksomhet. Men fordi det skjer så mye, er det vanskelig både for spillere og pressen å få med seg alt. Det er tross alt både begrenset spalteplass og begrenset tid, og som en som har dekket E3 i over ti år, vet jeg hvor vanskelig det er å få ut nyheter om alt som virker spennende.
I går fikk jeg imidlertid tips om et kult nettsted som ser ut til å ha det meste av E3-videoer i et enkelt og oversiktlig system. Det heter E3 Recap, og hvis du fortsatt ikke har blitt mett på E3-stoff anbefaler jeg at du tar en titt.
Ta en titt på den stilige traileren for The Solus Project
Et av de nyannonserte spillene som ikke har fått så mye oppmerksomhet under E3 er The Solus Project, et førstepersons overlevelseseventyr for Xbox One og PC. Spillet foregår i en fremtid der kloden vår er på randen av ødeleggelse, og du har blitt sendt til en fjern planet for å undersøke om den kan brukes som et nytt hjem for menneskeheten. Det viser seg raskt at noen har bodd her før, og nå er spørsmålet hvorfor de forsvant. I tillegg virker det som du ikke er like alene på planeten som du trodde.
TrackMania er tilbake!
Vi kan kanskje ikke skilte med Norges beste E3-dekning her på Spillhistorie.no, men vi har fått med oss den største nyheten fra messen: TrackMania Turbo. Jepp, Ubisoft har annonsert et nytt TrackMania-spill, og som vanlig ser det skikkelig heftig ut.
Johnny Cash introduserer Mass Effect: Andromeda
EA har akkurat introdusert Mass Effect Andromeda, i en stilig trailer passende nok akkompagnert av Ghost Riders in the Sky av Johnny Cash. Spillet foregår lenge etter hendelsene i originaltrilogien, og du får utforske Andromeda-galaksen i stedet for vår egen galakse.
Jeg gleder meg til Dishonored 2
Av nattens tre spennende nyheter fra Bethesda – Fallout 4, nye Doom og Dishonored 2 – er det helt klart sistnevnte som jeg gleder meg mest over. Dishonored var et fabelaktig spill, satt til et av de mest fascinerende spilluniversene jeg har vært innom. Jeg elsket friheten jeg fikk til å løse hvert brett akkurat slik jeg ville, og hvordan spillmiljøene alltid belønnet utforskning.
Fallout 4 kommer 10. november i år
Så var det endelig offisielt. Til stor overraskelse for mange, lanseres Fallout 4 allerede 10. november i år. Under presentasjonen fra Bethesda fikk vi blant annet se at man kan bygge sin egen landsby i spillet, tiltrekke seg handelsmenn, sette opp egne forsvarsverker, og mye, mye mer. Førsteinntrykket mitt var at de har blandet inn overlevelsessjangeren i spillet, noe som kan se ut til å bli svært så interessant.
Arma III-bilder viser eksotisk, nytt spillmiljø
«Du gjetter aldri hvilket spill dette bildet er fra» og «Slik har du aldri sett Arma III før» er to overskrifter som hadde fungert veldig godt på et nettsted der man ikke får lese de tre første avsnittene av artikkelen før man klikker «les mer». Vi kunne til og med kjørt en «Du vil ikke tro»-variant. De nye bildene fra krigssimulatoren Arma III er nemlig ikke spesielt «Arma-aktige».
Vi har en vinner!
Denne uken har vi kjørt en konkurranse her på Spillhistorie.no. Vi laget et lite bilde bestående av skjermbilder fra seks Amiga-spill, og lurte rett og slett på om dere kunne sette navn på dem alle. Det viste seg at oppgaven nok var vanskeligere enn vi hadde trodd på forhånd, for bare to stykker klarte å identifisere alle spillene.
Under finner du ut hvem som vant, samt får fasiten og de fulle skjermbildene av alle spillene (med beskrivelse).
Worms World Party får nyversjon
Hvor hadde Team17 vært uten Worms? Tja, ikke så godt å si, kanskje. Men det er vel ingen overdrivelse å påstå at den britiske utvikleren, som hadde så mange varierte utgivelser på nittitallet, ble litt oppslukt av Worms en stund. Og at folk kanskje ble litt lei, til slutt. I alle fall av alle forsøkene på å ta Worms inn i tre dimensjoner.
Den originale Bard’s Tale-trilogien skal relanseres
I en Kickstarter-oppdatering fra inXile Entertainment har de røpet en spennende liten ting: De tre, originale Bard’s Tale-spillene kommer til å bli relansert i versjoner laget for moderne datamaskiner.
Nå kan du kjøpe P0 Snake for Commodore 64
P0 Snake – navnet uttales som «pezero snake» såvidt jeg har forstått – er et nytt, kommersielt Commodore 64-spill. Det er, som navnet og skjermbildene gir hinter om, en variant av Snake. Men det fungerer ikke helt som originalen.
Hva med en kombinasjon av Wing Commander og Homeworld?
Enemy Starfighter er en ganske unik blanding av strategispill og actionspill, med en grafikkstil som vekker minner om Homeworld-spillene. Du befinner deg bak fiendens linjer, og leder en geriljastyrke som rett og slett har som mål å skape så mye terror og kaos som mulig, i forkant av en fullskala invasjon. Men jo mer trøbbel du skaper, jo hardere forsøker lokalbefolkningen å ta knekken på deg.
Ta en titt på den stilige E3-traileren til Adr1ft
La oss ignorere at Adr1ft begår den kardinalsynden at det erstatter en bokstav med et tall i navnet sitt, og heller konsentrere oss om at dette overlevelsesspillet ser svært lovende ut. Her foregår handlingen i bane rundt jorden, og du spiller en astronaut som har havnet i en situasjon ikke helt ulik den Sandra Bullock slet med i filmen Gravity.
Lekre Cradle har fått lanseringsdato
Cradle er et spill jeg har fulgt med på en stund. Det er et åpen verden-spill satt til en bisarr versjon av Mongolia. Du starter i en yurt der du også finner ei mekanisk jente – hun fungerer imidlertid ikke, og den første jobben din blir å finne delene hun skal bestå av, og sette henne sammen. Så må dere sammen forsøke å finne ut hva det er som skjer rundt dere.
Mer programmering: Human Resource Machine
I forrige uke skrev vi om programmeringsspillet TIS-100. Da er det bare rett og rimelig at vi følger opp med Human Resource Machine nå som det er annonsert. Dette hjernetrimspillet, fra skaperne av World of Goo og Little Inferno, ser ut til å by på en adskillig mer fargerik og nybegynnervennlig versjon av aktiviteten. Her er det nemlig ikke en datamaskin du programmerer, men arbeidstakere som må automatiseres slik at de kan konkurrere med robotene og dermed beholde jobbene sine.
Lyst å spille Minecraft på Amiga?
Spillsuksessen Minecraft kan man sikkert skrive mange bøker om. Det er tidenes mestselgende PC-spill, med over 19 millioner solgte kopier per oktober 2014. Slår man sammen salgene fra konsoll og mobil, passeres 60 millioner. Tallet er garantert høyere nå, og blir nok bare å fortsette inn i skyene etter at Microsoft kjøpte Mojang og rettighetene til Minecraft i fjor høst.
Porsche er tilbake i Forza-serien!
Forza-spillene fra Turn 10 har vært mine personlige favorittspill innen racing siden Forza Motorsport 2 ble lansert i 2007. Et stort utvalg biler som man kan oppgradere, justere og tilpasse slik man ønsker, kombinert med en super kjøreopplevelse, har gjort sitt til at jeg har brukt mange flere timer enn jeg burde på å kjøre virtuell bil.
C64-klassiker i ny versjon
Et av de spillene jeg minnes fra mine yngre dager med Commodore 64, er norskutviklede Oslo Børs. Her kan man handle med både aksjer og gull, der målet er å tjene mest mulig.
Mark Ferrari lager grafikk for Ron Gilberts nye eventyr
Her er en nyhet jeg ikke så komme: Mark Ferrari, mannen som blant annet sto bak de flotte miljøene i LucasArts-klassikerne Loom og Monkey Island, har blitt hentet inn for å lage bakgrunnsgrafikken for Thimbleweed Park. Det er, om du ikke har fått det med deg, et nytt pek-og-klikk-eventyr laget av Mr. Monkey Island selv, Ron Gilbert.
Dette bør de virkelig ikke klusse til!
Wargaming.net har annonsert et nytt Master of Orion-spill. Ja, folkene bak World of Tanks – de kjøpte lisensen for noen år siden, under en av Ataris mange krisesituasjoner. Jeg skal ærlig talt innrømme at jeg har vært veldig skeptisk, ettersom det er en god stund siden Wargaming.net laget noe annet enn «free to play»-spill. Og i mine øyne ville det å lage en «free to play»-oppfølger til Master of Orion-spillene vært tilnærmet helligbrøde.
Rogue System får snart «early access»-lansering
Synes du Elite: Dangerous er for enkelt? Da er du kanskje i målgruppen til folkene bak Rogue System, en superavansert romskipsimulator som ser ut til å bli for romskipspill det DCS World er for flysimulatorer. Spillet virker usedvanlig autentisk, og absolutt alle knappene i cockpiten (de er det mange av) har en funksjon som på ett eller annet tidspunkt blir nødvendig.
Amazon utvikler PC-spill
Amazon er noe de fleste forbinder med netthandel, men visste du at Amazon utvikler spill også? Allerede i 2008 kjøpte Amazon opp utgiver og utvikler Reflexive Entertainment, som i hovedsak utviklet spill og applikasjoner til Kindle og Kindle Fire.
Konkurranse: Gjett retrospillene!
Hva med en liten konkurranse? Under finner du et bilde med seks Amiga-spill. Klarer du å gjette hvilke spill vi har avbildet? I så fall kan du vinne et fritt valgt spill til en verdi av 10 euro eller mindre på nettbutikken GOG. Samt heder og ære, selvsagt!
Tabletop Simulator er ute nå
Jeg må innrømme at jeg ved første øyekast syntes Tabletop Simulator så ut som et av de idiotiske «la oss ta et artig konsept, lage et ubrukelig kontrollsystem, og legge til en halvdårlig fysikkmotor»-spillene det finnes alt for mange av på Steam, men samtidig hører jeg gang på gang at det faktisk er ganske godt. Nå har det sluppet løs fra «early access», og har fått en fullverdig lansering.
Et lite glimt av Kingdom Come: Deliverance
Et av spillene jeg gleder meg mest til er Kingdom Come: Deliverance, et realistisk middelalderrollespill laget av veteraner fra både Mafia-serien og Operation Flashpoint. Her foregår moroa i et autentisk område i dagens Tsjekkia, og utviklerne har blant annet ansatt en historiker for å sikre at alle detaljene er så virkelighetstro som mulig.
Skremmende sekstitallsverden i We Happy Few
I We Happy Few befinner vi oss i Wellington Wells, en svært sær by i sekstitallets England. Handlingen finner sted i en alternativ tidslinje der tyskerne klarte å invadere Storbritannia under andre verdenskrig. Under invasjonen gjorde innbyggerne i Wellington Wells ett eller annet veldig, veldig ille. Så ille, faktisk, at de bestemte seg for å utvikle en kombinert glemme- og lykkepille som alle byens innbyggere ble nødt til å spise regelmessig.
Se hvordan inXile tenker seg at Bard’s Tale IV skal bli
Du har antakeligvis fått med deg at folkefinansieringen av Bard’s Tale IV er igang. Ikke bare det, men den er helt åpenbart en suksess. inXile passerer snart én million dollar på Kickstarter, og det ville ikke overrasket meg om kampanjens mål nås i morgen. De venter nok med å åpne champagnen, men vi kan like godt gratulere dem her og nå.
Her er Assembler-spillet du aldri ba om!
Bak det rare navnet TIS-100 skjuler det seg et minst like rart spill. Med utviklernes egne ord: TIS-100 er assembler-programmeringsspillet du aldri ba om. Men her er det altså, og det er faktisk ganske interessant.
Fallout 4 offisielt annonsert
Som vi skrev om i går, hadde Bethesda lagt ut en nedtelling på den offisielle nettsiden til Fallout-serien. Som vi alle forventet var dette en nedtelling til den offisielle annonseringen av Fallout 4.